۷۵ سال هالووین

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه چهاردهم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نسخه امریکایی برای تداوم نسل‌کشی در غزه‌» به موج جدید جنایات صهیونیست‌ها در مدارس و بیمارستان‌ها در پی سفر دوباره بلینکن به تل‌آویو پرداخت و نوشت: در بیست و نهمین روز از عملیات طوفان‌الاقصی و یک روز پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو سفر کرده بود، ارتش رژیم صهیونیستی، در نوع جدیدی از حملات خود، مراکزی را که به طور معمول آوارگان در آنها پناه می‌گیرند، شامل مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها هدف حمله قرار داد.

این روزنامه در ادامه نوشت به گزارش خبرگزاری آناتولی، ارتش اشغالگر تنها طی صبح دیروز شنبه دو مسجد را در فاصله دو ساعت در جنوب شهر غزه تخریب کرد. بنا بر این گزارش، ابتدا مسجد امام علی بن ابی طالب و یک خانه در کنار آن در خیابان هشت در جنوب شهر غزه و دو ساعت پس از آن مسجد الاستجابه در حملات ارتش رژیم صهیونیستی ویران شدند. مدارس که این روزها پناهگاه آوارگان فلسطینی است، از دیگر اهداف دو روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی بودند. روز گذشته اشغالگران مدرسه الفاخوره را که هزاران آواره در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه در آنجا اسکان یافته بودند، بمباران کردند. در این حمله ۱۵ نفر شهید و بیش از ۵۴ نفر زخمی شدند. خبرنگار خبرگزاری شهاب نیز اعلام کرد، جنگنده‌های اشغالگران مدارس السوق در وسط اردوگاه جبالیا را در حالی‌که ده‌ها آواره آنجا بودند، بمباران کردند. بنا بر گزارش‌ها، این مدرسه با فسفر سفید هدف قرار گرفته شد.

روزنامه ایران همچنین در صفحه نخست خود با قرار دادن عکسی از تجمع روز گذشته مردم تهران در راهپیمایی ۱۳ آبان از برگزاری باشکوه راهپیمایی مردم هم‌زمان با سالگرد تسخیر لانه جاسوسی در سراسر کشور گزارش داد.

75 سال هالووین

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به راهپیمایی ۱۳ آبان پرداخت و تیتر «انزجار از آمریکا و اسرائیل در راهپیمایی عظیم ملت ایران‌» را برگزید و نوشت ملت بزرگ ایران با ادراک حمایت دائمی و بی‌دریغ رژیم مستکبر آمریکا از وحشی‌گری‌های رژیم تروریست صهیونیستی با شعار محوری «نظم نو جهانی با نسل آرمانی» به میدان آمدند و با فریاد نابودی استکبار و صهیونیسم، یک ۱۳ آبان تماشایی و حماسی دیگر را در تاریخ ثبت کردند.

این روزنامه در یادداشت امروز خود به قلم سعدالله زارعی، با تیتر «مقاومت فلسطین قلب منطقه ماست» به دلایل طولانی شدن جنگ میان رژیم صهیونیستی و مردم غزه پرداخت و نکاتی در این باره مطرح کرد. در قسمتی از این یادداشت آمده است روند جنگ پس از یک ماه از حالت التهاب اولیه خارج شده است. این موضوع به‌خصوص برای نیروهای مقاومت که جنبه دفاعی دارند، نمایان‌تر خواهد بود. یک ماه جنگ کافی است تا یک نیروی مقاومت، حتی اگر در گام اول ارزیابی دقیقی از حجم و سطح و کیفیت کنش و واکنش دشمن نداشته، به ارزیابی دقیق اطلاعات خود از هر آنچه لازم است از دشمن بداند، دست پیدا کند. این موضوع مقاومت را در وضع باثبات قرار می‌دهد و التهاب را از آن می‌گیرد. به همین جهت به‌وضوح می‌بینیم که جنگ هر چه جلوتر آمده، وضع مدیریت جنگ از سوی مقاومت مساعدتر شده است.

سپس در ادامه می‌گوید مردم غزه نیز در این مدت یک‌ماهه دریافته‌اند چگونه با وجود تمام محدویت‌ها و سختی، نیازهای خود را برطرف کنند و از سوی دیگر رژیم غاصب و مردم غزه به‌خوبی می‌دانند ارتش جنایتکار ناگزیر به ترک غزه خواهد شد کما اینکه در طول دو دهه گذشته بارها این اتفاق افتاده است. جمع‌بندی خود ارتش هم این نیست که بماند.

75 سال هالووین

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «حزب‌الله با بمب ناشناس آغاز کرد» نوشت: حزب‌الله به فاصله کمتر از ۲۰ ساعت از سخنرانی سیدحسن نصرالله، با موشک ناشناس که گفته می‌شود سرجنگی ۵۰۰ کیلویی دارد، پایگاه نظامی «جل‌العلام»، در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرارداد. کاربرد این موشک، به فاصله کوتاهی از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله، از یک طرف حاوی هشدار به اسرائیلی‌ها در این باره است که ورود حزب‌الله به جنگ برای‌شان گران تمام خواهد شد و از سوی دیگر، تداوم تاکتیک مداخله تصاعدی حزب‌الله در جنگی است که نصرالله وعده کرده اجازه نخواهد داد حماس در آن شکست بخورد.

روزنامه جوان نیز عکس اصلی صفحه خود را به اجتماع عظیم مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان اختصاص داد و از تبدیل این راهپیمایی به تجمعی در حمایت از مردم فلسطین نوشت.

75 سال هالووین

روزنامه فرهیختگان تیتر یک خود را به بررسی حمایت‌های ۷۵ ساله آمریکا از رژیم صهیونیستی اختصاص داد و با عنوان «۷۵ سال هالووین» نوشت: اعزام ناوها و جنگنده‌های آمریکایی به منطقه، سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور، لوید آستین وزیر دفاع و سه سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، ارسال چندین محموله تسلیحاتی و انتقال فرماندهی سنتکام به اسرائیل و فرماندهی عملیات علیه غزه توسط نیروهای عملیات ویژه آمریکا نشان می‌دهد که این آمریکا است که به جای رژیم‌صهیونیستی در حال جنگ با فلسطین است. گفته می‌شود سفرهای متعدد «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس و «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا به تل‌آویو نیز با اصرارهای بی‌امان دولت بایدن صورت گرفته است. در کنار حمایت‌های سیاسی، دولت بایدن میزان حمایت‌ها از رژیم را چهار برابر بیشتر کرده است. تل‌آویو که سالیانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک از واشنگتن دریافت می‌کرد، قرار است علاوه‌بر آن، ۱۴.۵ میلیارد دلار به شکل فوری دریافت کند. دوسوم این کمک‌ها نظامی هستند و مقصدی جز «کشتار بیشتر مردم» ندارند.

فرهیختگان سپس در انتها به تفکیک حمایت‌های اوباما، ترامپ و بایدن از رژیم صهیونیستی را بررسی و مقایسه کرد.

75 سال هالووین

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نفس تنگی تولید» به بررسی بهبود شاخص‌های اقتصادی و شرایط موجود در صنعت کشور پرداخت و نوشت: رئیس بانک مرکزی، در حالی از بهبود شاخص‌های اقتصادی در ایران سخن به میان می‌آورد که همچنان فشارهای تورمی، از کیفیت سطح رفاه مردم می‌کاهد و می‌توان گفت که هنوز این توسعه در زندگی آنها نمود عینی پیدا نکرده و این در حالی است که نخستین نماد توسعه اقتصادی افزایش کیفیت زیست مردم است.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری با تیتر «زمین در برابر انسانیت» به گزارش یک سرباز اسرائیلی از اردوگاه‌های زندانیان فلسطینی پرداخته و نوشته لابد او هم مانند هزاران هزار یهودی دیگر دنبال «ارض موعود» به اسرائیل آمده است؛ اما اکنون که دوران سربازی احتیاط خود را آنجا می‌گذراند، با مشاهده وضع زندانیان آرامش خود را از دست داده و دچار بحران هویت شده است. در خبرها آمده بود که آمار خودکشی سربازان اسرائیلی بیشتر از تعداد مرگ‌ومیر آنها در مصاف با فلسطینیان است و به‌این‌خاطر، مقامات اسرائیلی در اقدامی عجیب و شگفت‌انگیز مصرف مواد مخدر و افیونی را برای سربازان شکنجه‌گر اسرائیلی مجاز قرار دادند تا به این وسیله وجدان انسانی و ناآرام آنها را تخدیر و از میزان رو به رشد آمار خودکشی آنها بکاهند!

75 سال هالووین

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به طرح این سوال پرداخت که آیا مشتریان ابزار مالی دولت «دست‌چین» می‌شوند؟ و در همین راستا با تیتر «مهندسی حراج اوراق دولتی» نوشت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حراج اوراق دولتی از اهداف اولیه فاصله گرفته و مداخلات به شکل تحمیل سیاست‌های دستوری ابعاد مختلف آن را فرا گرفته است. مطابق بررسی‌ها، میزان خرید اوراق عمدتاً در اوایل یا اواخر ماه، اوج می‌گیرد و در حراج‌های دیگر، عموماً استقبال از اوراق کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد که از عوائد حاصل از فروش این اوراق، برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت استفاده می‌شود. بررسی‌ها تأیید می‌کند که میزان نوسانات هفتگی اوراق نسبت به سال گذشته رشد کرده است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که به‌دلیل پایین بودن نرخ سود این اوراق، این ابزار از جذابیت لازم برای خرید برخوردار نیست و شرکت‌های دولتی یا شبه‌دولتی به شکل دستوری برای خرید اوراق وارد بازار می‌شوند. این موضوع را می‌توان با بررسی مالکان اصلی اوراق دولتی در بازار سهام مورد بررسی قرار داد. این در حالی است که اهداف اولیه حراج اوراق، ایجاد بستری شفاف برای تأمین مالی غیرتورمی با مشارکت بازیگران متنوع و کشف نرخ سود از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا بود.

75 سال هالووین

کد خبر 701605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.