۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
کاهش قیمت نفت موقتی است

برخلاف پیش‌بینی‌های افزایش قیمت نفت، در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم که کارشناسان معتقدند موقتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحولات اخیر منطقه خاورمیانه منجر به تغییر و نوسان قیمت نفت شده است، اما به‌رغم آنکه انتظار می‌رود قیمت نفت روند صعودی داشته باشد در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم.

قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی کاهش دو درصدی داشته است، افزایش قیمت در هفته‌های گذشته نیز کمتر از انتظارات سرمایه‌گذاران بوده است.

پیش‌بینی‌کنندگان و سرمایه‌گذاران وال‌استریت با توجه به‌اینکه تنها دو ماه به پایان سال باقی مانده است، پیش‌بینی کرده‌اند که سال ۲۰۲۴ چه چیزی در انتظار بازارهای نفت خواهد بود.

نگاهی به پیش‌بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ توسط آژانس‌های انرژی پیشرو، نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها در ماه‌های اخیر در بحبوحه کسری‌های عرضه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

کاهش قیمت نفت موقتی است

کاهش قیمت نفت موقتی است

حمیدرضا شکوهی، کارشناس انرژی با اشاره به علت ریزش اخیر قیمت نفت، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: کاهش قیمت از اثرات روانی قیمت نفت است، زیرا بحران غزه و موضوع حمله زمینی اسرائیل مطرح شده است.

وی می‌افزاید: همین موضوع باعث به‌وجود آمدن انتظاراتی درباره تشدید بحران و قرار گرفتن قیمت‌ها در مسیر صعود شد؛ اما تأخیر در این وضعیت موجب شده است که شاهد کاهش قیمت نفت باشیم، البته این به معنای پایان گرفتن بحران نیست.

کارشناس انرژی ادامه می‌دهد: در صورت افزایش درگیری‌های خاورمیانه، شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود، اما سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در روز جمعه در جهتی نبود که باعث افزایش درگیری‌ها شود، به همین دلیل قیمت نفت افزایشی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر موقتی بوده است، می‌گوید: بانک جهانی نیز به‌تازگی گزارشی منتشر کرده که در آن سناریوهای مختلف برای قیمت نفت عنوان شده است که در هر سه حالت قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

شکوهی ادامه می‌دهد: طبق تخمین پیشین بانک‌جهانی این بود که قیمت نفت امسال به ۸۱ دلار برای هر بشکه برسد و بر این اساس پیش‌بینی می‌شد، قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال جاری، به ۹۰ دلار برسد.

وی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت نفت در هفته گذشته که تا ۹۵ دلار هم رسید، یک افزایش روانی و کاهش آن با توجه به تعویق افتادن بحران عادی بوده است.

این کارشناس انرژی تصریح می‌کند: بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت در سه سناریو اختلال اندک، متوسط و بزرگ ممکن است تغییر کند، بر این اساس، ممکن است قیمت نفت در محدوده ۹۳ تا ۱۰۳ دلار در سناریو اختلال اندک نوسان کند.

شکوهی ادامه می‌دهد: اگر شرایط فعلی همچون جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ منجر به کاهش عرضه نفت شود، قیمت نفت بین ۱۰۹ تا ۱۲۱ دلار خواهد بود.

وی اضافه می‌کند: در سومین سناریوی بانک جهانی برای قیمت نفت نیز مطرح شده است که اگر شرایط به نحوی شود که کشورهای عربی همچون ۱۹۷۳ تحریم‌های شدید علیه رژیم صهیونیستی اعمال کنند، قیمت نفت به ۱۵۰ دلار هم می‌رسد، البته همه این سناریوها به تحولات خاورمیانه و کاهش عرضه نفت مرتبط است.

با افزایش عرضه می‌توان از افزایش قیمت نفت جلوگیری کرد

کارشناس انرژی در ادامه می‌گوید: به جز کنترل بحران، با افزایش عرضه می‌توان از افزایش قیمت نفت جلوگیری کرد، در همین راستا آمریکا نیز با کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا گام‌هایی برداشته است، تحریم ایران و روسیه نیز بازار نفت تأثیرگذار است.

شکوهی اضافه می‌کند: به‌رغم افزایش میزان صادرات در سال‌های اخیر، همچنان صادرات نفت ایران محدود و به‌طور عمده با قیمت‌های پایین‌تر و تخفیف به مقصد کشور چین است، همچنین صادرات نفت روسیه محدود شده است، هرچند سقف قیمت ۶۵ دلاری برای روسیه در نظر گرفته شده است، اما نفت روسیه با قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌شود.

شکوهی ادامه می‌دهد: تنها راه برای جلوگیری از صعود قیمت نفت، افزایش عرضه آن به بازار است، البته باید توجه داشت که روسیه و عربستان برای آنکه سود بیشتری در فروش نفت داشته باشند، با کاهش عرضه بازار را کنترل کنند تا قیمت نفت را بیشتر و از سقوط آن جلوگیری کنند.

وی با اشاره به توانایی کشور عربستان در تولید بیشتر نفت یادآور می‌شود: با تغییر روند باید دید که عربستان و روسیه چه نقشی در این زمینه ایفا می‌کنند و آیا کشور عربستان تولیدات نفت خود را افزایش می‌دهد تا نفت بیشتری به بازار عرضه شود یاخیر، روسیه نیز با توجه به اینکه تحریم است، شاید تمایلی برای کاهش قیمت نفت و عرضه بیشتر آن نداشته باشد.

کارشناس انرژی تصریح می‌کند: راهکار فوری برای کاهش قیمت نفت وجود ندارد، فقط در صورت افزایش عرضه توسط عربستان و ونزوئلا ممکن است قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

کد خبر 701367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.