۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
شهربازی، رویای کودکان گیلان

گیلان یکی از مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، اما همواره از داشتن شهربازی استاندارد و مدرن محروم بوده و رویای کودکان و نوجوانان این استان داشتن فضایی برای تفریح و گذران اوقات فراغت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای شلوغ و پرهیاهوی امروز، تفریح و سرگرمی یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر محسوب می‌شود، گذراندن ساعاتی خوش در کنار خانواده یا دوستان می‌تواند خستگی کار یک هفته را از تن بیرون کند. برخی افراد برای گذراندن اوقات فراغت به سراغ سینما، فضای سبز یا پیک‌نیک می‌روند و برخی دیگر که عاشق هیجان هستند، سری به اماکن تفریحی و شهربازی می‌زنند.

فضایی که کودکان و نوجوانان می‌توانند ساعت‌ها در آن مشغول بازی و خوش‌گذرانی باشند، بزرگان خانواده نیز تنها تماشاگر نیستند و می‌توانند در کنار فرزندان خود با انجام چند بازی جذاب و مهیج آدرنالین خون خود را تا حد زیادی بالا ببرند و لحظات خوب و خوشی را تجربه کنند.

شهربازی مجموعه‌ای کامل‌تر از یک زمین بازی ساده است که گروه‌های سنی متفاوت از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌توانند از آن استفاده کنند. شهربازی موجب رشد اجتماعی و فرهنگی کودکان می‌شود. وجود اماکن تفریحی موجب می‌شود فرد از همان دوران کودکی لذت گذراندن اوقات فراغت را در کنار خانواده احساس کند و این خود دلیلی است تا کودک در دوران جوانی و نوجوانی کنار خانواده بماند و از معاشرت با افراد و دوستان ناباب که گاه ممکن است آینده او را به تباهی بکشانند، پرهیز کند.

استان توریستی گیلان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود و از یک کاستی بزرگ رنج می‌برد. کودکان این استان از داشتن شهربازی استاندارد و مدرن محروم هستند، هرچند مدیران شهری در ادوار مختلف قول داده‌اند که این مشکل را رفع و به مطالبه این قشر از جامعه نیز توجه کنند، اما گویا قرار نیست این مشکل به این زودی‌ها رفع شود.

شهربازی، رویای کودکان گیلان

داشتن شهربازی به‌روز حق همه شهروندان آستارا است

محمدرضا صفرخواه، رئیس شورای اسلامی شهر بندر آستارا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهر توریستی و گردشگرپذیر آستارا همواره از داشتن شهربازی بازی مدرن محروم بوده و داشتن شهربازی با امکانات به‌روز و استاندارد حق همه شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان شهر است.

وی می‌افزاید: به دلیل نبود امکانات تفریحی مناسب در آستارا همچون سایر شهروندان چند بار در ماه برای تفریح به همراه فرزندم به مرکز استان همجوار می‌رویم و از امکانات و تجهیزات شهربازی این شهر استفاده می‌کنیم؛ از مسئولان انتظار داریم امکانات تفریحی مناسب برای کودکان و نوجوانان در شهرستان آستارا فراهم کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر آستارا خاطرنشان می‌کند: ایجاد شهربازی مجهز و استاندارد همواره یکی از دغدغه‌های شورای اسلامی شهر بوده و در این راستا بارها از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری دعوت شده است، اما به دلیل جمعیت کم شهرستان آستارا و نداشتن صرفه اقتصادی، فردی حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نشده است.

صفرخواه با بیان اینکه شهرداری به دلیل محدودیت‌های شدید مالی توان احداث شهربازی مدرن را برای کودکان را ندارد و تنها با کمک بخش خصوص می‌تواند این مراکز تفریحی را برای شهروندان ایجاد کند، تصریح می‌کند: افرادی که برای احداث شهربازی و سایر امکانات تفریحی تمایل به سرمایه‌گذاری در شهر آستارا را داشته باشند، شهرداری و شورای اسلامی شهر با آغوش گرم از آن‌ها استقبال می‌کنند.

شهربازی، رویای کودکان گیلان

احداث شهربازی مدرن ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

شعبان جعفری، رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی می‌گوید: شهر توریستی و گردشگرپذیر بندرانزلی نیازمند احداث یک شهربازی مدرن است، طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذار بخشی خصوصی در طبقه فوقانی مجتمع تجاری تفریحی ساحل و سپهر واقع در منطقه غازیان، فضایی با امکانات بازی مناسب برای کودکان ایجاد کرده بود و شهرداری نیز از او حمایت کرد، اما در حال حاضر این مکان تعطیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: زمین پارک بادی خیابان پاسداران توسط شهرداری از طریق مناقصه عمومی به پیمانکار واگذار شده و سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این مکان با ایجاد امکانات تفریحی، فضای شاد و پرنشاطی را برای کودکان فراهم کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر انزلی تاکید می‌کند: در حال حاضر، احداث یک شهربازی مدرن نیازمند حداقل ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است و شهرداری به دلیل محدودیت‌های مالی توان راه‌اندازی این طرح را ندارد.

جعفری تصریح می‌کند: احداث شهربازی مسقف یا روباز باید به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شود و شهرداری و شورای اسلامی شهر انزلی آماده است تا در بخش‌هایی همچون عوارض، صدور پروانه ساختمانی و تغییر کاربری ملک محل احداث شهربازی در کمیسیون ماده ۵، خدمات و تسهیلاتی را به سرمایه‌گذار ارائه کند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری برای احداث شهربازی در انزلی به شهرداری مراجعه نکرده است، تاکید می‌کند: شهرداری و شورای اسلامی شهر از افرادی که در حوزه گردشگری و تفریحی تمایل به سرمایه‌گذاری در شهر انزلی را داشته باشند، با آغوش گرم استقبال می‌کند.

به گزارش ایمنا، نبود تناسب میان فضاهای فرهنگی و هنری و مراکز تفریحی به‌ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان از معضلات اساسی شهرهای شمالی است. تفریحات سالم از ضروریات یک جامعه سالم به‌شمار می‌رود و نبود مکان‌های تفریحی مناسب تنش‌های روانی را در جامعه تا حد زیادی افزایش می‌دهد؛ بنابراین لازم است احداث اماکن تفریحی برای کودکان در سنین مختلف مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد.

خبرنگار: محمدرضا رشیدی

کد خبر 701310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.