تاکسی‌ها خستگی خود را به رخ شهر می‌کشند!

این روزها اصفهان از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی رنج می‌برد و ناوگان تاکسیرانی این کلان‌شهر با حدود ۷۲۰۰ تاکسی فرسوده، نیازمند حمایت مسئولان است تا این مشکل هرچه سریع‌تر رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خودروهایی که به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شود، به‌دلیل رفت‌وآمد بسیاری که دارند، خیلی زود دچار فرسودگی می‌شوند و باید تعویض شوند، از این‌رو طرح کلیدبه‌کلید برای تسریع فرایند تعویض تاکسی‌های فرسوده و جلوگیری از مشکلات معیشت و وقفه در فعالیت تاکسی‌داران، به‌مدت یک سال و برای ۱۰ هزار خودرو از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد.

این در حالی است که قیمت خودروی جایگزین که سال ۱۴۰۰، ۱۵۵ میلیون تومان بود، سال گذشته به ۲۷۳ میلیون تومان و سال‌جاری به ۳۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، بنابراین می‌توان گفت، سالانه حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت در این خصوص وجود داشته است.

با توجه به این شرایط رانندگان تاکسی سال‌های زیادی است که با هزینه‌های شخصی در امر خدمت‌رسانی به شهروندان فعالیت می‌کنند، اما افزایش قیمت خودرو و لوازم یدکی موجب شده است تا این قشر مظلوم با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند، از سوی دیگر ناوگان فرسوده حمل‌ونقل شهری در بروز آلودگی هوا مؤثر بوده و آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیاری را برای شهر و شهروندان به همراه داشته است.

اصفهان نیز به عنوان سومین کلان‌شهر بزرگ ایران از نظر مساحت شهری به دلایل زیادی، حجم انبوهی از جمعیت را در خود جای داده است و در حال حاضر از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی رنج می‌برد؛ جابه‌جایی این حجم از مسافر در شهر به‌طور قطع بسیار دشوار و هزینه‌بر است و بیش از پیش اهتمام مدیریت شهری را برای رفع این مشکل می‌طلبد.

در این راستا از ابتدای سال ۱۴۰۰ تلاش شد تا از طرق مختلف از جمله مکاتبه با شهردار، استاندار، نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه امکان دریافت تسهیلات برای این منظور فراهم شود، همچنین طرح تحول ناوگان تاکسیرانی این کلان‌شهر تهیه و در هیئت‌مدیره سازمان مصوب و به شهرداری اصفهان ارائه شد که در صورت حمایت می‌توانست نوسازی بخشی از ناوگان تاکسیرانی را رقم بزند، اما دی‌ماه سال گذشته جلسه‌ای با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست برگزار و مصوب شد تا با توجه به آلودگی هوا و مسائل محیط زیستی که در استان اصفهان وجود دارد، از محل صندوق ملی محیط زیست ۲ هزار مورد تسهیلات وام در اختیار سازمان تاکسیرانی اصفهان قرار گیرد؛ وعده‌ای که تاکنون محقق نشده است.

تاکسی‌ها خستگی خود را به رخ شهر می‌کشند!

تردد بیش از ۳۲۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور

کمال غریبی، عضو هیئت مدیره اتحادیه حمل‌ونقل مسافر کشور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۳۲۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کند که ۵۰ درصد آن‌ها عمر بالای ۱۰ سال دارند.

وی می‌افزاید: رانندگان تاکسی از گروه‌های زحمتکش جامعه هستند و بخش زیادی از بار حمل‌ونقل مسافران شهری و بین شهری را به عهده دارند، از این‌رو خودروهایی که به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، زودتر از سایر خودروها مستهلک می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه حمل‌ونقل مسافر کشور تصریح می‌کند: با توجه به نوع تاکسی، عمر مفید آن متفاوت است و به سبب فرسودگی این خودروها نیاز است هرچند سال یک‌بار این خودروها با خودروهای جدید جایگزین شود.

وی با بیان اینکه برای نوسازی تاکسی‌ها در حال حاضر سمند سورن پلاس دوگانه‌سوز در کشور برای تمام شهرهای کشور توسط اتحادیه، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها هماهنگ شده است، می‌گوید: خودروی «سمند سورن پلاس» برای متقاضیان با قیمت حدود ۳۶۲ میلیون تومان عرضه می‌شود و با توجه به اینکه تحویل خودرو سه ماه پس از تکمیل پرداخت است و نظر به اجرای طرح کلید به کلید، تحویل خودروی فرسوده در روز دریافت خودروی جایگزین انجام می‌شود، مبلغ ارزش اسقاط نیز توسط مراکز به تاکسیرانان پرداخت می‌شود.

غریبی ادامه می‌دهد: رانندگان تاکسی علاوه‌بر شرکت در طرح جایگزین می‌توانند در طرح نوسازی تاکسی‌ها نیز شرکت کنند.

شهرداری بیشتر شهرها از جمله اصفهان، گرگان، شیراز، مشهد و تبریز از طریق بانک‌های عامل تسهیلات نوسازی را به رانندگان از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری بیشتر شهرها از جمله اصفهان، گرگان، شیراز، مشهد و تبریز از طریق بانک‌های عامل، تسهیلات نوسازی را به رانندگان از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند، می‌گوید: این تسهیلات از محل اعتبارات شهرداری شهرها در نظر گرفته می‌شود، زیرا اتحادیه تاکسیرانی بودجه و اعتباراتی در اختیار ندارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه حمل‌ونقل مسافر کشور خاطرنشان می‌کند: نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف نشده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وبگاه nnhk.ir اقدامات لازم را انجام دهند.

تاکسی‌ها خستگی خود را به رخ شهر می‌کشند!

تاکسی‌های برقی جایگزین تاکسی‌های فرسوده می‌شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر اصفهان اظهار می‌کند: زمانی قیمت خودروها مناسب بود و با ارائه تسهیلات وام تبدیل تاکسی برای رانندگان دشوار نبود، اما با افزایش قیمت خودرو، دیگر حتی با نرخ کارخانه نیز رانندگان تاکسی امکان نوسازی خودرو را ندارند و باید از آن‌ها حمایت شود.

هر راننده تاکسی نیاز به حدود ۲۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه دارد تا بتواند با فروش تاکسی فرسوده، استفاده از منابع مالی اندوخته خود و تسهیلات وام، تاکسی نو خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه تفاهمی با علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم تا از محل صندوق محیط زیست تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند، می‌افزاید: در جلساتی که در استانداری تشکیل شد، از صنایع بزرگ که منابع مالی خوبی دارند، درخواست کردیم از منابع مالی خود نه به‌صورت بلاعوض، بلکه در قالب امتیاز وام، تسهیلاتی به رانندگان تاکسی دهند، زیرا حداقل هر راننده تاکسی نیاز به حدود ۲۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه دارد تا بتواند با فروش تاکسی فرسوده خود و مقداری از منابع اندوخته مالی و تسهیلات وام، تاکسی نو خریداری کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: پرداخت تسهیلات وام با نرخ بهره زیاد، مشکلی از رانندگان تاکسی رفع نمی‌کند، بنابراین برای رفع این مشکل درخواست‌های متعددی را مطرح کردیم.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان می‌گوید: در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، یکی از موضوعاتی که مطرح شد، نوسازی تاکسی‌های فرسوده و ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود که توسط دفتر رئیس‌جمهور به این نامه ترتیب اثر داده شده و با وزارتخانه‌های مرتبط، مکاتبه شده است.

نورصالحی خاطرنشان می‌کند: به‌تازگی عباس علی‌آبادی، وزیر صمت خبر امیدوارکننده‌ای پیرامون تلاش برای خرید تاکسی‌های برقی جهت جایگزینی تاکسی‌های فرسوده در کلان‌شهرهایی از جمله اصفهان و تهران داده است که در این راستا درخواست ۵ هزار تاکسی برقی را مطرح کردیم تا با وام قرض‌الحسنه امکان خرید این تاکسی‌ها برای رانندگان فراهم شود.

تاکسی‌ها خستگی خود را به رخ شهر می‌کشند!

فرسودگی بیش از ۷ هزار تاکسی پلاک قرمز شهر اصفهان

محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: فرسودگی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان از جمله مسائل مهم این سازمان بوده و از ۸۹۰۰ خودروی پلاک قرمز حدود ۷۲۰۰ دستگاه فرسوده است که این فرسودگی در آمارها، بالای ۸۰ درصد است.

وی می‌افزاید: برای رفع این مشکل، طرحی با عنوان طرح تحول ناوگان از طرف سازمان تاکسیرانی ارائه شده است که بر اساس آن مقرر شد، در مدت سه سال با انجام نوسازی و ارائه تسهیلات، ناوگان را از فرسودگی خارج کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: پیرو این طرح قرار شد سال ۱۴۰۱، ۱۰۰۰ فقره تسهیلات وام ۲۰۰ میلیون تومانی، سال ۱۴۰۲، ۲ هزار و سال ۱۴۰۳، سه هزار فقره وام به رانندگان پرداخت کنیم تا در مجموع ۷ هزار خودروی فرسوده نوسازی شود، اما حمایت‌های لازم از این طرح نشد.

وی ادامه می‌دهد: در نظر داشتیم نزدیک به ۲ هزار خودرو به تعداد ۵۰۰ دستگاه در سال گذشته، ۷۰۰ دستگاه در سال جاری و ۸۰۰ دستگاه در سال آینده را با ارائه وام ۸۰ میلیون تومانی بهسازی کنیم که این مهم نیز اتفاق نیفتاد.

پرورش خاطرنشان می‌کند: هرچه تاکنون اتفاق افتاده از منابع سازمان تاکسیرانی بوده و این در حالی است که اگر سایر دستگاه‌های ذی‌ربط کنار سازمان تاکسیرانی قرار می‌گرفتند، به‌طور قطع به نتایج بهتری در حوزه نوسازی و بهسازی ناوگان می‌رسیدیم.

به گزارش ایمنا، تاکسی‌ها سهم قابل توجهی از سفرهای شهری شهروندان را به خود اختصاص می‌دهند، زندگی و رفت و آمد شهروندان به تاکسی‌های شهر گره خورده است و ناوگان تاکسیرانی در شکل‌گیری فعالیت‌های روزانه مردم، جنب و جوش و رفت و آمد شهروندان نقش بسیار مهمی دارد؛ بنابراین باید توجه داشت که تردد تاکسی‌های باکیفیت با کمترین میزان آلایندگی زیست‌محیطی در کلان‌شهری همچون اصفهان از انتظارات بحق شهروندان آن است و ارائه خدمت در این زمینه نباید «هزینه» تلقی شود، زیرا صرف هزینه در چنین مواردی در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت مردم، ارتقای سطح فرهنگی جامعه و در نهایت افزایش درآمدهای اقتصادی شاغلان این بخش است.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 701203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.