از بازگشایی رفح تا سیلی مقاومت یمن به صهیونیست‌ها

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

بازگشایی رفح یا تله کوچ اجباری؟

پس از ۲۶ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی و کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، نهایتاً پیش از ظهر روز چهارشنبه، گذرگاه رفح با میانجی‌گری قطر و دیگر کشورها برای مجروحان و همچنین اتباع دیگر کشورها باز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اول فلسطینی‌های دو تابعیتی غزه را از طریق گذرگاه رفح به مقصد مصر ترک کردند. این بعد از آن بود که منابع اعلام کردند قطر در توافقی میان مصر، حماس و رژیم صهیونیستی با هماهنگی آمریکا برای بازگشایی گذرگاه رفح به میانجی‌گری پرداخت. همچنین این گذرگاه (رفح) دیروز چهارشنبه برای انتقال مجروحان از نوار غزه به مصر بازگشایی شد.
منبعی نیز به خبرگزاری رویترز گفت، ۵۰۰ دارنده گذرنامه خارجی اجازه خروج از غزه را پیدا کردند که با میانجیگری قطر و مصر انجام شد. این توافق به دارندگان ویزاهای خارجی و برخی غیرنظامیان مجروح که جراحت‌های شدیدی دارند، اجازه خروج از غزه را داد. این منبع اعلام کرد که این توافق درباره مسائل دیگری مثل آزادی اسرا یا آتش‌بس انسانی نبود و هرچند جدول زمانی برای مدت‌زمان بازماندن این گذرگاه مشخص نشده اما احتمالاً یک‌روزه (یعنی تا صبح امروز) است.

باوجود آنکه اخبار از بازگشایی مرز رفح برای خروج مجروحان جنایات صهیونیست‌ها خبر داده، اما طبق گزارش‌ها تنها ۸۱ مجروح از نوار غزه برای مداوا به بیمارستان‌های مصر منتقل شدند. این در حالی است که طبق آخرین آمارها، ۲۱ هزار فلسطینی تاکنون در حملات صهیونیست‌ها به غزه زخمی شده‌اند.

سیلی مقاومت یمن به صهیونیست‌ها

یکی از وجوه بازدارندگی و تهدید علیه رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان‌الاقصی، اعلام آمادگی همزمان گروه‌های مقاومت منطقه‌ای دوشادوش با مقاومت فلسطین بود که توانسته جبهه واحدی را در مقابل رژیم صهیونیستی و همپیمانان غربی آن به سرکردگی ایالات متحده به تصویر بکشد. در این بین انصارالله یمن به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی خود نقش عمده‌ای در جورچین تهدید علیه محور عبری-غربی ایفا می‌کند.

روز سه شنبه انصارالله یمن طی بیانیه‌ای به منظور تحکیم تهاجمات موشکی و پهپادی از سوی خود به مواضع منطقه‌ای رژیم صهیونیستی همزمان با تشدید تهاجم زمینی مقطعی ارتش این رژیم، تأکید کرد که همچنان این فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد.
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در همین راستا گفت: «تعداد زیادی موشک بالستیک و کروز و تعداد زیادی پهپاد را به سمت اهداف مختلف دشمن صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرتاب کردیم. ما تأیید می‌کنیم که این عملیات سومین عملیات در حمایت از برادران مظلوم‌مان در فلسطین است.»

یمن در محاصره و نبرد چندین ساله و چندجانبه، توانسته به خودکفایی در زمینه تسلیحات و توان رزمی برسد و با برخورداری از تسلیحات پیشرفته بومی‌سازی شده نیز به بازوی استراتژیکی در مقاومت منطقه مبدل گردد. همچنین یمنی‌ها توانمندی ویژه خود را در نبرد دریایی با دشمن به اثبات رسانده و معادله دریایی خود را به ائتلاف متجاوز تحمیل کرده‌اند.
البته تنها نیروی سخت‌افزار یمن نیست که مورد هراس رژیم صهیونیستی واقع گشته بلکه تجربه پیروزی یمن در نبرد سال‌های گذشته با ائتلاف متجاوز به رهبری سعودی نشان داده که آنها دارای توان محاسباتی بالایی برای برنامه‌ریزی رزمی و دفاعی هستند و می‌توانند در میدان نبرد دست برتر داشته باشند.

کرانه باختری روی خط حملات صهیونیست‌ها

همزمان با حجم انبوه بمباران جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، کرانه باختری نیز تحت حملات ممتد صهیونیست‌ها قرار دارد. دور تند یورش ارتش به کرانه باختری نشان از این دارد که کابینه جنگ رژیم تنها تاکتیک قلع و قمع مردم فلسطین را در پیش گرفته است. چرا که رژیم اشغالگر پس از اعلام یکپارچگی نیروهای مقاومت فلسطینی پس از طوفان‌الاقصی، نیاز مبرم برای ترمیم شکست نظامی-اطلاعاتی و همچنین ارائه نمای ظاهری قدرتمند و منسجم از قوای رزمی خود نزد مردمش دارد.

در همین راستا، نیروهای ارتش اشغالگر یکشنبه‌شب به شمال شهر جنین حمله کردند. طبق گزارش منابع آگاه، صهیونیست‌ها در این یورش شبانه بیش از ۱۰۰ خودروی نظامی، دو بولدوزر نظامی و یک پهپاد جاسوسی را از چند جهت به سمت شهر جنین روانه کردند. المیادین گزارش داد، این بولدوزرها به دلیل حملات مقاومت مجبور به عقب‌نشینی از اردوگاه جنین شده‌اند. تیپ القدس - تیپ جنین خبر داد که در بین صفوف دشمن تلفات مستقیم وارد کرده است. همچنین منابع آگاه خبر دادند که طی تبادل آتش که ساعت‌ها به طول انجامیده ۴ نفر به شهادت رسیده و ۹ نفر مجروح شده‌اند. با وجود آنکه رژیم تلاش می‌کند بر میزان تلفات خود سرپوش بگذارد اما خبرنگاران تأیید کرده‌اند که آثار خون روی کلاه ایمنی یکی از نظامیان و تعدادی تجهیزات به جا مانده از اشغالگران در اردوگاه جنین مشاهده شد.

تظاهرات خانواده اسرا مقابل خانه نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو در حالی به جنگ و خونریزی در غزه می‌اندیشد و به‌وسیله آن به دنبال خریدن زمان برای بقای خود است که اعتراض‌ها در سرزمین‌های اشغالی علیه او و سیاست‌های جنگ طلبانه‌اش، رو به گسترش دارد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، جمعه شب خانواده اسرایی که در غزه در دست حماس هستند، با تجمع مقابل اقامتگاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نگرانی خود را بابت بمباران و حمله زمینی شامگاه جمعه ابراز داشتند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که پیش از آن پلیس رژیم صهیونیستی هر گونه تجمع مقابل اقامتگاه نتانیاهو را ممنوع اعلام کرده بود. با این حال پس از اینکه خانواده این اسرا خواهان برپایی تجمع شدند، پلیس با مشاهده خشم آنها، برای اینکه مانع خشونت‌های احتمالی از سوی آنها شود، به این خانواده‌ها اجازه داد، تظاهراتی را به صورت محدود برگزار کنند.

معترضان نیز در شعارهای خود از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستند، به‌خاطر شکست امنیتی و نظامی که از حماس خورده است، عذرخواهی کند. آنان همچنین در بیانیه‌ای که قرائت کردند، خواهان دیدار با اعضای کابینه جنگ شدند و تأکید کردند، جمعه شب، سخت‌ترین شب زندگی آنها بوده است. این در حالی است که پیش‌تر حماس اعلام کرده بود، ۵۰ نفر از گروگان‌ها در حملات ارتش رژیم صهیونیستی جان باخته‌اند. از همین رو معترضان در بیانیه خود با تأکید بر اینکه چرا اعضای کابینه جنگ با آنها دیدار نمی‌کنند، اعلام داشتند، خواهان توضیحی از سوی این کابینه در مورد این مسأله شدند که آیا حمله زمینی می‌تواند جان گروگان‌ها را به خطر بیندازد؟

رنگ باختن اختلافات دیرین فتح و حماس

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان در جدیدترین اظهارات خود در مصاحبه مفصلی که با الجزیره داشت، ضمن برشمردن فعالیت‌های تشکیلات خودگردان از ابتدا تاکنون، بر اتحاد میان گروه‌های فلسطینی تأکید کرد. از منظر او، شرایط وحشتناک فلسطینیان بویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی در غزه سبب اتحاد آنها شده است. او با بیان اینکه کرانه باختری نیز شاهد شهید شدن بیش از ۱۰۲ فلسطینی از ۷ اکتبر تاکنون و زخمی شدن هزاران فلسطینی بوده است، تأکید کرد که تشکیلات از ابتدا به دنبال پیدا کردن راه‌های دیپلماتیک با رایزنی با همسایگان و کشورهای غربی برای توقف حملات و آتش‌بس است و همچنین یک جبهه بین‌المللی علیه تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به غزه بوده و در این میان نیز هیچ تماسی با رژیم نداشته است.

وی در حالی بر مسأله وحدت گروه‌های فلسطینی تأکید کرده که عملیات طوفان الاقصی، فصل جدیدی از رویارویی را در تاریخ مبارزات گروه‌های مقاومت فلسطینی رقم زده و توانسته است، ابعاد جدیدی را نیز در روندهای سیاسی میان گروه‌های سیاسی فلسطینی ایجاد کند. تشکیلات خودگردان که همواره ردای سازش با اسرائیل را به تن داشت، این بار یک گام جلوتر از قبل تلاش کرده که در برابر حجم انبوه جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه به نوعی دیگر رفتار کرده و خود را مسئولیت‌پذیر نشان دهد. آنچه که در اظهارت مقامات تشکیلات خودگردان آشکار است، تغییر رویه این سازمان به سمت متمایل شدن به مشی دیگر گروه‌های موجود در فلسطین است. منشأ اصلی این تغییر از منظر تشکیلات، حملات فزاینده خونبار و نسل‌کشی و همچنین انسداد راه‌حل‌های سیاسی طی سال‌ها تا به امروز بوده است.

کد خبر 701153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.