تاثیر ازدواج و فرزندآوری به‌موقع در پیشگیری از ناباروری

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری پژوهشگاه رویان با اشاره به روش‌های نوین درمان ناباروری و فرزندآوری گفت: با بهتر کردن سبک زندگی و ازدواج و باروری به موقع آمار نازایی را می‌توان کم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین نصراصفهانی بعدازظهر امروز _پنجشنبه یازدهم آبان_ در همایش روش‌های نوین درمان ناباروری و فرزندآوری اظهار کرد: همان طور که ساختمان از سنگ و چوب و آجر درست شده بدن انسان نیز از سلول تشکیل شده است. داخل سلول‌ها کروموزم وجود دارد که مجموع کروموزوم در بدن هر انسان ۲۳ جفت است، همچنین میلیون‌ها کد ژنتیکی داریم که جنین نیمی از کدها را از اسپرم و نیم دیگر را از تخمک می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همه ما روزی جنین بوده‌ایم و از سه تا پنج جنین در طبیعت یک بچه تشکیل می‌شود، افزود: بین ۱۰۰ زوج ۲۵ درصد آنها در یک ماه باردار می‌شوند و اگر زوجی تصمیم گیرد بچه‌دار شود شانس فرزنددار شدن آنها در یک ماه ۲۰ درصد است؛ حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان می‌برد که تمام زوجین به هدفشان برسند.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان ادامه داد: بهار بارداری دورانی دارد از ۱۰ هزار خانم ۵۰ ساله، فقط یک نفر باردار می‌شود، بنابراین کسانی که قصد بارداری دارند بعد از ۳۵ سالگی سخت‌تر باردار می‌شوند.

وی اضافه کرد: خانم‌ها در زمان جنینی جام بذری دارند به نام تخمدان که پر از تخمک است و هنگام تولد حدود دو میلیون تخمک دارند و در زمان یائسگی چیزی از تخمک‌ها باقی نمی‌ماند، همچنین در گذر زمان کیفیت تخمک نیز پایین می‌آید، علاوه بر این موارد احتمال تعداد دفعات سقط نیز با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود و حتی ریسک تولد نوزاد سندروم داون با افزایش سن مادر بالا می‌رود.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل نازایی وجود تخمک ناسالم است، با وجود تخمک ناسالم به احتمال ۹۹ درصد جنین رشد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه خانم هرچه جوان‌تر باشد، ذخیره تخمدانی بیشتری دارد، گفت: قدرت باروری خانم‌ها به ذخیره تخمدانشان وابسته است و ویتامین دی که یک هزار واحد از آن لازمه بدن هر فردی است ذخیره تخمدانی را حفظ می‌کند که این ذخیره تخمدانی را با سونوگرافی می‌توان متوجه شد.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان افزود: لقاح آزمایشگاهی تخمک ناسالم را سالم نمی‌کند، فقط با تجویز دارو می‌توان تعداد تخمک را زیاد کرد به این امید که در تعداد تخمک بیشتر احتمال وجود تخمک سالم بیشتر است.

وی اضافه کرد: به افرادی که ازدواج نکرده‌اند و سن ۳۰ سال به بالا دارند توصیه می‌شود، تخمک خود را فریز کنند و زوجینی که اکنون تمایلی به باروری ندارند می‌توانند جنینشان را فریز کنند که می‌توان سالیان سال به این روش جنین‌ها را نگه داشت، اما راه حل درست ازدواج به موقع است.

نصراصفهانی تصریح کرد: بهترین زمان برای بارداری دو سه روز قبل تخمک‌گذاری است به دلیل اینکه ۲۴ ساعت بعد از تخمک‌گذاری، تخمک پیر می‌شود و احتمال بارداری کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در یک شخص معمولی ماهی یک تخمک رها می‌شود اما در نازایی و پدیده تنبلی تخمدان، تخمک رشد نمی‌کند و اکثر افراد مبتلا به تنبلی تخمدان دچار چاقی، ریزش مو، مو زائد در صورت، قاعدگی نامنظم و صورت جوش دار هستند که حتی قاعدگی نامنظم با بازه زمانی طولانی بین هر دو سیکل مستعد سرطان می‌شوند.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان ادامه داد: نازایی علل مختلفی دارد که محیط نیز می‌تواند در این زمینه دخیل باشد، البته متخصصان امر بسته به شرایط هر فرد روش درمان متفاوتی را طی می‌کنند.

وی افزود: برای درمان نازایی از روش‌های آی وی اف و میکروانجکشن استفاده می‌شود و با بهتر کردن سبک زندگی و ازدواج و باروری به موقع آمار نازایی را می‌توان کم کرد.

نصر اصفهانی گفت: طبق مطالعات جهانی این روش‌ها ایمن است و علاوه بر جنسیت برای بعضی از بیماری‌های ژنتیکی می‌توان سالم بودن جنین را تشخیص داد.

کد خبر 701148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.