۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
تأثیرگذارترین شهرهای تاریخ

بعضی از شهرهای جهان از حیث نفوذ بر تاریخ، تجارت، فرهنگ و سیاست جهانی نسبت به سایرین برتری دارند. آتن، بابل و قسطنطنیه از جمله شهرهای تاثیرگذار تاریخ هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای محاسبه تأثیر جهانی یک شهر در طول تاریخ، باید طیف وسیعی از عوامل از ثروت تا فرهنگ را در نظر گرفت. اوریپید، تراژدی‌نویس بزرگ یونان باستان می‌گوید: «اولین شرط خوشبختی این است که یک مرد در شهری معروف به دنیا بیاید.»

شاید در واقعیت چنین امری اولین شرط برای خوشبختی نباشد اما نقش آن انکارناپذیر است. در ادامه با تعدادی از تأثیرگذارترین شهرهای تاریخ آشنا می‌شویم.

آتن

زادگاه تمدن غرب، آتن، تأثیرگذارترین شهر تاریخ در زمینه‌های فلسفه، معماری، سیاست، علم، تفکر آزاد و همچنین خاستگاه اصلی مفهوم دموکراسی است. آتن اولین شهری بود که المپیک مدرن را در سال ۱۸۹۶ برگزار کرد. برخی از مشهورترین شهروندان این شهر باستانی شامل سقراط، افلاطون، سولون و پریکلس است.

تأثیرگذارترین شهرهای تاریخ

بابل

شهر باستانی بابل که در حدود شصت مایلی جنوب بغداد در عراق امروزی قرار دارد، نزدیک به دو هزار سال به عنوان مرکز تمدن بین‌النهرین بوده است. حمورابی، یکی از فرمانروایان اولیه آن، اولین سیستم ثبت‌شده قوانین را ایجاد کرد. زبان بابلی در سراسر خاورمیانه به عنوان راهی برای برقراری ارتباط بین شهرها استفاده می‌شد. یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ این شهر، طبق افسانه‌ها، ساخت باغ‌های معلق بود که از شگفتی‌های دنیای باستان است و برخی معتقدند توسط نبوکدنزر دوم ساخته شده است.

تأثیرگذارترین شهرهای تاریخ

پکن

پکن، پایتخت چین، دارای تاریخ عظیمی است که به سه هزار سال پیش می‌رسد. این شهر به دلیل معماری مدرن و همچنین مکان‌های باستانی از جمله مجموعه بزرگ شهر ممنوعه، کاخ امپراتوری در دوران سلسله‌های مینگ و چینگ شناخته شده است.

قسطنطنیه

قسطنطنیه با تاریخ هزاران ساله که توسط یونانیان باستان تأسیس شد و امروزه به استانبول معروف است، با شکوه‌ترین روزهای خود را به عنوان پایتخت امپراتوری وسیع بیزانس تجربه کرد. این شهر به خاطر شاهکارهای معماری خود مانند کلیسای جامع ارتدکس یونانی ایاصوفیه که به عنوان مقر پاتریارسالاری ارتودوکس جهانی و کاخ مقدس که امپراتوران بیزانس در آن اقامت داشتند، شناخته شده بود.

تأثیرگذارترین شهرهای تاریخ

پاریس

پاریس از قرون وسطی مرکز فرهنگ و مد اروپا بوده است. این شهر اروپای مدرن را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار داد و تا به امروز به عنوان یکی از پربازدیدترین شهر جهان باقی مانده است. در جریان انقلاب فرانسه، پاریس به یکی از مراکز جهانی افکار اجتماعی و سیاسی تبدیل شد که جهان را تغییر داد و تا به امروز نیز بر آن تأثیر می‌گذارد.

نیویورک

نیویورک آمریکا را در قرن گذشته به خط مقدم صحنه جهانی رسانده و همچنان پایتخت اقتصاد و تجارت جهان است. ممکن است از نظر اهمیت تاریخی با بسیاری از شهرهای دیگر در این لیست اصلاً قابل مقایسه نباشد اما با این وجود، صعود و پیشرفت سریع این شهر در تاریخ چشمگیر بوده است.

تأثیرگذارترین شهرهای تاریخ

دهلی

دهلی شاهد ظهور و سقوط بسیاری از امپراتوری‌ها بوده است و اکنون میزبان مجموعه‌ای از بناهای تاریخی باعظمت اعصار گذشته است. این شهر همیشه پایتخت هند نبوده است، اما نقش مهمی در تاریخ این کشور داشته است. دهلی همیشه نقش یک شهر دروازه‌ای را داشته است که در ابتدا بر دشت‌ها در نزدیکی عبور رودخانه یامونا و در مسیر بین آسیای غربی و مرکزی و آسیای جنوب شرقی ساخته شده است. اعتقاد بر این است که این مکان، شهر افسانه‌ای ایندراپراستا است که بیش از سه هزار سال پیش در مهابهاراتا قرار داشت.

تأثیرگذارترین شهرهای تاریخ

المپیا

غرب شبه‌جزیره پلوپونز، مشهورترین مکان مقدس یونان باستان و زادگاه مهم‌ترین رویداد ورزشی تمام دوران، بازی‌های المپیک، است. المپیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در یونان و یکی از قدرتمندترین مکان‌ها در سراسر جهان است به‌طوری‌که توجه میلیاردها نفر در مراسم برافروختن شعله المپیک به آن جلب می‌شود. المپیا با جمعیتی در حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر بدون شک یکی از تأثیرگذارترین مکان‌های کوچک در جهان است.

تنوچتیتلان

تنوچتیتلان یک شهر آزتک بود که بین سالهای ۱۳۲۵ و ۱۵۲۱ شکوفا شد. این شهر در جزیره‌ای در دریاچه تشکوکو ساخته شده بود و دارای سیستمی از کانال‌ها و مسیرهایی بود که آب و غذا را برای صدها هزار نفری که در آنجا زندگی می‌کردند تأمین می‌کرد. این شهر تا حد زیادی توسط فاتح اسپانیایی هرنان کورتس در سال ۱۵۲۱ ویران شد. مکزیکو سیتی امروزی اکنون در بالای بسیاری از بقایای باشکوه آن قرار دارد.

تأثیرگذارترین شهرهای تاریخ

برلین

برلین، پایتخت و مرکز فرهنگی آلمان، مربوط به قرن سیزدهم است و در طول جنگ جهانی دوم زمانی که هیتلر از آن به عنوان پایگاه رژیم نازی استفاده کرد، به اوج خود رسید. این شهر یکی از قدرتمندترین شهرهای جهان از نظر اقتصادی است اما بیش از هر امر دیگری به خاطر چشم‌اندازهای هنری، زندگی شبانه و معماری مدرنش شناخته شده است.

رم

رم مترادف با مشهورترین امپراتوری تاریخ بشر است که صدها سال دوام آورد و بر بخش اعظم دنیای شناخته‌شده دوران باستان تسلط داشت. این شهر همچنین خانه کاتولیک و پایگاه پاپ است و سالانه میلیون‌ها گردشگر مذهبی از آن بازدید می‌کنند.

تأثیرگذارترین شهرهای تاریخ

کد خبر 701147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.