توانمندسازی ایستگاه نهایی چرخه مددکاری است / حمایت از حدود ۲۰۰ خانواده در یک سال اخیر

مدیر مرکز مددکاری اجتماعی کوثر گفت: در طول یک سال گذشته حدود ۲۰۰ خانواده در جریان چرخه مددکاری قرار گرفته‌اند و اکنون نیز ۵۰ خانواده تحت پوشش این مرکز قرار دارند.

مریم سادات موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مرکز مددکاری اجتماعی کوثر بر اساس طرحی تحت عنوان «به اضافه شما» در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: مطالعه عمیق جامعه‌شناختی به لحاظ جمعیتی، اجتماعی و فرهنگی روی یکی از محلات اصفهان انجام و بر اساس نتایج حاصل شده، طرح «به اضافه شما» ارائه شد.

وی افزود: در پی اجرای این طرح، ۵۰ خانواده به عنوان پایلوت انتخاب و بین سه تا ۱۰ ساعت با تمام اعضای خانواده سپری، از اقوام نزدیک و مؤثر آنها نیز به منظور حضور در مرکز مددکاری دعوت و در نهایت تمام توانمندی‌ها، محدودیت‌ها، چالش‌ها و آسیب‌های خانواده رصد و احصا شد.

مدیر مرکز مددکاری اجتماعی کوثر با اشاره به تقسیم‌بندی خانواده‌ها به چهار گروه، تصریح کرد: گروهی از این خانواده‌ها از سطح هوشی و توانمندی مشخص و بالایی برخوردار بودند و از آنها در قالب فعالیت به عنوان مددکار محلی دعوت شد، ۲۶ ساعت تحت آموزش قرار گرفتند و به عنوان مددکار محلی، یاری‌کننده تیم این مرکز بودند.

حمایت از افراد نیازمند با همراهی شما

وی با اشاره به آغاز شدن این مطالعه طی سه سال گذشته و عملی شدن طرح به صورت رسمی طی مدت یک سال گذشته، ادامه داد: هدف اصلی این طرح، کمک گرفتن از خود افراد ساکن در محله به منظور ارتقای انسجام و همبستگی اجتماعی است و به همین منظور افراد توانمند منطقه شناسایی می‌شوند و تحت آموزش قرار می‌گیرند تا با کمک آنها از افرادی که نیازمند کمک هستند، حمایت شود.

موسوی با بیان اینکه شاخص افراد تحت پوشش این طرح، زنان دارای سن کمتر از ۵۰ سال که کودک، نوجوان یا جوانی در آستانه ورود به جامعه را دارند است، تصریح کرد: حمایت از افراد واجد شرایط توسط چرخه مددکاری انجام می‌شود که در مرحله اول افراد نیازمند حمایت شناسایی، در مرحله دوم نیازهای اساسی برطرف، در مرحله سوم نیازهای سطح دوم و سوم که آسیب کمتری به افراد وارد می‌کند شناسایی و برطرف می‌شوند و در مرحله نهایی، توانمندسازی خانواده‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته حدود ۲۰۰ خانواده در جریان چرخه مددکاری قرار گرفته‌اند و اکنون نیز ۵۰ خانواده تحت پوشش این مرکز قرار دارند، ادامه داد: حدود ۱۰۰ خانواده در طرح جدید این مرکز مدنظر قرار دارند و این طرح با در نظر گرفتن خانواده‌های ساکن در یکی از کوچه‌های محله پیش برده می‌شود.

توانمندسازی ایستگاه نهایی چرخه مددکاری است / حمایت از حدود ۲۰۰ خانواده در یک سال اخیر

اشتغال؛ مهم‌ترین چالش مد نظر

مدیر مرکز مددکاری اجتماعی کوثر با بیان اینکه شناسایی افراد در مسجد یا حسینیه انجام و خدماتی به آنها ارائه می‌شود، گفت: از جمله خدمات ارائه شده می‌توان به آموزش کودکان و نوجوانان، آموزش همسرداری و مهارت‌های اجتماعی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه محله در نظر گرفته شده به منظور پایلوت، یکی از محله‌های شهر اصفهان است و آسیب‌هایی از جمله اعتیاد، انحرافات اخلاقی، کودکان کار و خشونت در این محله دیده می‌شود، اضافه کرد: هدف اصلی این طرح، کمک گرفتن از خود مردم و ایجاد حساسیت در آنها است و فعالیت این مرکز نیازمند همراهی و همکاری خیران است.

موسوی با بیان اینکه طرح در حال اجرا می‌تواند طرح بسیار خوبی باشد و در میدان نیز به نتایج والایی دست یافته است، اظهار کرد: نیازهای افراد ساکن در این محله به چند دسته معیشتی، آموزشی، درمانی و اشتغال تقسیم می‌شود و یکی از چالش‌های اصلی موجود، اشتغال است و در صورتی که مراکز دارای شرایط استخدام با مرکز مددکاری اجتماعی مؤثر تعامل داشته باشند یا طرح‌های اشتغال در منزل اجرایی شود، اقدامی مؤثر در راستای رفع شدن چالش اشتغال انجام خواهد شد.

لزوم جهت‌دار بودن کمک‌های معیشتی به افراد نیازمند حمایت

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد تحت پوشش این مرکز زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند که تخصصی ویژه یا امکان فعالیت خارج از منزل ندارند و در صورتی که مشاغل به منازل افراد مذکور انتقال داده شود، باری سنگین از دوش آنها برداشته خواهد شد، افزود: در صورتی که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی توان در اختیار قرار دادن نیروهای متخصص خود را داشته باشند، کمک بیشتری در حوزه آموزش خواهند کرد.

مدیر مرکز مددکاری اجتماعی کوثر با بیان اینکه برخی از افراد تحت حمایت، توان پرداخت بعضی هزینه‌های درمانی را ندارند و نیازمند همراهی و تعامل مراکز درمانی هستند، تصریح کرد: در راستای رفع نیازهای معیشتی افراد، در صورتی که کمک‌های مردمی هدف‌دار و جهت‌مند باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه درصدد شناسایی نقاط قوت و ضعف طرح در حال اجرا هستیم و بخش زیادی از این مسیر طی شده است، ادامه داد: قصد داریم که طرح مذکور را ابتدا در مناطق دیگر شهر اصفهان، در مرحله بعدی استان اصفهان و در نهایت در سراسر کشور اجرایی کنیم.

موسوی با تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات افراد تحت پوشش این مرکز، گفت: طرح در دست اجرا بر پایه مبانی علمی و اعتقادی فعالیت دارد و گروهی کار کردن از خصوصیات بارزی است که در اجرای این طرح به چشم می‌خورد؛ با اجرای طرح ثابت شد در صورتی که افراد در کنار یکدیگر خالصانه فعالیت داشته باشند، نتایج حائز اهمیتی حاصل می‌شود.

کد خبر 700908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.