انجام خدمات قضایی در ماهان به عنوان نخستین بخش استان کرمان

رئیس کل دادگستری کرمان گفت: به دستور ریاست قوه قضائیه، به دلیل موقعیت خاص بخش ماهان، دادگاه و دادسرا در آن تشکیل خواهد شد و به عنوان نخستین بخش، رئیس دادگستری و دادستان به مردم خدمات قضائی ارائه می‌دهند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری کرمان، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی امروز _چهارشنبه دهم آبان ماه_ اظهار کرد: در هفت ماهه سال جاری ۳۹۱ هزار و ۹۳۷ پرونده به دادسراها، دادگاه‌ها و محاکم تجدید نظر استان کرمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در استان کرمان را ۹۸ درصد بیان کرد و از رشد یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: میزان ابلاغ الکترونیک در استان کرمان نیز ۹۴ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد رشد داشته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: در شش ماهه امسال ۱۱۱ هزار و ۸۴۵ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان وارد و ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ پرونده مختومه شده است و بر این اساس نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در شعب شوراهای حل اختلاف استان، ۹۹.۵ درصد بوده است.

وی افزود: در شش ماهه امسال ۳۱ هزار پرونده توسط شوراهای حل اختلاف استان به مصالحه ختم شده است و میزان صلح و سازش در پرونده‌های قابل صلح و سازش در استان کرمان ۴۰ درصد بوده است.

حمیدی تصریح کرد: در شش ماهه امسال ۱۲ پرونده قتل در استان کرمان به مصالحه ختم شده است و بر این اساس افرادی که حکم قطعی قصاص داشته‌اند، از اجرای حتمی آن نجات یافته‌اند.

وی تعداد قضات فعال در استان کرمان را ۳۹۶ نفر و تعداد کارکنان دستگاه قضائی را یک هزار و ۶۷۶ نفر ذکر کرد و گفت: ۵۲ درصد از چارت قضائی و ۵۴ درصد از چارت اداری دستگاه قضائی استان کرمان دارای تصدی هستند و چارت تشکیلاتی دادگستری کل استان کرمان با جذب نیروهای اداری آزمون استخدامی اخیر قوه قضائیه دو درصد رشد داشته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از این استان به عنوان پهناورترین استان کشور با حدود ۱۸۳ هزار کیلومترمربع وسعت یاد کرد و گفت: این استان ۱۱ درصد از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است و نهمین استان پرجمعیت کشور به شمار می‌رود که پراکندگی آن خدمت رسانی را برای مسئولان استانی از جمله قوه قضائیه سخت کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۳ حوزه قضائی شامل ۱۶ دادگستری شهرستان و ۱۷ دادگاه بخش در سطح استان کرمان فعال هستند و هشت مجتمع قضائی نیز در مرکز استان در حال ارائه خدمات قضائی به مردم هستند، همچنین در ۶ شهرستان با دادگاه عمومی بخش در حال ارائه خدمات قضائی هستیم که از مشکلات این استان به شمار می‌رود.

حمیدی با بیان اینکه در شهرستان تازه تأسیس گنبکی فاقد هرگونه تشکیلات قضائی هستیم، تصریح کرد: به دستور ریاست قوه قضائیه، به دلیل موقعیت خاص بخش ماهان، دادگاه و دادسرا در آن تشکیل خواهد شد و به عنوان نخستین بخش، رئیس دادگستری و دادستان به مردم خدمات قضائی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۶۵ بخش در استان کرمان، ۴۹ بخش فاقد تشکیلات قضائی هستند و استقرار دادگاه در این بخش‌ها از مطالبات اصلی مردم است، به اقدامات انجام شده در دادگاه‌های تجدیدنظر استان اشاره و بیان کرد: در هفت ماهه امسال ۲۲ هزار و ۴۶۳ پرونده به شعب تجدید نظر استان وارد و ۲۳ هزار و ۱۵۹ پرونده مختومه شده است که بر این اساس، نرخ رسیدگی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان، ۱۰۱ درصد است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ شعبه دادگاه تجدیدنظر با حضور ۵۲ قاضی در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

کد خبر 700907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.