بهره‌برداری از یادمان شهید گمنام با معماری ایرانی اسلامی در یزد

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد در جریان بازدید خبرنگاران از ۱۱ پروژه منطقه چهار گفت: پروژه فرهنگی منطقه اجرای یادمان شهید گمنام به مساحت ۱۰۰ مترمربع با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان بوده است که با معماری زیبای ایرانی اسلامی، اجرا و بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید ابوالفضل کشفی امروز چهارشنبه _ دهم آبان ماه_ در جریان بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه شهر یزد از پروژه‌های منطقه چهار شهرداری یزد که در طی سلسله برنامه‌های فرهنگی اتوبوس خبر شهر اجرا شد روند عملیات اجرایی و عمرانی پروژه‌های متعدد منطقه چهار شهرداری یزد را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: مجموعه پروژه‌های این منطقه در قالب بازپیرایی، جدول‌گذاری، دفع آب‌های سطحی و پیاده‌روسازی بوده است.

۹۰ درصد مطالبات مردم در منطقه چهار محقق شد

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد با بیان اینکه بالای ۹۰ درصد تعهدات شهرداری به مردم و مطالبات مردم اجرا شده است گفت: توزیع عادلانه اعتبارات عمرانی در منطقه شعار ما بوده است و همیشه تکریم ارباب رجوع سرلوحه ما قرار دارد.

کشفی با بیان اینکه امروز از ۱۱ پروژه منطقه چهار بازدید خواهیم کرد ادامه داد: منطقه چهار شهرداری یزد ۲۱۰۰ هکتار بوده و از شمال شرق از سمت میدان معلم آغاز می‌شود، این منطقه بافت جدید، بافت قدیم و تک بناهای تاریخی زیادی دارد.

وی تصریح کرد: محلات پر جنب و جوش و ناحیه بزرگ آزادشهر در این منطقه واقع شده و این منطقه ۱۳۷ هزار نفر جمعیت دارد، از جمله محلات منطقه چهار شهرداری یزد شهرک پردیسان، محله خیرآباد، عسکریه، کوی حجت، کوی امیرالمؤمنین، خرمشاه، بلوار ۱۷ شهریور، بلوار شهید خلیل حسن بیگی و …است.

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد ادامه داد: بیش از ۴ هزار هکتار حریم این منطقه بوده و روستای شحنه بزرگترین حریم منطقه محسوب می‌شود، همچنین منطقه با شهر شاهدیه مرزهای مشترکی دارد.

کشفی اضافه کرد: یکی از حریم‌های شهر یزد جاده منتهی به شهرک صنعتی استان است در حاشیه این منطقه کاربری‌های آموزشی، حوزه علمیه حضرت زینب (س) و سایر آموزشگاه‌های عالی قرار دارد که تاکنون به دلیل مهندسی نبودن منطقه اتفاقات ناگواری در این منطقه افتاده است.

وی در حاشیه اجرای پروژه اصلاح مهندسی این بلوار و خیابان بی‌نام حاشیه آن در جنب دانشگاه پیام نور یزد افزود: با توجه به اینکه سال‌ها این جاده معطل مانده بود سنگ جدول و بازآفرینی جاده اولویت منطقه قرار گرفت و پروژه با هزینه اولیه دو میلیارد تومان شروع به کار کرد.

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد با تأکید بر اینکه در این قسمت از مسیر دانشگاه و حوزه علمیه مشکلاتی برای دانشجویان و کارکنان ایجاد شده بود گفت: اجرای هزار و ۵۰۰ متر جدول گذاری، اجرای ۲ هزار و ۵۰۰ متر زیرسازی و آسفالت، ساماندهی ورودی و خروجی مسیر تردد انجام گرفته و بخشی هم در حال انجام است و ظرف یک ماه آینده این منطقه به بهره‌برداری می‌رسد.

کشفی گفت: سایر زمین‌های منطقه کاربری آموزشی و فرهنگی دارد، بنابراین ارتباط و دسترسی آن باید مناسب باشد چرا که دانشجویان سفیران کار و دانش‌آموزان سفیران خانه‌ها هستند.

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ شهرنشینی، شهروندی و دفاع از حقوق شهروندی در بین مردم جا بیفتد به مقصدی بعدی این بازدید اشاره کرد و گفت: پیاده‌روسازی و ایجاد راه مناسب برای تردد امن و ایمن مردم در بلوار و خیابان یک امر ضروری است.

پروژه پیاده‌روسازی بلوار شهید عابدی، یکی از مناطقی بود که توسط خبرنگاران مورد بازدید قرار گرفت، این منطقه سه هزار متر مربع پیاده‌روسازی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارد.

کشفی در جریان بازدید خبرنگاران از مخزن ذخیره آب خیابان حضرت خدیجه (س)، با اشاره به اینکه این مخزن در حجم ۱۲۰ مترمکعب در حال اجرا است اظهار کرد: به منظور تفکیک آب شرب از آب کشاورزی این مخزن در حال احداث است و آب آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی دارد و ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در بازدید از منطقه باغ بزرگ شهر و احداث پارک باغ سیب در این منطقه گفت: به منظور حفظ وضعیت موجود باغات این منطقه با جدیت کاربری این زمین‌ها حفظ خواهد شد و به منظور بهره‌مندی مردم از این منطقه روشنایی کوچه‌ها و احداث پارک خانواده محور در دستور کار قرار دارد.

پارک بانوان باغ سیب با تخصیص متمم تا انتهای سال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد افزود: پارک باغ سیب در انتهای کوچه ۱۹ عابدی قرار دارد و عملیات احداث آن از اردیبهشت ماه آغاز شده است، این منطقه ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع بوده که با اعتبار یک میلیارد تومانی شامل هزار متر کف سازی و مابقی فضای سبز اجرا می‌شود.

وی افزود: فاز یک این پروژه تا یک ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و با اختصاص متمم بودجه به این پروژه فاز دوم آن اجرا خواهد شد و این مکان نیز تا پایان سال با تزریق ۱.۵ میلیارد و احداث مخزن آن هم به اتمام می‌رسد.

در ادامه همچنین از روند دیوار کشی و حصارکشی زمین‌های بدون دیوار که محلی برای تجمع زباله‌ها و نقطه ناامنی در حاشیه بلوارها شده بود، بازدید شد.

کشفی در جریان این بازدید اعلام کرد: افراد و مالکان سه دفعه برای اقدام جهت ایمن‌سازی و دیوار کشی اخطار دریافت می‌کنند در صورتی که کاری انجام ندهند، این اقدام توسط شهرداری در دستور کار قرار می‌گیرد و در پایان این مالکان در لیست سیاه شهرداری برای پرداخت هزینه‌های اجرای عملیات و ۳۰ درصد بالاتر از آن را باید پرداخت کنند، این امر زمانی اتفاق می‌افتد که برای مالکان، فروشندگان و خریداران برای اخذ پروانه شهرداری مراجعه می‌کنند آن‌ها موظف هستند که پرداخت کنند.

وی به عملیات اجرایی بازپیرایی پارک لاله با قدمت ۲۵ ساله اشاره کرد و گفت: این بوستان در مساحت سه هزار متر مربع انجام می‌شود و هزار و ۳۰۰ متر مربع پیاده‌رو دارد، باغچه‌های آن دیوار چینی می‌شود تا هم زیبایی و هم محلی برای نشستن افراد باشد بنابراین در این پارک ۶۰۰ متر مربع دیوارچینی با پلاک فیروزه‌ای و آجرکاری انجام می‌شود.

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد گفت: این پروژه از یک ماه قبل شروع شده است و با اعتبار یک میلیارد تومانی کف سازی، دیوار چینی و تأمین وسایل بازی آن انجام می‌شود، این پروژه با پیشرفت ۶۰ درصدی آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

محلات آزادشهر منطقه چهار ۳۵ بوستان درون محله‌ای دارد

وی گفت: بیش از ۳۵ پارک درون محله تنها در منطقه آزادشهر واقع شده است و این نقاط کاملاً امن بوده و هیچ فاصله‌ای بین منازل مسکونی و بوستان نیست، با توجه به اینکه ماشین رو نیستند قابلیت منحصر به فردی برای بهره‌مندی خانواده‌ها و کودکانشان دارد.

کشفی، از جمله پروژه‌های در اولویت مناطق شهر یزد را دفع آب‌های سطحی دانست و ادامه داد: آب‌های سطحی مدیریت شدند و به منازلی که سال قبل در جریان سیل تخریب شدند پروانه ساخت رایگان داده شد.

وی با بیان اینکه، مخاطرات طبیعی زیادی در اطراف ما وجود دارد عنوان کرد: در خصوص سیل و مشکلات آن تدابیر لازم صورت گرفت و تنها در منطقه چالش خیز در امر سیل که از ورودی میدان امام علی به خیرآباد در بلوار شهید پارسائیان بود و حدود ۴۰۰ متر لوله‌گذاری انجام شد.

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد با بیان اینکه ۷ خانه تنها در یک کوچه از بلوار پارسایان تخریب کامل شده بود و ۱۰ منزل آسیب دیدند اضافه کرد: محلات اطراف به خصوص محله عیش‌آباد یک متر در گودی قرار دارد و بعضاً در کوچه‌ها اختلاف به ارتفاع سه متر می‌رسد.

امسال ۸۰ درصد آب‌های سطحی دفع می‌شود
وی با اشاره به اینکه اکثراً مناطقی که سال قبل در جریان سیل دچار بحران شده بودند اولویت‌بندی و لوله‌گذاری شدند گفت: بیشترین خسارت و حجم آب ورودی از سمت میدان امام علی بود.

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد تصریح کرد: ۷۰ میلی متر بارندگی در یک تا دو ساعت قابل جذب نیست و قطعاً سیلاب و روان آب آن غیر قابل کنترل است، بنابراین پروژه دفع آب‌های سطحی از سال گذشته آغاز شد و لوله‌گذاری صورت گرفت و امسال ۸۰ درصد آب‌ها دفع خواهد شد.

کشفی در بازدید از روند اجرای آسفالت در برخی از معابر این منطقه گفت: خیابان‌های متعددی آسفالت شدند به عبارتی دیگر تمام تعهدات آسفالتی بیش از ۹۰ درصد انجام شده و در مجموع ۱۰۵ هزار مترمربع زیرسازی و ۸۵ هزار متر آسفالت در منطقه چهار یزد اجرا شده است.

وی تصریح کرد: پروژه زمین چمن مصنوعی مجتمع فرهنگی ورزشی ابوالفضل قلعه خیرآباد با اعتبار دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص از سوی شهرداری یزد، اجرای یادمان شهید گمنام منطقه آزادشهر با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان از دیگر مراحل بازدید خبرنگاران از منطقه چهار شهرداری یزد بود.

۲۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی منطقه چهار شهرداری یزد است

کشفی یکی از قسمت‌های مهم این بازدیدها را محل تقاطع بلوار شهید موحدین و بلوار شهدای خیرآباد دانست و اظهار کرد: خوشبختانه با تملک زمین‌ها به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان معابر لازم در مسیر فاز اول معروف به مسیر ۳۰ متری برازنده مقدم آزاد شد و این معبر به زودی عملیات زیرسازی و آسفالت آن صورت خواهد گرفت و در ادامه به بلوار شهید موحدین متصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال در منطقه چهار شهرداری یزد بودجه‌های عمرانی و جاری، خدماتی و غیره ۲۰۲ میلیارد تومان بوده است، گفت: حدود ۷۰ درصد بودجه تحقق یافته که ۹۰ میلیارد تومان از این اعتبارات صرف تملک اراضی در مسیر معابر شدند.

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد ادامه داد: جهت اجرای فاز دوم شهدای خیرآباد و اتصال به بلوار شهید موحدین، اجرا رینگ شهری و ساماندهی بلوار تا کمربندی یزد به طول هزار متر و عرض ۵۰ متر تملک لازم بوده است که تاکنون ۳۰ درصد آن تملک شد.

اجرای فاز دوم شهید موحدین نیازمند اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان جهت آزادسازی و تملک است

کشفی ادامه داد: برای اتمام تملک‌ها نیازمند آزادسازی ۳۵ هزار متر دیگر است که به اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که اکنون در توان شهرداری با بودجه ۲۰۰ میلیاردی در تمام پروژه‌ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا نیازمند مساعدت و همکاری مسئولان استانی برای تحقق تملک‌ها هستیم، قطعاً با اجرای این طرح شاهد کاهش بار ترافیکی منطقه آزادشهر و ایمن‌سازی بیشتر معابر خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، در اتوبوس خبر این هفته شهرداری یزد، خبرنگاران از پروژه‌های منطقه چهار شهرداری یزد، مخزن بلوار حضرت خدیجه (س)، پیاده‌روسازی بلوار شهید عابدی، بازپیرایی بوستان لاله، دفع آب‌های سطحی در سطح منطقه چهار، زیرسازی کوچه‌های مهر و محبت، احداث پارک بانوان خیرآباد، احداث زمین ورزشی واقع در قلعه خیرآباد و یادمان شهید گمنام آزادشهر بازدید کردند.

کد خبر 700894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.