آیا آمریکا از مقابله با ایران می‌هراسد؟

روزنامه اورشلیم‌پست در مقاله ای به این سوال پرداخته است که «آیا آمریکا از مواجهه نظامی مستقیم با ایران، به‌ویژه در شرایط کنونی، می‌ترسد؟»

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه «اورشلیم‌پست» در مقاله‌ای به بررسی آشوب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت و در ادامه با مطرح کردن این پرسش که آیا آمریکا از مواجهه نظامی مستقیم با ایران، به ویژه در شرایط کنونی، می‌ترسد به بررسی ابعاد این موضوع پرداخت.

به گفته اورشلیم‌پست، پیش از پاسخ به این سوال باید به انگیزه‌های پشت آن توجه کنیم. مهم‌ترین مسئله، اختلاف قوی در اظهارات مقامات رسمی آمریکا است. برای مثال، پنتاگون ادعا کرده که آمریکا هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر دستور مستقیم از جانب ایران به نیروهای نیابتی‌اش جهت حمله به نیروهای آمریکا در خاورمیانه پیدا نکرده است.

در همین راستا «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: ما لزوماً نمی‌دانیم که ایران به‌صراحت به آن‌ها (متحدانش) دستور داده باشد این نوع حملات را انجام دهند.

وقتی که از او خواسته شد بیشتر توضیح دهد پاتریک رایدر افزود: ما دستور مستقیمی ندیده‌ایم، برای مثال این‌طور نبوده است که رهبر ایران گفته باشد بروید و این کار را انجام دهید.

سخنگوی نیروی هوایی ایالات متحده گفته است که به نیروهای آمریکایی در عراق در بازه زمانی هفدهم تا بیست‌وچهارم اکتبر، ۱۰ بار حمله شده است درحالی که نیروهای آمریکا در سوریه در همین زمان، سه بار مورد حمله قرار گرفته‌اند. در نتیجه این حملات، ۲۰ سرباز آمریکایی در حملات پهپادی به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه مورد هدف قرار گرفتند.

آیا آمریکا از مقابله با ایران می‌هراسد؟

به گفته این خبرگزاری، این بدان معناست که پنتاگون منتظر مدارک مستقیم و آشکار از جانب رهبر ایران برای حمله به آمریکایی‌ها است، همچنین تأیید می‌کند که بدون در نظر گرفتن حملات قبلی، ایران به‌تازگی نیروهای آمریکایی در منطقه را مورد هدف قرار داده است. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز وجود حملاتی علیه نیروهای آمریکا در خاورمیانه را تأیید کرده است. او می‌گوید این حملات از جانب حامیان و متحدان ایران در منطقه صورت گرفته است و انتظار می‌رود که این تهدیدها تشدید شود. «جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید نیز گفته که آمریکا معتقد است گروه‌های وابسته به ایران پشت پرده حملات در حال افزایش به اهداف آمریکایی در خاورمیانه است. او گفته است حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات آمریکا در عراق و سوریه به‌تازگی بیشتر شده است. پنتاگون می‌گوید در تمام حملات به نیروهای آمریکایی، رد پای ایران وجود دارد، با این وجود هیچ مدرکی برای اثبات این مسئله در دست نیست.

اورشلیم‌پست در ادامه می‌پرسد مشخص نیست که مقامات آمریکا دنبال چه مدارکی می‌گردند؟ زیرا تاریخ ایالات متحده مملو از جنگ و عملیات نظامی علیه اهداف مختلفی است که گاهی بدون انتظار برای مدارک تأیید شده یا حتی با استناد به شواهد و مدارک غیرمستند صورت گرفته است. به همین دلیل موضع آمریکا در این مورد گیج‌کننده و سوال برانگیز است. با این حال، تجزیه و تحلیل صحنه می‌تواند پاسخ‌های نسبتاً قانع‌کننده‌ای به این سوالات دهد زیرا بدیهی است که آمریکا شکی ندارد که این اقدامات از جانب کارگروه‌ها و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است.

آیا آمریکا از مقابله با ایران می‌هراسد؟

به گفته این خبرگزاری مقامات آمریکایی می‌گویند در این مقطع، به نظر می‌رسد که ایران به جای دستور مستقیم، گروه‌های تحت حمایتش را تشویق و حمایت می‌کند. کربی به عنوان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که ارتباط مستقیمی میان این گروه‌ها و سپاه پاسداران ایران وجود دارد. یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز گفته است: «ایران به شبه‌نظامیان و نیروهای نیابتی‌اش در سراسر منطقه کمک مالی، تسلیحاتی، تجهیزاتی و آموزشی می‌کند.»

علی‌رغم این سخنان، به نظر می‌رسد که انتظار آمریکا برای به دست آوردن مدرک علیه ایران طولانی خواهد بود، در این رابطه یک مقام آمریکایی دیگر اینگونه توضیح داد که میزان بالای تمایل این گروه‌ها برای اقدام مستقل از ایران، یک تاکتیک هوشمندانه دائمی است.

به ادعای اورشلیم‌پست، هدف ایران این است که سطحی از انکار قابل قبول را حفظ کند، این بدان معناست که اتاق‌های فکر آمریکایی منتظر شواهدی هستند که هرگز به آن دست پیدا نخواهند کرد، شواهدی که نمی‌خواهند به آن دست پیدا کنند و حتی دنبال آن نیز نمی‌گردند، زیرا وجود این شواهد نیازمند پاسخ به منبع تهدید تأیید شده برای حفظ اعتبار و جایگاه بین‌المللی ایالات متحده است.

آیا آمریکا از مقابله با ایران می‌هراسد؟

این خبرگزاری می‌نویسد شکی نیست که شکست آمریکا در حل سرنوشت اوکراین، این کشور را در برخورد با ایران در عرصه نظامی محتاط‌تر می‌کند. وضعیت قطبی شدن و مبارزه برای هژمونی و نفوذ جهانی در رقابت با روسیه و چین، سبب شده است آمریکا نتواند یک شکست جدید را که می‌تواند بسیار دردناک باشد، تحمل کند. به همین دلیل، علیرغم همه تلاش‌ها و تضمین حمایت از اسرائیل از آغاز بحران فعلی، جو بایدن و اعضای دولتش مواضعی سردرگم، بی‌نظم و متزلزل در برابر ایران اتخاذ کرده‌اند، زیرا نگرش آن‌ها متأثر از محاسبات انتخابات آمریکا و نگرانی شدید در مورد دخالت حزب‌الله در درگیری فعلی شکل گرفته است.

اورشلیم‌پست در انتها این‌طور نتیجه گرفته است که بایدن همچنان پشت مواضع مردد خود در رابطه با برخورد شدید با ایران پنهان شده است و به احتمال زیاد تنها موردی که کاخ سفید را مجبور به درگیری نظامی با ایران می‌کند، مداخله مستقیم ایران در درگیری با اسرائیل است، اگرچه این بسیار دور از انتظار است زیرا ایران به تضعیف توانایی‌های دشمنان خود از طریق عوامل خود راضی است؛ بنابراین طرف‌های ایرانی و آمریکایی درگیر بازی‌ای هستند که قوانین و خطوط قرمز آن را به‌خوبی می‌دانند، اما این مانع احتمال اشتباهات استراتژیک یا قضاوت‌های نادرست که هر دو طرف را به انجام کاری که از آن می‌ترسند، وادار می‌کند، نمی‌شود.

کد خبر 700756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.