رایزنی‌های ایران برای پایان جنایت در غزه / مخالفت جدی مصر و اردن با کوچ اجباری

کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران به شدت نگران گسترش جنگ گسترش در منطقه است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا مردم غزه آسیب بیشتری نبینند.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره دور بعدی سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای منطقه و رایزنی با مقامات این کشورها در خصوص تحولات اخیر نوار غزه اظهار کرد: سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه کشورمان به منطقه صرفاً در چارچوب نگرانی جمهوری اسلامی ایران درباره کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی قابل تجزیه و تحلیل است.

وی افزود: امیرعبداللهیان در سفر گذشته خود به لبنان، عراق، سوریه و قطر تلاش کرد راه‌حلی میانی برای پایان دادن کشتار مردم غزه پیدا کند و در دیداری که با مقامات حماس و جهاد اسلامی در قطر داشت به دنبال راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ در غزه بود.

کارشناس مسائل منطقه در خصوص ادامه سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان به سایر کشورهای منطقه از جمله ترکیه، تصریح کرد: ایران به شدت نگران گسترش جنگ گسترش در منطقه است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا مردم غزه آسیب بیشتری نبینند.

وی اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و هم پیمانان ما، آمریکا و غرب همچنان پیش‌نویس قطعنامه‌های روسیه و چین در شورای امنیت را وتو می‌کنند و این باعث خواهد شد که شرایط غزه بحرانی‌تر شود و در ادامه بعضی از جنبش‌های منطقه برای کمک به غزه ورود پیدا کنند؛ از این‌رو امیدواریم سفرهای امیرعبداللهیان به منطقه از گسترش جنگ جلوگیری کند.

هانی‌زاده در خصوص میانجیگری سایر کشورها تصریح کرد: قطر آمادگی خود را برای میانجیگری اعلام کرده است؛ ترکیه هم برای پایان دادن به جنگ غزه و رژیم صهیونیستی به صورت هدفمند تلاش می‌کند، اما به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به‌شدت به دنبال کوچ اجباری اهالی غزه و گسترش بحران در منطقه است.

وی تاکید کرد: روزهای آتی روزهای بسیار حساسی است به‌ویژه اینکه قرار است روز شنبه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان سخنرانی کند و موضع حزب‌الله را اعلام کند که به‌طور قطع در سرنوشت آینده منطقه مؤثر خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مخالفت مصر و اردن با کوچ اجباری اهالی غزه گفت: در همین زمینه تلاش‌هایی از سوی آمریکا و غرب برای تحت فشار قرار دادن مصر و اردن صورت می‌گیرد، اما این دو کشور به شدت با کوچ اجباری اهالی غزه مخالف هستند.

وی خاطرنشان کرد: کشتار غزه با سکوت جامعه جهانی مواجه است که نشان می‌دهد آمریکا و اسرائیل برای تغییر نقشه جغرافیایی خاورمیانه جدی هستند؛ حتی اگر با کشتار مردم بتوانند شرایط منطقه را به نفع خود تغییر دهند.

کد خبر 700674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.