سرزمین زرخیز بلوچستان پیشتاز در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشور

ظرفیت‌های فراوان کشاورزی از جمله اقلیم متفاوت، گونه‌های منحصر به فرد گیاهی، وسعت زمین‌های زیر کشت، وجود نیروی انسانی جوان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه، سیستان و بلوچستان را به سرزمین استعدادهای درخشان در بخش کشاورزی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از سیستان و بلوچستان، استان سیستان و بلوچستان با وسعت ۱۸۷ میلیون هکتار، اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی دارد و میانگین بارش سالانه آن حدود ۱۰۰ میلی‌متر است. با وجود خشکسالی‌های متوالی به‌ویژه در شمال استان، کشاورزی در این استان رونق دارد و آب و هوای چهار فصل آن موجب شده است تا شاهد تنوع محصولات کشاورزی باشیم.

با توجه به شرایط اقلیمی استان، میوه‌های گرمسیری، نیمه‌گرمسیری، استوایی، جالیزی، مرکبات و سبزیجات در نقاط مختلف استان تولید می‌شود. میوه‌های گرمسیری از جمله موز، انبه، پاپایا، چیکو و سایر میوه‌ها در باغات جنوب استان تولید و برداشت خرما از نخلستان‌های سطح استان و برنج از شالیزارهای بلوچستان نیز انجام می‌شود.

باغات موز زرآباد با وجود نهالستان‌هایی که در حال کاشت نهال است به تأمین موز کشور در آینده کمک خواهد کرد و خرما به عنوان محصول نیمه‌گرمسیری که بیشتر در جنوب استان تولید می‌شود، نیاز عمده کشور در زمینه خرما را تأمین می‌کند. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت در زمینه تولید، بسته‌بندی، فرآوری، خرید و فروش محصولات باغداران به رونق تولید در بخش کشاورزی کمک مؤثری می‌کند.

سرزمین زرخیز بلوچستان پیشتاز در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشور

نخستین هندوانه شب یلدا در نیکشهر برداشت می‌شود

سیدمحمدرضا سیدحسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار می‌کند: این استان دارای ۴۱۹ هزار هکتار اراضی قابل کشت بوده که این میزان شامل ۲.۲ درصد مساحت کل استان است و از این سطح سالانه برحسب میزان آب تخصیص یافته بین ۴۵ تا ۷۰ درصد زیرکشت محصولات زراعی و باغی می‌رود.

وی با بیان اینکه بیشترین اشتغال و تولید درآمد استان مربوط به بخش کشاورزی است، ادامه می‌دهد: با هدف ارتقای تولید اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی پایه‌دار از سال گذشته تاکنون برای بیش از شش هزار نفر، ۹ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و آورده بهره‌برداران در زیر بخش‌های کشاورزی در قالب اجرای هزار و ۳۰۰ طرح پروژه سرمایه‌گذاری انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اضافه می‌کند: تمام تولید محصولات کشاورزی استان یک میلیون و ۲۰۰ تن است که از این میزان دو میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۵ تن محصولات زراعی، ۶۹۶ هزار و ۱۷ تن محصولات باغی، ۱۵۳ هزار و ۳۷ تن محصولات دامی و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ تن محصولات شیلاتی را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شاخص‌ترین محصولات باغی استان خرما، موز، محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی است، ادامه می‌دهد: از ۱۰۵ هزار هکتار زمینی که به کشت محصولات باغی اختصاص پیدا کرده است، ۶۷ هزار و ۴۶۳ هکتار خرما با تولید ۲۸۷ هزار و ۷۰۶ تن خرما، هفت هزار و ۱۳۶ هکتار موز، ۳۸۶ هکتار محصولات گلخانه‌ای و پنج هزار و ۳۰۰ هکتار گیاهان دارویی کشت می‌شود.

سیدحسینی تاکید می‌کند: نباتات علوفه‌ای، محصولات خارج از فصل و غلات از محصولات علوفه‌ای است که در سطح استان کشت می‌شود. این استان در زمینه تولید محصولات خارج از فصل رتبه نخست در کشور را دارد، از نیمه دوم آذرماه کار برداشت هندوانه در شهرستان نیکشهر آغاز می‌شود و بخش زیادی از هندوانه شب یلدای کشور را تأمین می‌کند.

وی می‌گوید: تأمین نیاز موز کشور توسط کشاورزان سیستان و بلوچستان در برنامه پنج‌ساله سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان قرار دارد و به منظور جلوگیری از واردات و خروج ارز، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و خودکفایی کشور به تولید موز، احداث ۱۷ هزار هکتار موزستان جدید در نظر گرفته شده است.

سرزمین زرخیز بلوچستان پیشتاز در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشور

واردات ۶۰ هزار اصل پاجوش خرمای رقم تجاری مجول

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با هدف تحقق این طرح بنگاه‌های اقتصادی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی اقدام به احداث چهار هزار و ۲۰۰ هکتار موزستان در باهوکلات شهرستان دشتیاری کرده‌اند و برای نخستین‌بار در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، بیش از ۷۰ هزار اصله نهال موز و میوه‌های گرمسیری از طریق کشت بافت، تکثیر و توسعه یافته است.

سیدحسینی اظهار می‌کند: در راستای اجرای طرح توسعه نخلستان‌ها با ارقام تجاری، با مشارکت بخش خصوصی تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار اصل پاجوش خرمای رقم تجاری مجول از خارج کشور وارد استان شده است که پس از گذراندن دوره قرنطینه در قالب یک برنامه در یک هزار هکتار از اراضی شهرستان میرجاوه، خاش و گلشن کشت خواهد شد.

سرزمین زرخیز بلوچستان پیشتاز در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشور

به گزارش ایمنا، سهم اشتغال و تولید درآمد استان از بخش کشاورزی بیشتر از بخش‌های دیگر است و این موضوع نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری گسترده بخش خصوصی در این زمینه است. صادرات محصولات گلخانه‌ای، خرما و سایر محصولات می‌تواند در ارزآوری و توسعه اقتصادی استان نقش مهمی ایفا کند، اما ضرورت دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه بسته‌بندی و فرآوری محصولات شکل گیرد.

کد خبر 700555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.