شاخص بورس امروز ۹ آبان / ترمز افت بورس کشیده شد

امروز در کمال ناباوری بازار بورس امروز افت ۲۰۹ واحد داشت و شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۹۸۱ هزار واحد باقی ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس امروز به نحوی بود که هر کسی به آن نگاه می‌کرد می‌گفت بازار ۲۰ هزار واحد ریزش کرده است، اما در کمال ناباوری بازار بورس امروز افت ۲۰۹ واحد داشت و شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۹۸۱ هزار واحد باقی ماند.

شاخص فرابورس نیز رشد ۱۱۸ واحدی داشت و در سطح ۶۷۰ هزار واحدی باقی ماند، ارزش معاملات بازار بورس امروز برابر با چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود و حجم معاملات بازار بورس نیز برابر با پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم بوده است.

ارزش معاملات امروز نسبت به روز گذشته کمتر بود، در بازار بورس امروز نمادهای «اخابر»، «کگل» و «فولاد» بیشترین تأثیر مثبت را داشتند و نمادهای «شتران»، «شبندر»، «خودرو» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر منفی را داشتند در بازار فرابورس امروز شاهد افت ۳۲ واحدی بازار بودیم و ارزش معاملات بازار برابر با هفت هزار میلیارد تومان بود.

حجم معاملات بازار بورس نیز برابر با سه میلیارد ۸۵۳ میلیون برگه سهم بوده است، در بازار فرابورس «شگویا»، «مادیرا»، «بپیوند»، «بساما» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «اریا»، «وسپهر» و «خاور» بیشترین تأثیر منفی را داشتند.

«اره» منفی ۳، «پالایش» منفی ۴، «شتاب» منفی ۲.۲ و «دارا یکم» افت ۲.۲ درصد را به ثبت رساندند، در بازار امروز گروه خودرویی مجدد وضعیت خوبی را سپری نکردند، مابقی گروه‌ها نیز وضعیت متعادلی داشتند هم نمادهای مثبت یافت می‌شد هم منفی، سطح مقاومتی یک میلیون ۹۸۰ هزار واحد و دو میلیون واحد قطعاً تأثیراتی را بر بازار خواهند گذاشت.

شیوه واریز منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت تغییر کرد

حبیب‌رضا حدادی سیاهکلی رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: تا قبل از مصوبه جدید، صندوق توسعه ملی فقط مجاز به سپرده‌گذاری با نرخ سود ثابت ۱۱ درصد در صندوق تثبیت بازار سرمایه بود و حق سرمایه‌گذاری نداشت که با کمک دو طرف، مقدمات لازم برای تغییر قرارداد سپرده‌گذاری به سرمایه‌گذاری تهیه و در نهایت ۱۶ مرداد امسال این شکل جدید به تصویب مجلس رسید.

وی افزود: بر اساس قرارداد جدید، صندوق توسعه ملی در سود صندوق تثبیت بازار سرمایه شریک می‌شود به طوری که با بالا رفتن سود در صندوق تثبیت، سود صندوق توسعه ملی نیز افزایش می‌یابد.

رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت:در قرارداد جدید هرکدام از این ذی‌نفعان ازجمله دولت، سازمان بورس و صندوق توسعه ملی به میزانی که مشارکت می‌کنند، روزانه ارزش خالص دارایی (NAV) حساب می‌شود و ارزش خالص دارایی (NAV) پایان هر روز سرمایه اصل سود روز قبل می‌شود.

حدادی سیاهکلی تصریح کرد: به دلیل اینکه ۶۰ درصد منابع مربوط به صندوق توسعه ملی است، بر اساس این قرارداد مشارکت بیش از نصف سود صندوق تثبیت به صندوق توسعه ملی تعلق گرفت و صندوق توسعه ملی این مبلغ را خوشبختانه قبل از سال جدید از ما نگرفت و از ابتدای سال به عنوان یکی از آورده‌های خودش حساب کرد و مبلغ سود را ما از ابتدای سال دوباره در سیستم بردیم و ارزش خالص دارایی (NAV) از هفتم فروردین حساب شد. در ۳۱ شهریور هم کل مبلغ حسابرسی نشده سود ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ مربوط به صندوق تثبیت بازار سرمایه حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که به همان تناسب تقریباً ۶۰ درصد بین ذی‌نفع اصلی یعنی صندوق توسعه ملی تقسیم می‌شود، یعنی عملاً با قرارداد مشارکتی جدید، هم در ورود پول از صندوق توسعه ملی روان‌سازی و هم اطمینان حاصل شد که اینجا پول آیندگان ملت ایران حیف و میل نمی‌شود و حداقل امتیاز ارزش افزوده‌ای را که می‌خواهد، دارد

پیش‌بینی نفت ۱۵۷ دلاری توسط بانک جهانی

بانک جهانی هشدار داد در صورت تشدید جنگ در خاورمیانه و کاهش شش تا هشت میلیون بشکه‌ای عرضه، قیمت نفت ۷۵ درصد افزایش یافته و به ۱۴۰ تا ۱۵۷ دلار در هر بشکه می‌رسد. قیمت نفت حدود ۶ درصد از آغاز جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی افزایش یافته، اما قیمت محصولات کشاورزی، بیشتر فلزات و سایر کالاها تغییر چندانی نداشته است. بالا رفتن قیمت نفت به معنای افزایش قیمت مواد غذایی است و اگر این شوک قیمت عملی شود، تورم قیمت مواد غذایی بالاتر می‌رود.

تغییرات بازار

شاخص بورس امروز ۹ آبان / ترمز افت بورس کشیده شد

نقشه بازار

شاخص بورس امروز ۹ آبان / ترمز افت بورس کشیده شد

کد خبر 700519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.