معرفی انواع میکسر بتن

اگر قصد دارید که با انواع میکسر بتن آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید. میکسرهای مختلف را امروز بررسی خواهیم کرد و ویژگی‌های هر کدام را برای شما خواهیم گفت.

میکسر بتن یکی از ابزارهای پراستفاده صنعت ساختمان‌سازی است و در پروژه‌های بسیاری از آن استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند و باید از جهت‌های خاصی دسته‌بندی شوند و مورد بررسی قرار بگیرند.

چرا میکسر بتن مهم است؟

بتن یکی از مهم‌ترین مواد اولیه ساختمان‌سازی است. از این ماده برای ایجاد استحکام در بنا استفاده می‌شود. موادی که بتن را تشکیل می‌دهند شامل شن، آب، سیمان، ماسه و برخی مواد افزودنی دیگر هستند. این اجزا باید به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند تا در نهایت محصولی به‌نام بتن را داشته باشیم.

قدیم این کار را به‌صورت دستی انجام می‌دادند که وقت و انرژی زیادی می‌گرفت. امروز ماشین‌آلاتی هستند که بتونیر یا میکسر بتن نام دارند و کار ترکیب این مواد با یکدیگر را انجام می‌دهند.

این میکسرها مدام درحال چرخش هستند چون اگر بتن درحال حرکت نباشد سریع سفت می‌شود و قابل استفاده نیست. اهمیت میکسرهای بتن در این است که کار ترکیب مواد را برای ما به‌سرعت و با قدرت بالا انجام می‌دهد و در نهایت بتن باکیفیت‌تری به دست ما می‌رسانند.

با انواع میکسر بتن (بتونیر) آشنا شوید

بتونیرها انواع مختلفی دارند. آن‌ها را می‌توان براساس دسته‌های خاصی طبقه‌بندی و مرتب کرد. در ادامه همراه ما باشید تا مهم‌ترین انواع از این ماشین‌آلات را برای شما ذکر کنیم و ویژگی‌های هر کدام را به شما توضیح دهیم.

بتونیر دنده‌ زیر

اولین مدلی که قصد معرفی‌اش را داریم بتونیر دنده ‌زیر است. این بتونیر در حقیقت نوعی تسمه نقاله بود که مواد به‌صورت افقی در آن منتقل می‌شوند.

رایج‌ترین سیستم انتقال قدرت در بتونیرها همین سیستم است. در این سیستم قدرت به کمک چرخ‌دنده‌ای کوچک با چرخ‌دنده‌ای بزرگ در انتهای دیگ درگیر می‌شود و قدرت انتقال می‌یابد. برای میکسرهایی که حجم کمی را پشتیبانی می‌کنند سیستم دنده زیر فوق‌العاده است.

از این مدل بتونیرها می‌توان به سادگی استفاده کرد و کیفیت بتنی که توسط آن‌ها ساخته می‌شود نیز خوب است. چرخ دنده‌ای که در انتهای دیگ است به کمک موتور حرکت می‌کند و انتقال قدرت از موتور به چرخ دنده کوچک نیز به کمک یک فولی سر دینام به فولی بزرگ بتونیر و از آن به زنجیر انجام می‌شود.

بتونیر دنده‌ کمر

دنده‌ کمر نیز یکی دیگر از روش‌های انتقال قدرت در میکسر بتن است. اگر انواع میکسر بتن سهند ابزار را بررسی کنید می‌بینید که مدل‌های دنده کمر نیز مرسوم هستند و ساختار منحصربه‌فرد خودشان را دارند.

در این مدل از بتونیرها چرخ‌دنده در وسط دیگ نصب می‌شود. نسبت به مدل دنده زیر در این مدل اندازه چرخ‌دهنده به‌دلیل ساختار خاصش بسیار بزرگ‌تر است.

این مدل از میکسرها برای ظرفیت‌های متوسط بسیار مناسب‌اند و کارایی خوبی دارند. انتقال انرژی در آن‌ها با اتلاف بسیار کمی انجام می‌شود و برای پروژه‌های متوسط بهترین گزینه هستند.

بتونیر هیدرولیکی

میکسر بتن هیدرولیکی یا به تعبیری دیگر 1000 لیتری یکی دیگر از انواع پراستفاده بتونیر است. در این مدل از میکسرها عملیات تخلیه و بارگیری به کمک باکت هیدرولیکی انجام می‌شود و دیگر شما برای انجام این فرایندها به اپراتور نیاز نخواهید داشت.

دیگ این میکسرها در حالت ثابت افقی قرار گرفته است. گردش دیگ نیز می‌تواند به 2 جهت راست‌گرد و چپ‌گرد انجام شود. این بتونیرها می‌توانند تا 1 متر مکعب بتن تولید کنند و مناسب پروژه‌های سنگین و بزرگ هستند.

بتونیر رولیکی یا لاستیک فشرده نیز برای حجم‌های بالاست و دیگ‌های 1000 لیتری و 750 لیتری را پشتیبانی می‌کند. حجم بتن تولیدشده در این میکسرها به‌قدری بالاست که دیگر چرخ‌دنده‌ها توان چرخش این مقدار از مصالح را ندارند.

به‌همین دلیل در ساخت آن‌ها از تکنولوژی خاصی موسوم به لاستیک فشرده استفاده می‌شود. نیروی انتقال موتور به دیگ به کمک 4 غلطک پلاستیکی یا رولیک انجام خواهد شد.

انواع میکسر بتن به‌لحاظ منبع انرژی

به‌لحاظ مصرف انرژی نیز می‌توان میکسرها را دسته‌بندی کرد و برای آنها مدل‌های مختلفی ارائه داد. در ادامه این دسته‌بندی فرعی را نیز معرفی می‌کنیم تا با منبع سوختی میکسرهای مختلف بیشتر آشنا شوید.

بتونیرهای برقی

در وبسایت sahandabzar.com شما می‌توانید انواع بتونیرهای برقی را ببینید. آن‌ها بسیار مرسوم و پرطرفدار هستند.

انرژی کمی مصرف می‌کنند، آلایندگی کمی دارند و به‌طور کلی بهترین موتور با بهترین بازدهی هستند. در حجم‌های پایین برای آن‌ها از الکتروموتور تک‌فاز استفاده می‌شود اما در حجم‌های بالا باید به سراغ الکتروموتورهای 3فاز رفت.

معرفی انواع میکسر بتن

بتونیرهای بنزینی

در همه مناطق ما به برق دسترسی نداریم و امکان استفاده از بتونیرهای برقی نیست. در چنین شرایطی به سراغ موتورهای بنزینی می‌رویم که بازدهی خوبی دارند.

ظاهر آن‌ها، نحوه کارشان و خود دیگ کاملا شبیه به مدل برقی بوده و تنها تفاوت در منبع سوخت آن‌ها است.

بتونیرهای دیزلی

درصورتی‌که نه دسترسی به برق وجود داشته باشد و نه موتورهای بنزینی توان کافی برای بتن‌سازی را داشته باشند، به‌سراغ بتونیرهای دیزلی می‌رویم.

البته از این مدل موتورها در مکان‌های محدودی می‌توان استفاده کرد و آلایندگی بالا و صدای زیاد آن‌ها باعث می‌شود که به‌کارگیری‌شان در مناطق مسکونی و شهری ممنوع باشد.

چگونه از بتونیرها نگه‌داری کنیم؟

انواع میکسر بتن نیاز به مراقبت دارند تا در طول زمان دچار مشکلات و آسیب‌های مختلف نشوند. بعد از هر شیفت کاری دستگاه را به‌صورت کامل شست‌وشو دهید تا ملات بر روی آن باقی نماند. تیغه‌های دیگ و همزن در این دستگاه مدام درحال حرکت و سایش هستند.

به‌همین دلیل باید به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی و بازدید قرار بگیرند و عملکردشان چک شود. ممکن است در بررسی‌ها مشخص شود که این اجزا به تعمیر یا تعویض نیاز دارند. موتور و گیربکس دستگاه باید حتما ماهی یک‌بار دقیق و تخصصی چک شود تا مشکلی در پروژه‌های آتی برای ما پیش نیاید.

دستگاه‌هایی که هیدرولیکی هستند نیاز به چک روغن به‌صورت دوره‌ای دارند. درصورتی‌که دنده‌ها و اجزای یک بتونیر خراب شود باید حتما دنده‌ها و اجزای همان شرکت برند بتونیر را تهیه کرد. چون عموما در ساخت آن‌ها از استاندارد خاصی استفاده نمی‌شود و بهتر است برای نتیجه بهتر به سراغ همان برند رفت.

جمع‌بندی

در این مقاله انواع میکسر بتن را بررسی کردیم. این ماشین‌ها بسیار کاربردی هستند و توانسته‌اند که بتن‌های باکیفیت را به بناهای مختلف به‌ارمغان بیاورند.

بدون وجود آن‌ها بخش بزرگی از محکم‌سازی ساختمان لنگ می‌زند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این اطلاعات بیشترین استفاده را کرده باشید. برای تهیه محصولات مختلف سهند ابزار کافی‌است سری به وبسایت بزنید.

کد خبر 700518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.