پویشی «به نام شهید»/ زینت تابلوهای معابر شهری به عکس شهدا

پویش «به نام شهید» به همت مدیریت شهری و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان کار خود را از یک سال پیش آغاز کرد تا تمام تابلوهای معابر شهری به عکس شهیدان مزین شود؛همه تمام قد پای کار ایستادند تا نام شهید زنده بماند و در تن تمام کوچه‌های شهر ریشه بیندازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) فرمودند: «یک مسئله دیگر هم همین نام‌گذاری کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهاست. شهر باید مزین شود به نام شهیدان، به یاد شهیدان، شوراهای شهر در شهرهای مختلف بدانند که با اسم چه کسانی این شهر مفتخر می‌شود.»

نامشان هویت کوچه است و اعتبار یک شهر، اگر شهید مدافع حرم داریم، اگر شهید مدافع امنیت و وطن داریم همه و همه این بزرگواران در گذر از این کوچه‌ها قد کشیده‌اند، کوچه‌هایی که به راستی اسطوره‌پروری کرده‌اند و شهدای این سال‌ها درست جای پای شهدای دفاع مقدس پا گذاشته‌اند، چراغ شهر روشن می‌شود و امنیت رخ نشان می‌دهد وقتی سر در کوچه‌ای با نام شهیدی مزین می‌شود چرا که شهید اعتبار و آبروی محله و یک شهر است.

کار را از بیش از یک سال پیش شروع کردند، ساعت‌ها جلسه گذاشتند، حرف زدند، موضوع را به چالش کشیدند، تحلیل کردند، چندین بار طرح را چکش‌کاری کردند و در مسیری قرار گرفتند که ابتدای آن آسان بود و هرچه پیشرفت کار پیچیده‌تر شد و به طبع مشکلات هم زیادتر. اما کم نیاوردند و هر بار راهی برای مشکلات پیدا کردند. بله، صحبت از مزین کردن تابلوهای معابر شهری به عکس شهیدان است، همه، تمام قد پای کار ایستادند تا نام شهید زنده بماند و این کار ترویج پیدا کند و در تن تمام کوچه‌های شهر و کشور ریشه بیندازد.

شمارش معکوس برای آغاز پویش

ساعت حوالی ۷:۳۰ بعداز ظهر است، مهر در آبان‌ماه خودش را نشان می‌دهد و پاییز هنوز آن‌طور که باید و شاید در تن درختان خوش قد و قامت گلستان جا خوش نکرده است، ماه هم گوشه آسمان دلبری می‌کند و هر بار رخش را از توی ابرها نشانمان می‌دهد تا دلمان بیشتر برای آسمان گلستان شهدا ضعف برود، بچه‌های تیم تصویربرداری هم حسابی مشغول هستند، پشت دوربین یک و دو نشسته‌اند و خانمی سوال می‌پرسد و دعوت‌شونده که روبه‌روی دوربین با نوری که به نظرم صورتش را حسابی روشن کرده است و عکس شهید در دست دارد با آرامش تمام به سوال‌ها پاسخ می‌دهد، احتمالاً نسبت نزدیکی با شهید دارد و البته خاطرات خوبی که انتخاب شده تا اینجا جلوی دوربین بنشیند، یک نفر هم هوای صدا را دارد و حواسش به صدای محیط است که مبادا کار به برداشت مجدد برسد، رنگ قرمزی دکور پشت سر حسابی جلوه دارد و کلمه‌هایی که لباس سفید رنگ بر تن دارند لا به‌لای قرمزی دکور، خوب خودی نشان می‌دهند، واژه‌ها مخاطب را دعوت به پویش می‌کنند، پویشی که در ادامه از آن بیشتر می‌گوئیم.

پویشی «به نام شهید»/ زینت تابلوهای معابر شهری به عکس شهدا

اصفهان مثل همیشه پیشتاز و پیشگام

مصطفی حبیب‌الهی، مشاور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هم اینجاست، پا به پای جوان‌ترها دور و برش شلوغ است و کمی هم درگیر اما جواب سوال‌هایمان را با حوصله می‌دهد، او حرف‌هایش را با یک تشکر شروع می‌کند و می‌گوید: از همه عزیزانی که در نام‌گذاری معابر به نام شهدا ورود پیدا کرده‌اند، تشکر می‌کنم، اصفهان در موضوعات مختلف همیشه الگو بوده و این بار هم در سطح کشور پیشتاز است.

از حبیب‌الهی در مورد پویش پرسیدیم و این‌طور شنیدیم: درخصوص نام‌گذاری معابر شهدا با همکاری دوستانمان در مجموعه شهرداری بیش از ۳۰ جلسه برگزار کردیم، در ابتدا کار راحت بود اما هرچه پیش رفتیم شرایط سخت و پیچیده شد و با مشکلاتی مواجه شدیم، به عنوان مثال با تعداد زیادی فامیل‌های مشابه مثل نصراصفهانی یا شیرانی مواجه شدیم. ممکن بود در کوچه‌ای هشت شهید به اسم نصراصفهانی داشته باشیم و باید تشخیص می‌دادیم این نصر کدام نصراصفهانی است که این کار سختی بود اما به لطف خدا کار به صورت آزمایشی آغاز شد که خیلی هم خوب پیش رفت.‌

زمانی که از او درباره علت راه‌اندازی این پویش را پرسیدیم، اینگونه پاسخ می‌دهد: حدود دو هزار شهید داریم که این شهدای عزیز در بحث نام‌گذاری باید با نام کوچک شناسایی شوند. کار به اینجا که رسید به فکر راه‌اندازی این پویش افتادیم تا از مردم کمک بگیریم.

معاون بنیاد شهید در پایان در رابطه با کار ارزنده‌ای که در آینده‌ای نزدیک با همکاری شهرداری اصفهان و کنگره شهدا انجام خواهد گرفت، صحبت کرد و گفت: در تلاش هستیم که بعد از اتمام فرآیند نام‌گذاری معابر با عکس شهدا با استفاده از QR کدی که کنار تصاویر گذاشته می‌شود، مردم عزیز ما بتوانند با اسکن آن کد به وسیله تلفن همراهشان به زندگی‌نامه، وصیت و عکس شهید دسترسی پیدا کنند.

او صحبت‌هایش را چنین پایان می‌دهد: از همشهریان اصفهانی عزیز درخواست دارم اگر کوچه‌ای به نام شهید است که هنوز مزین به عکس شهید نشده است، خیلی سریع به وب‌سایت درج شده در فراخوان پویش مراجعه و اطلاعات درخواستی در سایت را ثبت کنند تا در اولین فرصت رسیدگی توسط همکاران ما انجام شود، همچنین اگر در محله‌ای خانواده شهید یا شهدایی هستند که کوچه به نام شهید نیست و فقط شماره دارد، می‌توانند به سایت مراجعه و درخواستشان را جهت نام‌گذاری کوچه به اسم شهید ثبت کنند.

پویشی «به نام شهید»/ زینت تابلوهای معابر شهری به عکس شهدا

هدف اصلی زنده نگه‌داشتن یاد شهدا و ترویج فرهنگ شهدا است

عرفان امینی، رئیس اداره هماهنگی ارتباطات شهرداری اصفهان با همه شلوغی‌هایی که درگیرش کرده، هم حواسش به ضبط برنامه است و هم هوای میهمانان تازه رسیده را دارد و هم جواب سوال‌های ما را می‌دهد.

از او می‌پرسیم با چه هدفی این پویش را راه‌اندازی کردید و این‌طور پاسخ می‌دهد: هدف از این کار زنده نگه داشتن یاد شهدا و ترویج این کار در سطح کشور است، این کار را به صورت آزمایشی از مرداد ماه سال گذشته در سی محله شهر اصفهان آغاز کردیم تا حین کار با مشکلات احتمالی مواجه شویم، فرایند انجام کار هم طبق برنامه‌ریزی پیش رفت و بعد از آن در کل معابر شهر اصفهان به صورت گسترده انجام دادیم.

امینی به سراغ آمار و ارقام می‌رود تا بیشتر برایمان روشن کند که چرا درصدد راه‌اندازی این پویش بودند و این‌طور ادامه می‌دهد: در شهرستان اصفهان ۵۹۹۴ معبر به نام شهدا داریم که از این تعداد ۳۸۰۵ توسط بنیاد شهید راستی‌آزمایی انجام شده و تابلو با نام و عکس شهید نصب شده است اما ۲۱۸۹ معبر باقیمانده است که نیاز به کمک و همراهی مردم عزیز ما در اصفهان دارد.

او صحبت‌هایش را اینچنین تکمیل می‌کند: در این فرآیند بعد از تأیید و راستی‌آزمایی عکس شهید و مطابقت با نام شهید توسط بنیاد، مراتب به اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اعلام و توسط اداره به مدیران مناطق ابلاغ می‌شود تا فرایند نصب تابلو تکمیل و انجام شود.

امینی درخصوص روند برنامه‌ریزی برای مزین نمودن معابر با نام شهدا هم صحبت می‌کند و در رابطه با تلاش‌های انجام شده حرف می‌زند و می‌گوید: برای این برنامه ۱۴۲ روز کاری زمان اختصاص داده شده است که ۵۰۰ نفر ساعت توسط کارشناسان بنیاد شهید و ۵۰۰ نفر ساعت هم توسط کارشناسان اداره هماهنگی ارتباطات شهرداری اصفهان بوده است، درواقع هدف از این پویش این بود که ۲۱۸۹ شهید عزیزی که به خاطر مشابهت فامیلی نتوانستیم عکسشان را روی تابلوی کوچه نصب کنیم با مشارکت مردم محل و منطقه شناسایی و همین‌جا از مردم عزیز شهرمان می‌خواهم چنانچه عکس، وصیت یا زندگی‌نامه‌ای از شهید دارند به سایت name.isfahan.ir مراجعه کنند و اطلاعات را آنجا بارگذاری کند، عکس توسط بنیاد راستی‌آزمایی و چنانچه قرار باشد که نام‌گذاری انجام شود در شورای نامگذاری، کمیسیون فرهنگی و جلسه علنی شورا و هیأت نظارت فرمانداری بررسی و نهایتاً ابلاغ می‌شود.

از رئیس اداره هماهنگی ارتباطات شهرداری اصفهان درخصوص استقبال شهرستان‌ها از این اقدام پرسیدیم و چنین شنیدیم: شهرستان نجف‌آباد بسیار استقبال خوبی نشان داده است اما منتظر هستیم که کار کمی بیشتر پیش برود و مشکلات احتمالی و خطاهای پیش رو هم مشخص شود سپس به جمع‌بندی نهایی برسیم تا دوستانمان را در شهرستان‌ها بهتر راهنمایی کنیم.

عرفان امینی هم حرف‌هایش را می‌برد به سمت و سوی استفاده از QR کد و از گام بعدی پروژه می‌گوید: گام بعدی این پروژه، تعریف QR کد روی تابلوها یا سر کوچه‌ها یا روی تابلوهایی که به صورت لاله است، خواهد بود تا به یک شکل منسجم درخصوص اطلاعات مربوط به هر شهید دسترسی پیدا کنیم.

امینی حرف‌هایش را چنین پایان می‌دهد: تلاش ما این است که از اواسط آبان پویش آغاز و رونمایی از پوستر هم انجام شود، امیدواریم که تا پایان آبان‌ماه به اطلاعات خوبی از سمت مردم دسترسی پیدا کنیم البته به این موضوع هم فکر کرده‌ایم که اگر خدای ناکرده اطلاعات کافی از سمت مردم دریافت نکردیم در فاز بعدی با تحقیقات و بازدید میدانی کار را پیش ببریم.

پویشی «به نام شهید»/ زینت تابلوهای معابر شهری به عکس شهدا

دوستانی که پای رفاقت با شهدا ماندند

در حاشیه ضبط این پویش با نوشین زارع صمیمی‌ترین دوست شهیده «زهره بحرینیان» هم گفتگوی کوتاهی داشتیم، او هر لحظه زهره را کنار خودش احساس می‌کند و آمده است تا روبروی دوربین پویش به نام شهید بنشیند و از سال‌هایی بگوید که در ۱۵ سالگی و در اوج مبارزات سال‌های ۵۵ و ۵۶، نوارهای سخنرانی امام خمینی (ره) را شبانه روی کاغذ پیاده می‌کردند و بین دانش‌آموزان توزیع می‌کردند.

محمدرضا اعرابی نفر بعدی است که کمی با او به گفتگو نشستیم، برادر دو شهید حبیب‌الله و حسینعلی است، حبیب‌الله در سال ۶۶ مفقود شد و سال گذشته پیکر مطهرش پیدا شده و حسینعلی هم در سال ۶۵ شهید شده است.

او از قلم خوب و خط خوش حسینعلی می‌گوید و از شجاعت و هنرمندی حبیب که بدون حضور در هیچ کلاس نقاشی، آثارش دیدنی بود.

کد خبر 700349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.