آخرین جزئیات فرایند گزینش داوطلبان استخدام آموزش و پرورش

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان اصفهان آخرین جزئیات فرایند گزینش داوطلبان استخدام آموزش و پرورش را در اصفهان تشریح کرد.

زهرا سادات نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گزینش داوطلبان استخدام در آموزش و پرورش اظهار کرد: هدف گزینش همانند سایر قسمت‌های آموزش و پرورش انتخاب معلمان توانمند، متعهد و متدین در تراز انقلاب اسلامی است.

وی افزود: قانون گزینش در آموزش و پرورش به دستور امام خمینی (ره) تشکیل شد و سال‌های بعد به سایر دستگاه‌های اجرایی کشور تسری پیدا کرد.

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه تمام معلمان پس از انجام آزمون استخدامی و یا آزمون سراسری در صورت قبولی مراحلی را برای استخدام سپری خواهند کرد و تعدادی برای بررسی صلاحیت‌های عمومی و تخصصی پذیرفته می‌شوند، تصریح کرد: با استخدام برای هر داوطلب پرونده‌ای تحت عنوان پرونده گزینش تشکیل می‌شود که طی تحقیقات از محل کار، تحصیل و سکونت؛ صلاحیت‌های داوطلب تأیید خواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از انجام تحقیقات، داوطلب به منظور انجام مصاحبه دعوت می‌شود که پس مصاحبه و باتوجه به تحقیقات صلاحیت داوطلب احراز شده و صداقت یا عدم خلوص داوطلب تعیین خواهد شد، البته این امر در بخشی از نمره‌دهی و صدور رأی گزینش دخیل است.

نوریان گفت: صدور رأی در هسته‌های گزینش توسط سه نفر از اعضای هسته گزینش انجام می‌شود و در صورت عدم تأیید در هیئت سه نفره داوطلب مجاز به ارائه اعتراض است تا تجدیدنظر صورت گیرد و پس از تشکیل کمیسیون با حضور اعضای جدید، حداکثر یک نفر می‌تواند از اعضای هیئت قبلی باشد، تشکیل و صلاحیت‌های لازم بررسی خواهد شد، از این‌رو در مرحله صدور رأی تحقیق و مصاحبه جمع و نمره واحدی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در سال‌های گذشته در موضوع گزینش و بررسی دقیق صلاحیت‌های افراد شرایط مطلوبی را نداشت و این امر موجب شد تا امور گزینش صلاحیت‌های داوطلبان را به صورت دقیق بررسی نکند، اظهار کرد: در حال حاضر فرایند گزینش استان بسیار تغییر کرده است و این امر با جدیت بسیاری در پیش گرفته شد.

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: صدور رأی ضوابط عمومی و ضوابط انتخاب اصلح از جمله مواردی است که برای صدور رأی مورد توجه است؛ ضوابط عمومی نظیر اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام و ایرانی بودن و داشتن تابعیت ایران، عدم سوسابقه، فقدان اعتیاد و عدم وابستگی به احزاب غیرقانونی است که هرکدام مرجع رسیدگی خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه عموم داوطلبان صلاحیت‌های عمومی را احراز می‌کنند، اضافه کرد: از میان چند برابر ظرفیت، تعدادی در گزینش و عده‌ای دیگر در ارزیابی حرفه و تخصصی حدنصاب را کسب نمی‌کنند، چرا که ظرفیت محدود بوده و نیازمند به انتخاب فرد اصلح است و اداره گزینش استان نیز برای انتخاب فرد اصلح تلاش خواهد کرد.

نوریان گفت: انتخاب اصلح به معنی تعریف معیارهایی است که داوطلب برای استخدام باید دارای آن صلاحیت‌ها باشد؛ این ملاک‌ها شامل ۱۰ بند هستند و در صورت عدم احراز داوطلبی به معنی مشکل‌دار بودن و با فقدان صلاحیت‌های فردی و اجتماعی نیست، بلکه تنها به این معناست که داوطلب موفق به احراز ملاک‌های گزینشی در آموزش و پرورش نشده است.

وی ادامه داد: این ۱۰ بند شامل ملاک‌هایی نظیر پوشش و حجاب است که درباره خانم‌ها حجاب و آقایان ظاهر و پوشش معیار است؛ اعتقاد و التزام به ولایت‌فقیه، حضور در نماز جمعه، شرکت در نماز جماعت، قرائت قرآن از جمله موارد دیگری است که برای تأیید صلاحیت‌های داوطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: داوطلبان در نظر داشته باشند که برای انتخاب افراد اصلح نوعی رقابت وجود دارد و افرادی که شایستگی‌های بیشتری کسب کنند در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند و در صورت کسب نمره پایین‌تر به معنی عدم صلاحیت نیست، تنها به این معنی است که شایستگی سایر رقبا در انتخاب فرد اصلح بیشتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: جانبازان و ایثارگران، افرادی که در مناطق محروم زندگی کرده، افرادی که رتبه‌های مختلف کشوری، منطقه‌ای، استانی و حتی مدرسه‌ای دارند، دارای معیارهایی تحت عنوان ملاک‌های تقدم هستند که برای داوطلبان به شرط احراز صلاحیت‌های عمومی و تخصصی می‌تواند به گزینش آنها کمک کند، اما این ملاک‌های تقدم به معنای تعیین کنندگی قطعی فرایند گزینش نیست.

کد خبر 700261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.