ثبت ۴۶ فوت در اصفهان به دلیل گازگرفتگی / آب‌گرم‌کن‌ پرحادثه‌ترین وسیله خانگی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از سال گذشته تاکنون ۴۶ نفر در استان بر اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند، همچنین امسال شاهد ۱۲ مورد حادثه گازگرفتگی در استان بودیم که طی آن هشت نفر دچار مسمومیت و چهار نفر فوت کردند.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طی سال گذشته ۶۰ مورد حادثه به دلیل استفاده ناایمن از وسایل گازسوز و بدون دودکش و پکیج‌های غیراستاندارد و استفاده سیستم گرمایشی نامناسب در خودرو و یا زغال گزارش شد، اظهار کرد: از این میزان گزارش، تعداد ۴۲ نفر در استان بر اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۲ مورد حادثه به دلیل استفاده ناامین و غیراستاندارد از وسایل گرمایشی آب‌گرم‌کن، بخاری بدون دودکش، گرمازایی با زغال و پیک‌نیک در کارگاه‌های صنعتی، واحدهای ساختمانی، خودروها گزارش و ثبت شده است، افزود: بر اساس آمارها، تعداد هشت نفر دچار مسمومیت استنشاق گاز منواکسیدکربن شدند و چهار نفر هم جان خود را از دست دادند، از این رو به شهروندان توصیه می‌شود از وسایل گازسوز ایمن در منازل، کارگاه‌ها، شهر و روستا استفاده کرده و به طور دقیق وضعیت خروجی دودکش‌ها و استاندارد بودن بست‌های شلنگ گاز را بررسی کنند.‌

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره ابلاغ دستورالعمل ایمنی با عنوان طرح «جامع ایمن» با محوریت مرکز بهداشت استان، گفت: کارگروه ایمنی در بخش‌های مختلف، کار و صنعت یکی از کارگروه‌های مهم این طرح است که استفاده ایمنی از وسایل گرمایشی و مصرف بهینه انرژی را در بخش‌های مختلف پیگیری می‌کند، لذا این کارگروه برای کنترل و پیشگیری از مخاطرات و شناسایی آنها به تمام شهرستان‌های استان تعمیم شده است.

وی اظهار کرد: گنجاندن متون آموزشی پیشگیری از حوادث در کتب درسی تمام مقاطع، ایستگاه مراقبت در مدارس، گسترش مروجان سلامت و ایمنی، ایمن‌سازی محیط داخلی مدارس از جمله کلاس‌ها، سیتم‌های گرمایشی، راهروها، راه‌پله‌ها و حیاط‌ها و جلب مشارکت در همه بخش‌ها از دیگر اهداف کارگروه جامعه ایمن در استان اصفهان است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تاریخچه اجرای برنامه‌های «جامعه ایمن» طی سال‌های گذشته در سراسر شهرستان‌های استان اصفهان قابل شهود است، افزود: بر اساس این طرح، تمام دستگاه‌ها، ادارت و ۲۵۰ هزار واحد صنفی فعال در استان مکلف به نصب سیستم‌های گرمایشی استاندارد و ایمن و بهره‌مندی از افراد متخصص و تعمیرگاه حرفه‌ای برای اتصال وسایل گرمازا هستند و شرکت گاز نیز موظف به نظارت بر مصرف بهینه انرژی و ارزیابی است.

وی پیرامون اینکه با شروع فصل سرما استفاده از لوازم گرمایشی و گازسوز افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: حوادث ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن به علت احتراق نامناسب رخ می‌دهد، لازم است بدانیم امسال شاهد ۱۲ مورد حادثه، مسمومیت هشت نفر و فوت چهار نفر در استان بودیم که در بسیاری موارد نقص فنی در سیستم آب‌گرم‌کن‌ها و وسایل گرمایشی یا بخاری بدون دودکش افراد را مسموم و به خفگی دچار می‌کند.

لزوم رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از گازگرفتگی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از گازگرفتگی، گفت: اشکال در دودکش وسایل گازسوزی مانند آب‌گرم‌کن و بخاری، نداشتن کلاهک H و ارتفاع عمودی استاندارد سبب انتشار و تجمع گازهای سمی از جمله منواکسید کربن در محیط‌های بسته و بروز حوادث ناگوار شود از این رو باز بودن مسیر هوای آزاد تأثیر زیادی بر کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی دارد.

وی با بیان اینکه آب‌گرم‌کن‌ها به دلیل مصارف زیاد یکی از پرحادثه‌ترین وسایل خانگی است، اظهار کرد: آب‌گرم‌کن نباید در فضای کمتر از ۶۰ مترمربع نصب شود، استاندارد نبودن محل نصب آب‌گرم‌کن‌های دیواری در کنار پنجره، آشپزخانه‌های کوچک، حمام و زیر زمین حادثه ساز است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه هر وسیله گازسوز باید یک دودکش مجزا داشته باشد. ادامه داد: برای اطمینان از باز بودن مسیرهای هوا پیش از استفاده از بخاری یا آب‌گرم‌کن می‌توان با قراردادن شعله در ورودی دودکش از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد و چنانچه شعله طرف داخل دهانه کشیده شد، مسیر دودکش بی‌نقص است و یا می‌توان چراغ روشن را در یک طرف دودکش قرار داده و نور آن را در طرف دیگر مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه شیرهای اصلی گاز از موارد بسیار مهم در شرایط اضطراری به شمار می‌روند و هنگام مسافرت باید آنها را بست، افزود: هنگام باز کردن شیر اصلی گاز از بسته بودن تمام شیرهای گاز باید اطمینان حاصل کرد، شلنگ‌های گاز باید از نوع تقویت شده و مخصوص گاز باشد و نباید طول آن بیش از ۱۲۰ سانتی‌متر و در معرض حرارت باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: استفاده از بست شلنگ استاندارد برای وسایل گازسوز ضروری است، زیرا استفاده از سیم فلزی سبب بریدگی شلنگ شده و به آتش‌سوزی و بروز حادثه منجر می‌شود، چرا که بیشتر حوادث آتش سوزی در واحدهای مسکونی مربوط به شلنگ گاز است.

وی با ابراز تأسف از اینکه از سال گذشته تاکنون ۴۶ نفر در استان بر اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند، گفت: برای جلوگیری از بروز حادثه باید پس از بستن بست فلزی با استفاده از کف صابون از نبود نشتی گاز اطمینان حاصل کرد، همچنین اجاق گاز و بخاری نباید نزدیک پنجره و وسایل قابل اشتعال باشد.

شیشه فروش ادامه داد: افراد در صورت استشمام بوی گاز در ساختمان ابتدا برای خروج این ماده خطرناک، پنجره‌ها را باز کنند و هرگز در چنین شرایطی چراغ را روشن نکنند، زیرا به انفجار و آتش‌سوزی منجر می‌شود، شهروندان در صورت استشمام بوی گاز فوری با شماره ۱۹۴ شرکت گاز، ۱۱۵ فوریت‌های پزشکی و ۱۲۵ آتش نشانی تماس گیرند.

وی خاطرنشان کرد: افراد چنانچه با مصدوم منواکسید کربن مواجه شدند باید فرد حادثه دیده را به هوای آزاد منتقل کنند و اگر فرد حادثه دیده دچار قطع تنفس شده پس از عملیات احیا او را به اورژانس منتقل کنند.

کد خبر 700155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.