پایان عملیات اضطراری مرمت پل تاریخی دوآب شازند در استان مرکزی

رئیس اداره‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند از پایان عملیات مرمت اضطراری پل دوآب شازند خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اتابکی امروز _دوشنبه هشتم آبان‌_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات تعویض آجرهای معیوب و اجرای آجرهای سالم نمای جنوبی و شمالی پل تاریخی دوآب شازند، بندکشی آجرها و سنگ‌ها، تعمیر دیواره ورودی پل با سنگ‌چین و سنگ قلوه، تسطیح و هموار شدن کامل سطح روی پل و اجرای شفته آهک با هدف استحکام این پل تاریخی با اختصاص اعتبار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به پایان رسید.

وی افزود: طول پل ۱۳۰ متر و عرض آن بین ۵.۵ تا ۷.۵ متر نوسان دارد و ارتفاع بلندترین نقطه پل از کف رودخانه ۵.۷ متر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند تصریح کرد: این پل دارای هشت چشمه بزرگ و کوچک با طاق‌های تیزه‌دار بوده و هر پایه از جلو دارای موج‌شکن تیز و از پشت دارای پشتیبان است.

وی با بیان اینکه مصالح ساختمانی به‌کار رفته در این پل سنگ، آجر و گل آهک است، اضافه کرد: بنای پل از پایین به بالا به ارتفاع حدود ۲.۱ متر سنگ‌کاری شده است و عناصر تزئینی ندارد.

اتابکی گفت: ترمیم یکی از چشمه‌های پل که در سمت شرق واقع شده است در دوره پهلوی به علت سیل بردگی با بتن آرمه انجام شده، اما سایر چشمه‌های پل هویت خود را حفظ کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند افزود: قدمت این پل تاریخی و ارزشمند در دوره قاجار به شماره ۱۹۹۱، شانزدهم دی ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 700142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.