۵۷ درصد کاهش گازگرفتگی در اصفهان/ مرگ خاموش با گرمایش غیر ایمن در کمین است

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با توجه به احتمال مسمومیت افراد با گاز مونوکسید کربن در فصل سرما و پدیده گازگرفتگی، نکات ایمنی را به شهروندان توصیه کرد.

امید باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرد سال، کاهش دمای هوا و استفاده از سیستم‌های گرمایشی، گازگرفتگی و مسمومیت با مونوکسید کربن اهمیت خود را نشان می‌دهد و جزو موارد مهمی است که خطر مرگ را به‌دنبال دارد.

وی با بیان اینکه سوخت ناقصی که از انواع وسایل گازسوز بخاری و آبگرم‌کن و حتی زغال به وجود می‌آید موجب این اتفاق می‌شود، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده اگر غلظت مونوکسید کربن از ۵۰ پی‌پی‌ام بیشتر باشد و افراد به مدت هشت ساعت در این محیط قرار بگیرند موجب ایجاد خطر و عوارض نورولوژیک می‌شود و زمانی که غلظت مونوکسید کربن در محیط بیش از ۶۰۰۰ ppm گردد کمتر از ۱۰ دقیقه منجر به مرگ می‌شود، هرچه این غلظت افزایش پیدا کند زمانی که مسمومیت ایجاد می‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ طی برنامه‌ریزی‌های مدون با افزایش بازدیدها و ارتقای آگاهی و دانش و رعایت و تعامل شهروندان به نسبت سال ۱۴۰۰ تا ۵۷ درصد کاهش گازگرفتگی داشتیم، تصریح کرد: با این وجود قاتل خاموش در کمین است و باید نکات ایمنی رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه قبل از نصب بخاری لوله‌های تهویه و مجاری دودکش را چک و بازدید کنید، گفت: با توجه به اینکه فصل بهار را پشت سر گذاشتیم شاهد لانه‌گذاری پرندگان بر روی بعضی دودکش‌ها هستیم که موجب مسدود شدن مجاری دودکش و انتشار گاز مونوکسید کربن در محیط منزل می‌شود، همچنین در مجاورت بعضی منازل عملیات عمرانی یا ساخت‌وساز انجام می‌شود که پرتاب شدن مصالح ساختمانی به سمت دودکش‌ها موجب مسدود شدن آن‌ها می‌شود.

باقری با بیان اینکه شهروندان دقت کنند دودکشی که استفاده می‌کنند استاندارد H داشته باشد، خاطرنشان کرد: قدرت مکش و تهویه از پایین به وسیله شعله فندک یا کبریت باید بررسی شود، شعله یا دود را به سمت خروجی دودکش بگیرید و بررسی کنید که دود یا شعله به سمت خروجی دودکش هدایت می‌شود یا خیر، لوله دودکش باید صاف و بدون پیچ و خم باشد، توصیه می‌کنم از دودکش‌های فنری استفاده نکنید، این دودکش‌ها به دلیل تکانش‌های احتمالی موجب انتشار مونوکسید کربن در فضا می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم امسال شاهد حوادث گازگرفتگی با مونوکسید کربن نباشیم و خواهشمندیم شهروندان نیز با دقت نظر نکات ایمنی را رعایت کنند و سفیران آموزش آتش‌نشانی برای افزایش آگاهی سایر افراد باشند.

کد خبر 699978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.