ژنتیک در ابتلا به پسوریازیس نقش دارد / به چه متخصصی برای درمان مراجعه کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر فرد به بیماری در ناحیه، ناخن، پوست و مو مبتلا شده باشد، باید به متخصص پوست و چنانچه از ناحیه مفصل مبتلا شده باشد، باید به متخصص روماتولوژی مراجعه کند.

آزاده گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پسوریازیس عنوان فرانسوی است و نام‌های دیگری مانند صدفک، دئو صدف نیز برای این بیماری وجود دارد، به علت پوسته‌های صدفی رنگی که روی ضایعات پوستی پسوریازیس وجود دارد، اسامی مذکور انتخاب شده است، این بیماری وابسته به سیستم ایمنی است و تغییر منجر به بروز ضایعات پسوریازیس در نواحی پوست بدن، سر، میان مو، ناخن و مفاصل تغییراتی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: اگر فرد به بیماری در ناحیه، ناخن، پوست و مو مبتلا شده باشد، باید به متخصص پوست و چنانچه از ناحیه مفصل مبتلا شده باشد، باید به متخصص روماتولوژی مراجعه کند، ممکن است افرادی که به پسوریازیس مبتلا شده‌اند، سایر انواع پسوریازیس نیز در بدن آن‌ها بروز کند، بنابراین فرد باید از این موضوع آگاه باشد و در زمان مناسب بررسی‌های لازم برای فرد مبتلا انجام شود.

متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: تغییر روند طبیعی سلول‌های ایمنی بدن ضایعه خود ایمنی را ایجاد می‌کند، در بیماری پسوریازیس بعضی عوامل ژنتیکی و محیطی مانند شرایط فردی و تغذیه دخیل است، پسوریازیس سندرم متابولیسم محسوب می‌شود، وزن، چربی، قند، جزو عواملی است که می‌تواند در احتمال بروز و شکل پسوریازیس تأثیر داشته باشد.

وی گفت: بسیاری از عوامل از جمله استرس که ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند زمینه‌ساز بروز پسوریازیس باشد، ممکن است افراد به دلیل ابتلاء به کووید -۱۹ به پسوریازیس نیز مبتلا و دچار تشدید ضایعات و تغییر شکل شوند، بنابراین هر عاملی که سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهد، امکان دارد در روند بیماری پسوریازیس مؤثر باشد.

گودرزی با اشاره به اینکه پسوریازیس درمان‌های متعددی دارد، اضافه کرد: انتخاب شیوه درمان، به وسعت و محل ضایعات پوستی بستگی دارد، چنانچه ضایعات وسیع نباشد، درمان موضعی توسط پزشک تجویز می‌شود، اگر ضایعات وسیع و مقاوم به درمان باشد، متخصصان از روش‌هایی تلفیقی و خوراکی در کنار درمان موضعی استفاده می‌کنند، در سال‌های اخیر در کشور داروهایی برای این بیماری در دسترس قرار گرفته و جزو داروهای خاص است که اثربخشی قابل توجهی دارد.

وی تصریح کرد: نور درمانی یکی از روش‌هایی است که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتخاب شیوه درمان به وضعیت، وسعت و شدت محل بستگی دارد، بنابراین پزشک مربوطه بر اساس شرایط بیمار مناسب‌ترین روش درمان را انتخاب می‌کند.

کد خبر 699960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.