ادامه ساخت پایتخت در ابهام / نقی معمولی و خانواده به تلویزیون بازمی‌گردند؟

سریال پایتخت برخلاف شروع خوب، نتوانست در فصل ششم روند جذب مخاطبان را که به این خانواده شمالی و ماجراهای آن‌ها عادت کرده بودند،حفظ کند و باید دید دست‌اندرکاران سریال پرهزینه پایتخت با تلویزیون به توافق می‌رسند یا خیر و در صورت توافق چه روندی را در پیش خواهند گرفت؟ 

به گزارش خبرنگار ایمنا، «پایتخت» عنوان سلسله سریال تلویزیونی است که تاکنون شش فصل آن پخش و تا پیش از این به طور معمول در تعطیلات نوروز میهمان خانه‌های ایرانی‌ها بوده است.

فصل اول این سریال که سال ۱۳۹۰ پخش می‌شد، شهرستان علی‌آباد تا پایتخت ایران را در بر می‌گرفت و طنازانه و صدالبته خانواده‌محور خنده و شادی را به بینندگانش هدیه می‌داد؛ یک خانواده معمولی با پدری که پیر و سالخورده است و هر از چند گاهی با لهجه مازنی می‌گوید «نهار نخوردمه!» و ارسطو عامل که او هم به شدت معمولی است و مدام با پسرخاله‌اش در کل‌کل است؛ در این فصل، کوچ از شمال ایران به تهران و زندگی در کامیون، مشاجراتی را به دنبال دارد و خنده بر لب هر بیننده‌ای می‌نشاند.

دو سال بعد، یعنی سال ۱۳۹۲ سیروس مقدم از پایتخت ۲ هم رونمایی کرد تا نشان دهد این سریال، دومینووار پیش می‌رود و هر بار حرف و سخنی تازه برای مخاطبانش دارد.

نقی معمولی و خانواده‌اش در این فصل قصد داشتند از شمال ایران به جنوب وطن بروند و گنبد و گلدسته‌های یک مسجد را به جزیره قسم برسانند؛ ماجراهایی مانند گیر افتادن در رستورانی که به دلیل سرو گوشت الاغ پلمب شده است و نقی، ارسطو و پدرش هم کباب آن را خورده‌اند، شرکت در مسابقه تلویزیونی و برنده شدن در آن، همچنین بحث‌های مداوم نقی و ارسطو بر سر جایزه این مسابقه از دیدنی‌ترین سکانس‌های این فصل پایتخت بود.

در سومین فصل پایتخت، نقی در حال ساخت‌وساز منزل مسکونی بود و ارسطو پسرخاله نقی برای بار سوم عاشق شد؛ اتفاقاتی مانند مراسم عروسی و فروریختن سقف ساختمان، شرکت کردن نقی در مسابقات کشتی و ماجراهای بهبود و نجات پلنگ مازندران از چنگال شکارچیان از جمله ماندگارترین صحنه‌های پایتخت ۳ بود.

سال ۱۳۹۴ بود که پایتخت ۴ ساخته شد و به نوعی فضای این فصل با راه یافتن هما همسر نقی به شورای شهر و ماجراهای همین عضویت، انتخابات و در ادامه بحث و جدل میان این زوج برای سفارش پروانه ساخت خانه خواهر نقی، باز هم حکایت از خودسری او و قانون‌مداری همسرش داشت؛ در همین فصل بود که ارسطو عامل همسرش را از دست داده بود و از نظر روانی مشکل داشت.

سفر با خودروی شاسی‌بلند ارسطو، در پایتخت ۵ و پرواز خودرو در آسمان و فرودش به داخل رودخانه از صحنه‌های بالیوودی است که در این سری از سریال سیروس مقدم، باعث قطع رابطه نقی با ارسطو شد؛ نقی معمولی هم خانواده‌اش را به ترکیه برد و پس از سوار شدن بر بالن، سر از سوریه در آوردند، ماجراهای داعش و مواجهه خانواده معمولی با حوادثی که در سوریه و لاذقیه پیش می‌آید، از جذاب‌ترین و هیجانی‌ترین قسمت‌های این فصل خاص پایتخت بود.

ادامه ساخت پایتخت در ابهام/ نقی معمولی و خانواده به تلویزیون بازمی‌گردند؟

آخرین فصل کتاب مصور و قطور پایتخت در ایستگاه ششم که پخش آن در نخستین روز سال ۱۳۹۹ آغاز شد، تفاوت‌های مشهودی نسبت به سری‌های قبلی این مجموعه داشت و تولید آن با مرگ ناگهانی «خشایار الوند» نویسنده مطرح سینما و تلویزیون در نهم اسفندماه ۱۳۹۷ در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

بهبود در این فصل که بابا پنجعلی فوت و اعضای بدنش اهدا شده است، نقش محوری داشت و می‌کوشید به هر عنوانی از مخاطب تلویزیون خنده بگیرد؛ رفتارهای او و دیگر عوامل از جمله رحمان و رحیم در این فصل چالش برانگیز بود و نقد کارشناسان را هم به‌دنبال داشت.

نقدی که به واسط فاصله گرفتن پایتخت ۶ از اصول اخلاقی و سبک زندگی اصولی منطقی و درست بود و شاید دست‌اندرکاران پایتخت به بهای خنده گرفتن از مخاطب به دنبال خنداندن به هر بهایی بودند و کار فصل ششم را تا حدودی به انتقاد کشاندند.

اکنون پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی خبر از ساخت هفتمین سری پایتخت و در قالب یک خبر کلی‌تر نگارش ۲۰ فیلمنامه رسانه‌ای داده و از روند مذاکره برای ساخت پایتخت هفت گفته است؛ مذاکراتی که اگر نتیجه‌بخش باشد، برای کلید زدن پایتخت ۷ دیر نخواهد بود و شاید پخش آن در عید نوروز آغاز شود، بنابراین تردیدی نیست که هم سازندگان «پایتخت» و هم اغلب منتقدان آن‌ها، علاقه‌مند به تماشای یک سریال شیرین، جذاب و با کیفیت باشند.

سریال پایتخت برخلاف شروع خوب در چند فصل اول، نتوانست در ادامه روند جذب مخاطبان را که به این خانواده شمالی و ماجراهای آن‌ها عادت کرده بودند، را حفظ کند و سری ششم نیز کششی برای جذب مخاطب نداشت که برخی آن را به فوت نویسنده اصلی سریال و ناتوانی نویسنده بعدی در حفظ ریتم مخاطب‌پسند این سریال خانوادگی نسبت می‌دهند، با این حال باید دید دست‌اندرکاران سریال پرهزینه پایتخت با تلویزیون به توافق می‌رسند و در صورت توافق نیز چه روندی را در پیش خواهند گرفت؟

کد خبر 699877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.