بهره‌برداری از ۹۶۰۰ میلیارد ریال پروژه آبفا در سفر رئیس‌جمهور به کردستان

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان گفت: در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به استان کردستان، ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال پروژه آب و فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی آبفای کردستان، محمد فرهاد پیرامون پروژه‌های آماده افتتاح در سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان اظهار کرد: یکی از مطالبات دیرینه مردم شهر دیواندره، تأمین آب این شهر هم‌زمان با ساخت سد سیازاخ بود که عملیات اجرایی آن به دلایلی متوقف مانده بود.

وی افزود: این پروژه در زمینی به مساحت ۴.۵ هکتار با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه در ابتدای دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت داشت و برای آن ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود که پس از سفر وزیر نیرو در زمستان سال ۱۴۰۰ دستور تأمین منابع مالی و ادامه عملیات صادر شد.

مدیرعامل شرکت آبفای کردستان ادامه داد: در حالی که قرار بود در پایان تابستان امسال این پروژه آماده بهره‌برداری شود، در مردادماه به دلیل نیاز آبی فوری شهر دیواندره با اقدامات جهادی شرکت آبفا وارد مدار شد.

وی با بیان اینکه این تصفیه‌خانه با هزینه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی، کار تأمین آب ۵۱ هزار نفر شامل شهر دیواندره و ۷۲ روستای مجتمع اوباتو را انجام می‌دهد، گفت: بلافاصله پس از وارد مدار شدن پروژه نیز، سیستم ازن‌زنی با هدف ارتقای گوارایی به این تصفیه‌خانه افزوده شد و این پروژه بزرگ در سفر روزهای آینده رئیس‌جمهور به استان افتتاح خواهد شد.

فرهاد تصریح کرد: تصفیه‌خانه‌های آب یک و دو شهر سقز در گذشته ساخته شده بود، اما برای انتقال آب این تصفیه‌خانه به مخازن سطح شهر نیاز به اجرای یک پروژه خط انتقال با طول بالا بود و در همین راستا پروژه انتقال آب تصفیه‌خانه شماره دو به تصفیه‌خانه شماره یک و مخازن شهر سقز با ظرفیت انتقال به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به طول ۵.۸ کیلومتر تعریف و اجرا شد و این پروژه با هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال در سفر رئیس‌جمهور به کردستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در بخش فاضلاب نیز پروژه ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج که توسط شرکت آب و نیرو اجرا شده است در سفر رئیس‌جمهور به استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آبفای کردستان افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج در ابتدا برای جمعیت ۴۶۵ هزار نفری این شهر و با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز ایجاد شد که با توجه به گسترش جمعیت شهری سنندج از یک‌سو و جلوگیری از ورود فاضلاب به سد ژاوه و امکان آب‌گیری از این سد از سوی دیگر، طرح ارتقای کمی و کیفی این تصفیه‌خانه در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در طرح ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج، ظرفیت تصفیه فاضلاب به ۱۵۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز و برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری در سال ۱۴۲۰ (سال افق طرح) افزایش پیدا می‌کند.

فرهاد با اشاره به هزینه شش هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی این پروژه، گفت: بخش جامد (لجن) این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت دارد، بخش مایع این پروژه تکمیل شده است و در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به کردستان، افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به هفت هزار میلیارد ریال مصوبه در سفر نخست رئیس‌جمهور به استان تأکید کرد: با بهره‌برداری از ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال پروژه در سفر دوم رئیس‌جمهور، شاهد ارتقای بیش از پیش شاخص‌های آب و فاضلاب در استان کردستان خواهیم بود.

کد خبر 699857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.