چرا نباید در خانه دیفن‌باخیا نگه داریم؟

کارشناس حوزه دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اگر کودک دارید، از نگهداری گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن‌باخیا در منزل خودداری کنید، گل‌ها و گیاهان آپارتمانی را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

مجید محنیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کودکان حق دارند در محیطی به دور از مسمومیت و خطرها رشد کنند، والدین وظیفه دارند در راستای رشد و بالندگی فرزندان خود پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها را در کودکان جدی بگیرند.

وی افزود: کودکان زیر پنج سال، پرخطرترین گروه سنی ازنظر بروز مسمومیت هستند، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷ درصد از مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌ها مربوط به کودکان بوده است، کودکان خردسال ممکن است هر چیزی را به دهان ببرند، این عمل بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطرافشان است و این عمل زمینه‌ساز بروز مسمومیت است.

کارشناس حوزه دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: هنگام بیماری کودکتان مراقب باشید تا دوز تکراری دارو به وی ندهید، کیف‌دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی را دور از دسترس کودکان قرار دهید، زیرا ممکن است داخل آن‌ها وسایلی باشد که توسط کودک بلعیده شود یا کودک ضمن بازی آن‌ها را روی سرخود کشیده و سبب خفگی وی شود، کودکان زیر پنج سال و زنان باردار دو گروه اصلی در معرض خطر در اثر تماس با سرب هستند، اصلی‌ترین عارضه سرب در تکامل سیستم عصبی کودکان و بهره هوشی کودک بروز می‌کند.

وی ادامه داد: اگر کودک دارید، از نگهداری گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن‌باخیا در منزل خودداری کنید، گل‌ها و گیاهان آپارتمانی را دور از دسترس کودکان قرار دهید و هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب آن‌ها باشید تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند.

محنیفه گفت: از غیرسمی بودن گیاهانی که در منزل نگهداری مطمئن شوند و نام گیاهان خانگی را به خاطر بسپارید و آن را روی برچسبی کنار آن‌ها بنویسید، بسیاری از گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن‌باخیا، سمی هستند و تماس پوست با آن‌ها و یا به دهان بردن آن‌ها منجر به مسمومیت و سوختگی مخاط می‌شود.

وی افزود: مواد شیمیایی، شوینده و سفیدکننده را در منزل در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار داده شود، درب کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک را نگه می‌دارند، با قفل یا طناب محکم کنند.

کارشناس حوزه دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس کودکان نگهدارند، هنگام بروز مسائل و مشکلات خانوادگی، بیشتر مراقب کودکان باشند، در این شرایط کودکان در برابر حوادث و مسمومیت اتفاقی آسیب‌پذیرتر هستند.

وی ادامه داد: پس از استفاده از مواد شیمیایی سریع درب آن را ببندید، اما لازم است بدانیم هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست، هیچ‌گاه الکل و ضدیخ را در دسترس کودکان قرار ندهید و در صورتی که کودک ماده‌ای غیرخوراکی را بلعید، با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گیرند.

محنیفه خاطرنشان کرد: بلع باطری کوچک ساعت (باتری مینیاتوری) در کودک می‌تواند با عوارض جدی همراه باشد، در این موارد کودک را سریع به یک مرکز درمانی منتقل و از دسترسی کودکان به اسباب‌بازی‌های دارای باتری، به ویژه باتری‌های دیسکی و مینیاتوری جلوگیری کنند.

کد خبر 699839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.