هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران در دستور کار

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: به دنبال هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران هستیم تا بتوانیم قبل از بروز حادثه شبیه‌سازی را انجام دهیم تا نسبت به خطرات احتمالی آگاهی پیدا کنیم و بتوانیم اقدام مناسبی را در مواجهه با آن داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران، شنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۲ در برنامه صف اول اظهار کرد: هنگام خروج منطقه‌ای از شرایط عادی این منطقه وارد شرایط بحران می‌شود و این بحران می‌تواند در زمینه مخاطرات طبیعی و سوانح انسان ساخت باشد، همچنین درجات مختلفی هم دارد که حالت عادی را به حالت بحران تبدیل می‌کند.

وی ضمن اشاره به سیل سال گذشته در امام زاده داوود (ع) افزود: در سیل سال گذشته زمانی که توده مونسون وارد کشور شد، رفتار این توده غیر قابل پیش‌بینی بود و در زمان اندک حجم عظیمی از نزولات آسمانی در یکی از حوزه‌های آبریز بالای امام‌زاده که محل عبور این آب‌ها بود، سرازسیر شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: در برخی از موارد صرفاً ۵ میلی‌متر بارندگی داریم که امکان عبور این حجم از بارندگی وجود دارد، اما گاهی میزان بارندگی به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که منطقه را در شرایط بحران قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ما به دنبال هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران هستیم تا بتوانیم قبل از بروز حادثه شبیه‌سازی را انجام دهیم تا نسبت به خطرات احتمالی آگاهی پیدا کنیم و بتوانیم اقدام مناسبی را در مواجهه با آن داشته باشیم.

نامی افزود: در زمان بروز حادثه، باید کمک‌رسانی و بازسازی برای منطقه‌ای که تحت تأثیر مخاطره طبیعی است انجام شود، حتی قانون هم برای این زمینه مواردی را درج کرده است.

وی گفت: از ۶۴ مخاطره طبیعی و سوانح انسان‌ساز که در جهان رخ داده است، حدود ۴۴ مورد در کشور به وقوع پیوسته است؛ اگر بخواهیم به لحاظ خطری که این سوانح ایجاد می‌کنند تقدم و تاخری داشته باشیم، به ترتیب باید به سیلاب، زلزله، آتش‌سوزی، فرونشست، زمین لغزش، رانش زمین، خشکسالی، سرمازدگی، گرمازدگی، ریز گرد و بقیه موارد اشاره کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: برخی مناطق دارای طبیعت خاص خودشان هستند، مثلاً گرما طبیعت جنوب کشور است یا بادهای موسمی در سیستان و بلوچستان سال‌ها موجود بوده، اما شرایط به گونه‌ای است که وقتی مخاطره دیگری مانند خشکسالی به آن‌ها اضافه می‌شود، منطقه را با مشکل مواجه می‌کند که باید به این عزیزان کمک‌رسانی انجام بشود.

وی تصریح کرد: به دستور معاون اول رئیس جمهور بسته‌های معیشتی، کمک‌های بلاعوض و دیگر کمک‌رسانی‌ها به این منطقه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 699780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.