ابلاغ هرچه سریع‌تر وام مسکن روستایی به نفع دولت است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم ابلاغ آیین‌نامه اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی توسط دولت پرداخت.

حسین حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره لزوم ابلاغ آئین‌نامه اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی توسط دولت اظهار کرد: تعهدی که دولت برای بانک‌ها در راستای اعطای وام‌های تکلیفی ایجاد می‌کند، در واقع یک اختلاف دامنه‌دار است.

وی افزود: سال گذشته میزان تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، اما به دلیل تأخیر دولت در ابلاغ آئین‌نامه آن و تعلل بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات بسیاری از روستاییان در عمل نتوانستند این وام را دریافت کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال گذشته این موضوع را به صحن علنی مجلس کشاندیم تا این مصوبه به مرحله اجرا برسد، اما به‌طور معمول بانک‌های ما سخت‌گیری و بداخلاقی‌هایی برای اعطای وام مسکن دارند به‌خصوص در تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی خیلی سخت‌گیرانه برخورد می‌کنند.

حاتمی ادامه داد: دولت باید بپذیرد که تأمین منابع مالی تکلیف بانک‌ها به اعطای تسهیلات ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی یک نوع سرمایه‌گذاری برای آینده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما مردم را تشویق می‌کنیم که با دریافت این وام‌ها و ارائه ضامن‌های زنجیره‌ای نسبت به نوسازی بافت‌های روستایی اقدام کنند، این امر چندین نتیجه مثبت برای ما خواهد داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: ساخت‌وساز مسکن و رونق اقتصادی در روستاها موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه شهرها و بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود، علاوه بر این در مواقع بروز بحران و زلزله بیشتر روستاییان آسیب می‌بینند و در مقابل دولت است که از این موضوع متضرر می‌شود. زیرا باید تسهیلات لازم را در اختیار روستاییان قرار دهد تا خانه‌های خود را بسازند، در صورتی که اگر پیش از وقوع حادثه این اقدامات انجام شود و مستحکم‌سازی خانه‌های روستاییان عملیاتی شود، دولت بیش از همه از این موضوع منفعت می‌برد.

حاتمی گفت: مشکل دیگر این است که بانک‌ها در شهرستان‌های کوچک به‌سرعت با ناترازی مواجه می‌شوند و توان پرداخت این تسهیلات را ندارند. منابع و تکالیف آن‌ها با یکدیگر هم‌خوانی ندارد، در این رابطه با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی هم صحبت کرده‌ایم تا این حد نصاب در منابع مالی بانک‌ها لحاظ نشود.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: ما نیازمند یک شیوه‌نامه هستیم تا بانک‌ها از تجمیع منابع تراز را دریافت کنند و این تراز را بر اساس آمایش سرزمینی لحاظ نکنند این موضوع باعث می‌شود دست بانک‌ها در اعطای تسهیلات در شهرستان‌ها بسته شود.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: در حال حاضر هم فصل ساخت‌وساز در روستاها به دلیل نزدیک شدن به فصل سرما به پایان رسیده است، اما هر چقدر آئین‌نامه اعطای تسهیلات ۳۵۰ میلیونی مسکن به تعویق بیفتد، روستاییان دیگر نمی‌توانند اقدام به ساخت‌وساز کنند.

کد خبر 699571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    باسلام وخداقوت..نماینده محترم لطفاپیگیری شودوبانکهاهم کمترسختگیری کننددرشهرمستاجریم یک ساله پروانه ساخت مسکن روستاراگرفتم که باوام بتوانم یک سرپناهی درست کنم ولی باگرونی سرسام آور مصالح ساختمانی وپس اندازنشدن حداقل دستمزددراین وضعیت وسخت گیری بانکهاوبنیادمسکن توان ساخت رابرمامشکل ومشکلترمیکنیدخداقل باابلاغ سریعتروام وسختگیری کمترماهم به زادگاهمون برگردیم وازاحاره خونه راحت بشیم کمرمون شکست زیربارگرونی ...شمارابه مادرتان قسم کمکمان کنید..