زباله‌صفر شدن جزیره دانمارکی به‌کمک تغییرات فرهنگی

بورنهولم، یک جزیره توریستی دورافتاده و بکر در دانمارک، متعهد شده است که به‌کمک ایجاد تغییرات فرهنگی تا سال ۲۰۳۲ به‌طور کامل زباله‌صفر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جزیره توریستی الماسی‌شکل بورنهولم در دانمارک با ۴۰ هزار ساکن، طبیعت بکر، دهکده‌های ماهیگیری عجیب‌وغریب، سنت‌های هنری و صنایع دستی مشهور و برخورداری از ساعات آفتابی بیشتر از هر بخش دیگری از دانمارک که آن را به جزیره آفتاب معروف کرده، متعهد شده است تا سال ۲۰۳۲ به‌طور کامل زباله‌صفر شود؛ به این معنی که از این سال به بعد هیچ زباله‌ای در جزیره سوزانده یا دفن نخواهد شد.

چالش بورنهولم برای زباله‌صفر شدن

زباله‌صفر شدن برای بورنهولم یک چالش بزرگ است، زیرا نه‌تنها دانمارکی‌ها در میان بالاترین تولیدکنندگان زباله در جهان قرار دارند و بیشترین زباله را برای هر نفر در اتحادیه اروپا تولید می‌کنند، بلکه این کشور با استفاده از گاز تولیدی ناشی از سوزاندن زباله‌ها، انرژی مورد نیاز برای روشنایی و گرمایش خود را تأمین می‌کند.

در واقع دانمارک با اتخاذ استراتژی تبدیل زباله به انرژی، دارای ۲۳ دستگاه زباله‌سوز پیشرفته است که زباله‌های تولیدی و و وارداتی را می‌سوزاند و آن را به انرژی موردنیاز برای سیستم‌های گرمایش منطقه‌ای و شبکه برق کشور تبدیل می‌کند. این اقدام راهکاری سبز برای دفع زباله‌ها به‌شمار می‌رود، اما با انتشار گازهای گلخانه‌ای مانعی برای دستیابی دانمارک به هدف اقلیمی خود مبنی بر کاهش ۷۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ محسوب می‌شود. بورنهولم نیز در حال حاضر تقریباً تمام زباله‌های غیر قابل بازیافت خود را می‌سوزاند.

زباله‌صفر شدن جزیره دانمارکی به‌کمک تغییرات فرهنگی

بورنهولم که در گذشته به‌طور کامل به صنعت ماهی‌گیری متکی بود و با کاهش تدریجی ذخایر ماهی در دریای بالتیک و خصوصی‌سازی سهمیه دانمارک با مشکلات بسیاری مواجه شد، طبق استانداردهای دانمارکی محروم در نظر گرفته می‌شود، زیرا مردم محلی آن حدود ۲۰ درصد کمتر از میانگین کل کشور درآمد دارند. با این حال مدیریت زباله همیشه از دغدغه‌های ساکنان آن بوده است.

به این ترتیب بورنهولم متعهد شده است ضمن زباله‌صفر شدن تا سال ۲۰۳۲، تا سال ۲۰۲۵ نیز در بخش انرژی خود کربن‌خنثی شود. این جزیره در حال حاضر بیشتر برق و گرمایش خود را از ترکیبی از نیروی باد، خورشید، بیوگاز و زیست‌توده پایدار تأمین می‌کند و برنامه‌هایی برای بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر طی ۱۸ ماه آینده دارد. بورنهولم همچنین در نظر دارد با استفاده از تمام توده‌های آلی جزیره، در آینده گازهای تولیدی از آن‌ها را به سوخت لازم برای حمل‌ونقل سنگین تبدیل کند.

برنامه‌های فرهنگی بورنهولم برای آینده سبز

نیروی شبکه انرژی بورنهولم تا حد زیادی از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود، بنابراین دستگاه کمپوست‌سازی آن ردپای کربن پایینی دارد. با این حال جزیره هنوز درصدد است با تغییرات فرهنگی به اهداف خود برای زباله‌صفر و کربن‌خنثی شدن جامه عمل بپوشاند. این جزیره به‌دنبال حذف انواع دیگر زباله‌ها به جز زباله‌های ارگانیک است، چراکه زباله‌صفر شدن تنها به بازیافت و استفاده مجدد از اشیا مربوط نیست و در وهله اول به کاهش مقدار اقلامی بستگی دارد که توسط هر فرد خریداری می‌شود.

زباله‌صفر شدن جزیره دانمارکی به‌کمک تغییرات فرهنگی

به این ترتیب بورنهولم برنامه‌هایی برای توسعه قفسه اقلام بدون استفاده دارد که خانواده‌ها لوازم بدون استفاده خود را در آن قرار می‌دهند تا دیگران از آن‌ها بهره ببرند. آن‌ها همچنین یک شبکه اجتماعی با عنوان «آخرین ایستگاه قبل از بازیافت» راه‌اندازی کرده‌اند که کاربران آن طی پنج سال با ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر افزایش داشته است. به این ترتیب بیش از نیمی از بزرگسالان جزیره با هر درآمدی، اقلامی ناخواسته خود، از مواد غذایی یا وسایل بازی تا دوچرخه‌ها را برای استفاده سایرین در این شبکه پست می‌کنند.

در حال حاضر تمرکز این جزیره بر گسترش خدمات جمع‌آوری پسماندهای خانگی است تا دسته‌های بازیافت بیشتری از خانه‌ها جمع‌آوری شوند و اولویت خود را بر آموزش ذهنیت سبز به جوانان قرار داده است. با این وجود جامعه به‌تنهایی نمی‌تواند به زباله‌های صفر برسد و در این مسیر طراحی‌های مجدد صنعتی مورد نیاز است بنابراین بورنهولم از تولیدکنندگان صنعتی خواسته است در تولیدات خود از مواد زیست تخریب‌پذیرتر با قیمت مناسب‌تر بهره ببرند.

کد خبر 699550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.