مخبر: محورهای سیزده‌گانه ایران در اجلاس شانگهای مورد استقبال سران کشورها قرار گرفت

معاون اول رئیس جمهور در بدو ورود به تهران، گفت: در اجلاس نخست وزیران عضو شانگهای در شش محور 13 پیشنهاد را ارائه کردیم و عمدتاً مورد استقبال سران کشورها قرار گرفت.

به گزارش ایمنا، محمد مخبر در بدو ورود به تهران در تشریح جزئیات سفر به قرقیزستان، اظهار کرد: سفر دو بخش داشت؛ سفر برای نخست وزیران اجلاس شانگهای بود. همه اعضا بسیار خرسند بودند که این جلسه شکل گرفته بود و از حضور ایران در این اجلاس استقبال کردند. اولین بحثی که پیگیری کردیم، فجایع اخیر رژیم صهیونیستی بود.

وی افزود: در این سفر هفت ملاقات جداگانه با سران کشورها داشتیم؛ بحث غزه را هم به طور مفصل با سران کشورها صحبت کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: در این اجلاس در شش محور ۱۳ پیشنهاد را ارائه کردیم و عمدتاً مورد استقبال سران کشورها قرار گرفت.

مخبر ادامه داد: در شانگهای اصل قضیه استقلال کشورها و مستقل بودن آن‌ها است. جدا کردن نظام جهانی از نظام تک‌قطبی به نظام چندجانبه‌گرایانه پیگیری شد. پیشنهادات این اجلاس نیز اغلب اقتصادی بود.

وی تأکید کرد: در دیدارهای دوجانبه، اولین بحثی که پیگیری می‌کردیم بحث غزه و تحولات کنونی فلسطین بود.

معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: سازوکارهایی برای رفع موانع تحولات غزه نیز طراحی شد و کشورها نیز از آن استقبال کردند. بحث‌هایی در زمینه صنعت، کشاورزی، نفت و انرژی هم با سایر کشورها انجام شد.

مخبر گفت: اجلاس شانگهای برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و خودِ اعضا نیز ورود ایران به شانگهای را یک موفقیت و ظرفیت ارتقای قدرت می‌دانستند. امیدواریم بتوانیم سازوکار پیگیری این مصوبات و ساز و کارها را پیدا کنیم.

منبع: فارس

کد خبر 699374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.