ارتقای فرهنگ شهروندی گامی به سوی توسعه پایدار شهرها

فرهنگ شهروندی یکی از ضروریات اساسی در هر جامعه‌ای است؛ به عقیده جامعه‌شناسان این مفهوم از مهم‌ترین و پویاترین مفاهیم اجتماعی و فرهنگی در دوره معاصر است و در این میان نقش شهروندان در توسعه فرهنگ شهروندی بسیار اهمیت دارد، چراکه آن‌ها عناصر مهم و پویای جامعه به حساب می‌آیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توجه به فرهنگ شهروندی و آموزش آن، رویکرد نوینی است که بیشتر کشورهای توسعه‌یافته به آن پرداخته‌اند و نتایج مؤثر آن در توسعه پایدار، رفاه و پیشرفت‌های فرهنگی و اجتماعی موجب شده است که کشورهای در حال توسعه نیز ضرورت آن را درک کرده و زمینه آموزش و تحقیق آن را فراهم آورند.

این پدیده پس از جهانی‌شدن در دهه‌های اخیر از مهم‌ترین مسائل اجتماعی معاصر است، زیرا لازمه حل مسائل شهری بحران‌های شهرنشینی و اصلاح رفتار شهروندان وجود یک فرهنگ مناسب شهروندی و شهرنشینی است.

آموزش فرهنگ شهروندی مهم‌ترین عامل مؤثر در مسیر رشد اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی، ایجاد دانش و مهارت، تأمین فرصت‌های شغلی و افزایش تولید جامعه به‌شمار می‌رود؛ از این‌رو در جوامع منزلتی یگانه یافته است و مبتنی بر ارزش‌ها و اصول اخلاقی است که بر روابط اجتماعی میان مردم حاکم است.

آموزش به‌ویژه آموزش فرهنگ شهروندی عامل اساسی در ارتقای فرایندهای توسعه به‌شمار می‌رود و دغدغه اصلی مسئولان و برنامه‌ریزان در بسیاری از کشورهای جهان، آماده ساختن شهروندان فعال برای مشارکت در یک زندگی مدنی است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان معتقد است: «تمام افراد از جمله کودکان در مدارس ابتدایی تا بزرگسالان به‌تدریج باید با فرهنگ شهروندی مأنوس شوند تا شهر ما از حیث اخلاق، ادب و فرهنگ شهرنشینی جزو بهترین شهرهای کشور و جهان باشد؛ البته در حال حاضر شرایط خوبی نسبت به بسیاری از شهرها از نظر فرهنگ شهرنشینی داریم، اما در بعضی حوزه‌ها همچنان با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم، از این‌رو شهروندان باید کمک کنند تا با ارتقای فرهنگ شهرنشینی در حوزه‌های مختلف شهرمان را همچنان پیشتاز فرهنگ شهروندی قرار دهیم.»

ارتقای فرهنگ شهروندی گامی به سوی توسعه پایدار شهرها

بهبود فرهنگ شهروندی یکی از الزامات شهرنشینی است

ابوالفضل قربانی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بهبود فرهنگ شهروندی یکی از الزامات شهرنشینی است، این اقدام علاوه بر اینکه باید توسط سازمان‌ها و نهادهای اداره کننده شهر و مدیریت شهری انجام شود، باید از ناحیه شهروندان نیز مورد توجه و دقت قرار گیرد.

وی می‌افزاید: هنگامی که ما در شهر بزرگ زندگی می‌کنیم، اگر رعایت مسائل زندگی در آن اجتماع انجام نشود، تحمل فضا بسیار برای ما سخت است و هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند، همچنین بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های اعصاب و روان و بیماری‌های جسمی بر این موضوع مترتب می‌شود؛ همانطور که زندگی در یک آپارتمان علاوه بر اینکه نیاز به وجود قوانین دارد، رعایت قوانین نیز توسط ساکنان الزامی است و شهر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هرچه برای «ارتقای فرهنگ شهروندی» هزینه شود، در اصل یک کار فرهنگی انجام شده که بسیار لازم و ضروری است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فرهنگ شهروندی علاوه بر اینکه دلالت بر الزام وجود قوانین دارد، بر مباحث آموزشی، فرهنگ‌سازی و رعایت آن‌ها توسط مردم نیز تاکید دارد، می‌گوید: شهرداری برای این منظور هرساله در ردیف‌های بودجه مبالغ قابل توجهی تحت عنوان «ارتقای فرهنگ شهروندی» قرار می‌دهد و به‌نظر می‌رسد در این خصوص هرچه هزینه شود، در اصل یک کار فرهنگی انجام شده که بسیار لازم و ضروری است.

وی خاطرنشان می‌کند: گاهی خدمات لازم سطح شهر در یک حوزه انجام می‌شود، اما به دلیل اطلاع نداشتن، آموزش ندادن یا رعایت‌نکردن موضوع توسط شهروندان به یک معضل برای شهر تبدیل می‌شود، همچون جمع‌آوری زباله در روزهای خاص هفته که اگر برنامه زمان‌بندی رعایت نشود، علاوه بر آسیب به سلامت و بهداشت محیط، منظره شهر را نازیبا جلوه می‌دهد، همچنین از الزامات اصلی رفت‌وآمد در سطح شهر رعایت آداب و قوانین مربوط به این رفت‌وآمدها است که باید در حوزه فرهنگ شهروندی تعریف و توصیه شود.

قربانی با تاکید بر اینکه فرهنگ شهروندی یکی از مسائل اصلی است که مدیریت شهری باید توجه لازم را در تمام حوزه‌ها نسبت به آن داشته باشد، ادامه می‌دهد: مدیریت شهری باید در این خصوص با استفاده از ابزار روز و بهره‌مندی از رسانه در این ارتباط برنامه‌ریزی داشته باشد، به‌طور حتم شهروندان نیز رعایت خواهند کرد، همان‌طور که شاهد بودیم استفاده از کمربند ایمنی در خودرو به‌واسطه آموزش و فرهنگ‌سازی انجام شد.

ارتقای فرهنگ شهروندی گامی به سوی توسعه پایدار شهرها

عملکرد خوبی اصفهانی‌ها در حوزه حس تعلق شهری

سیدمهدی سجادزاده، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فرهنگ شهروندی واژه‌ای است که از انتهای قرن نوزدهم میلادی برای نخستین‌بار در آمریکا مطرح شد، این واژه در تعامل شهر و شهروندان است.

وی می‌افزاید: پس از کش‌وقوس‌های تاریخی در کشور ما از دو دهه پیش مدیریت شهری به‌طور جدی و به‌صورت عملی به این موضوع پرداخت، به‌صورت تئوری قبل از آن نیز مباحثی در رابطه با حقوق شهروندی مطرح بوده است.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با بیان اینکه موردی که در مباحث شهروندی و حقوق شهروندی در شهرها و کلان‌شهرها بررسی می‌کنیم، رفتار شهروندان نسبت به شهر و محیط پیرامونی آن‌ها و نگاه متقابل است، تصریح می‌کند: در واقع نگاه شهر به شهروندان مورد توجه است، به لحاظ اینکه ما شهر را به‌عنوان یک موجود زنده و در حال تکاپو می‌بینیم.

وی با بیان اینکه در صورتی می‌توان ادعا کرد شهری توسعه، تحرک و پویایی فرهنگی و اجتماعی دارد که شهروندان نیز این تکاپو را داشته باشد، این رابطه مستقیم بین شهر و شهروندان است، ادامه می‌دهد: از این منظر بحث شهروندی در حوزه مدیریت شهری قابل بررسی است، از این رو نخستین اقدامی که در حوزه شهروندی در اصفهان صورت گرفت، اوایل دهه ۸۰ مجموعه‌ای تحت عنوان «خانه شهروند شهرداری اصفهان» فعال شد.

سجادزاده با بیان اینکه فرهنگ شهروندی در نخستین گام به مباحث تفکیک پسماند خشک از تر و ترافیکی پرداخت، می‌گوید: هرچه پیش رفتیم همان‌طور که شهر پیچیده‌تر شد، مباحث شهروندی نیز دچار پیچیدگی شد و در ادامه موضوع شهر هوشمند و شهرداری الکترونیک مطرح شد، همچنین پس از دوره شیوع کرونا بسیاری از تئوری‌هایی که در گذشته در مباحث شهروندی مربوط به مدیریت شهری وجود داشت، تغییر کرد.

وی به اشاره به اینکه مباحثی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم نسبت به مباحث اولیه دچار پیچیدگی است، خاطرنشان می‌کند: در عین حال این مسائل نیاز روز جامعه است، ۱۸ سال پیش، زمانی که دبیرخانه فرهنگ شهروندی تبدیل به کمیته فرهنگ شهروندی شد تمرکز بر تفکیک پسماند خشک از تر بود، اما امروز به جایی رسیده‌ایم که در خصوص تفکیک پسماند تر صحبت می‌کنیم.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان نخستین کلان‌شهر ایران بود که تفکیک پسماند را توسط کمیته فرهنگ شهروندی مطرح کرد و جزو موفق‌ترین طرح‌هایی بود که در کلان‌شهرهایی همچون تهران و مشهد نیز پس از اصفهان اجرا شد، می‌افزاید: امروز پس از گذشت ۱۸ سال به‌غیر از اینکه مردم را به جداسازی پسماند خشک از تر دعوت می‌کنیم، آموزش تفکیک پسماند تر و جداسازی تفاله چای، تفاله قهوه و پوست میوه داده می‌شود.

مباحثی که در حوزه فرهنگ شهروندی مطرح می‌شود، متولی مشخصی در شهر اصفهان دارد

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات در راستای حفاظت از محیط زیست مؤثر است، اظهار می‌کند: هنگامی که تولید شیرابه به‌عنوان یکی از مواردی که حجم قابل توجهی از پسماند تر را به خود اختصاص می‌دهد را به حداقل برسانیم، علاوه بر اینکه به فضای سبز کمک می‌کنیم، به سازمان پسماند کمک کرده‌ایم.

سجادزاده با بیان اینکه عنوانی که مدتی در سطح شهر مشاهده کرده‌اید، جداسازی تفاله چای به‌عنوان یکی از منابع تولید شیرابه زیاد در منازل و ادارات ما است، تصریح می‌کند: حجم قابل توجهی از این تفاله چای در ماه محرم از موکب‌ها توسط معاونت محیط زیست و خدمات شهری جمع‌آوری و به‌عنوان برگ گل و کود گیاهی برای پارک‌های شهر استفاده شد و با این اقدام به لحاظ ریالی نیز در مصرف کود و مواد آلی صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ کمپین ترافیکی «آدم و هوا» توسط معاونت حمل‌ونقل راه‌اندازی شد، می‌گوید: این کمپین پس از سه سال فعالیت در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و اداره توسعه فرهنگ شهروندی مباحث مرتبط با حوزه ترافیکی به‌ویژه در محورهایی از جمله حمل‌ونقل عمومی، استفاده از کلاه کاسکت و عابر پیاده را مطرح کرد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مباحثی که در حوزه فرهنگ شهروندی مطرح می‌شود متولی مشخصی در شهر دارد، ادامه می‌دهد: برای نخستین بار به مباحث معماری داخلی ورود کردیم که با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و دفتر تخصصی معماری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری انجام شد؛ بعضی از فعالیت‌های ما نیز با همکاری سازمان‌های خارج از شهرداری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به سایر حوزه‌های فعالیتی کمیته فرهنگ شهروندی خاطرنشان می‌کند: سال جاری در حوزه فیلم‌سازی فعالیت داشتیم و برای نخستین‌بار فیلم «خیابان ملک» در اداره توسعه فرهنگ شهروندی با مبحث مشخص شهروندی ساخته شد و در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شرکت کرد.

ارتقای فرهنگ شهروندی گامی به سوی توسعه پایدار شهرها

سجادزاده می‌افزاید: امسال برای نخستین بار مبحث «کلاس شهر» به‌صورت گسترده در شهر و استان اصفهان اجرا شد، به‌گونه‌ای که کتاب‌هایی تحت همین عنوان در اختیار مقاطع اول تا ششم ابتدایی شهر اصفهان و کلاس ششم در کل استان قرار گرفت که در این کتاب‌ها سرفصل‌های شهروندی از جمله محیط زیست و اخلاق شهروندی مطرح شده است.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره شعر و داستان «شهر من» در خصوص مباحث شهروندی تصریح می‌کند: فراخوان این جشنواره تیر ۱۴۰۲ انجام و با استقبال خوب نویسندگان شعر و داستان مواجه و بیش از ۳۳۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که اواخر آذر یا اوایل دی اختتامیه این جشنواره برگزار می‌شود.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: مردم این کلان‌شهر در یکی از مباحث شهروندی به نام «حس تعلق شهری» به نسبت خوب عمل کردند، به‌ویژه در حوزه پسماند و گیاهان خانگی که قابل استشهاد است، اما در خصوص مباحث حمل‌ونقل و ترافیک تنها یک بعد آن مربوط به مسائل حمل‌ونقلی است و شهرداری به تنهایی از عهده آن برنمی‌آید و سایر ارگان‌ها نیز نقش دارند.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل ترکیبی به این معنا است که خطوط مترو کامل باشد، خاطرنشان می‌کند: سن اتوبوس‌ها باید پایین باشد تا آلاینده نباشد، مباحث این چنین که بعد عملی و اجرایی دارد، تا حدودی محقق می‌شود و بعضی به دلیل وجود بعضی مشکلات کامل نیست.

سجادزاده با بیان اینکه قسمتی از فاز اجرایی دچار یک‌سری مشکلات است و از این بابت خلل در کار به وجود می‌آورد، اما به مرور زمان برطرف می‌شود، می‌گوید: در هر صورت بحث اصلی که استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی است، پابرجا می‌ماند و اینجاست که اهمیت فرهنگ شهروندی نمایان می‌شود؛ به‌طور کلی در بعضی حوزه‌ها همچون پسماند موفق‌تر بودیم، اما در بعضی حوزه‌ها از جمله اخلاق شهروندی و رسانه نیاز به فعالیت بیشتری است.

به گزارش ایمنا، با ایجاد، گسترش و تعمیق فرهنگ شهروندی می‌توان بسیاری از مسائل شهری و اجتماعی که اغلب کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند را رفع کرد، در حال حاضر فرهنگ شهروندی و به‌تبع آن فعالیت در حوزه اخلاق شهروندی در جامعه ما نیاز به کار بیشتری دارد تا صاحبان شهر اطلاع و آگاهی مناسبی از حقوق و مسئولیت‌های شهروندی خود پیدا کنند.

کد خبر 699253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    باسلام و احترام ، آپارتمان سازی کاری اشتباه هست درختان نباید ارتفاع زیاد داشته باشند در پیاده روها نباید وسایل بزرگ و بلند باشد چون آن طرف دیگر دیده نمی شود خانه ها باید مثل قرن های گذشته همکف حیاط (یک طبقه) باشد آسمان باید دیده شود نور آفتاب (به اندازه) نیاز انسانها هست . جمعیت جهان باید کمتر از سه میلیارد باشد ، مردم دنیا از خواب های بیهوده لطفا بیدار شوید با علم و منطق زندگی کنید تا طبیعت هم سالم بماند . با آرزوی بهروزی برای جهانیان . **