۱۸ آبان نتیجه هیأت‌ اجرایی درباره داوطلبان انتخابات اعلام می‌شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بیشترین بازده سنی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی را ۳۰ تا ۵۰ سال هستند که بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. 

به گزارش ایمن محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در نشست خبری پایان مرحله اصلی ثبت نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، گفت: به جهت تغییر قانون انتخابات کشور، فرایند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی دومرحله‌ای شد.

وی افزود: مرحله اول پیش‌ثبت‌نام بود که در مرداد ماه و به صورت غیرحضوری و از ۱۶ تا ۲۲ مرداد انجام شد.

اسلامی بیان کرد: در مرحله پیش‌ثبت‌نام‌ها حدود ۴۹ هزار نفر از داوطلبان ثبت‌نام کردند و شش دستگاه، مدارک متقاضیان داوطلبی انتخاب دوازدهمین دوره مجلس را صحت‌سنجی کردند که این کار در یک ماه صورت گرفت و نتایج بررسی آن‌ها را اعلام کردیم.

۳۸ هزار نفر مجاز به حضور در ثبت‌نام نهایی شدند

وی ادامه داد: ۳۸ هزار نفر مجاز به حضور در ثبت نام نهایی شدند که مرحله اصلی ثبت نام‌ها از ۲۷ مهر ماه تا ۳ آبان به صورت الکترونیکی، غیرحضوری، سامانه‌ای و روزانه از ۸ صبح تا ۱۸ عصر انجام شد و این داوطلبان با ورود به سامانه پنجره واحد ثبت‌نام خود را تکمیل کردند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در نهایت و تا پایان مرحله اصلی ثبت نام‌ها، ثبت نام ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر در این ۷ روز قطعی شد و داوطلبان ثبت نام خود را کامل کردند.

مراجع پنج‌گانه ده روز فرصت بررسی مدارک داوطلبان را دارند

اسلامی در ادامه این نشست خبری، اظهار داشت: در مرحله بعدی و بر اساس قانون، وزارت کشور روزانه مدارک داوطلبان ثبت نام کننده را برای مراجع پنج گانه که احراز صلاحیت‌های اولیه را انجام می‌دهند، ارسال خواهد کرد. آن‌ها ده روز فرصت دارند نتایج بررسی‌های خود را به وزارت کشور اعلام کنند که پس از وصول این نتایج، ما آن‌ها را برای هیأت‌های اجرایی سراسر کشور ارسال می‌کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: از ۱۳ مهر تا ۱۹ مهر هیأت اجرایی در کشور تشکیل شد و هم اکنون ۱۲۱۸ هیأت اجرایی داریم که بر اساس حوزه‌های اصلی و فرعی وجود دارند.

وی افزود: در هیأت‌ها اجرایی، تشکیلات اداری به همراه معتمدان مردمی حضور دارند که بر این اساس ۳۰ نفر معتمد از سوی فرمانداران و بخش‌داران به هیأت نظارت معرفی شدند و این معتمدین با جلساتی در خود، معتمدان اصلی و علی البدل را شناسایی کردند.

اسلامی در ادامه بیان کرد: جلسات هیأت‌های اجرایی برگزار شده و آن‌ها معتمدان خود را اعلام کردند و برای هر داوطلبی بحث و بررسی کرده و اعلام نظر می‌کنند که این کار پس از اعلام نتایج دستگاه‌های پنج گانه به هیأت‌های اجرایی خواهد بود.

وی ادامه داد: این هیأت‌ها جلسات خود را شروع می‌کنند و برای هر داوطلب بررسی صورت می‌گیرد تا در نهایت ۱۵ روز هیأت‌های اجرایی باید اعلام نظر کنند.

تشریح روند بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی هیأت‌های نظارت

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در ۱۸ آبان اعلام نتایج اولیه هیأت‌های اجرایی را خواهیم داشت و بعد از آن به سمت آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های نظارت حرکت می‌کنیم.

اسلامی تاکید کرد: مسئولیت فرمانداران در تعیین صلاحیت‌ها مهم است. آنها فعال هستند و از سامانه جامع وزارت کشور اطلاعات را گرفته و ضمیمه پرونده‌ها می‌کنند تا در طول آن ۱۵ روز که عرض کردم به صورت فشرده بررسی‌ها صورت گیرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: انشاالله بر اساس جدول زمان بندی، انتخابات اعلام نتایج صورت خواهد گرفت و مابقی فرآیند انتخابات انجام خواهد شد.

اسلامی با تشریح آماری داوطلبان ثبت نام کننده در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: همان طور که پیش بینی می‌شد در روز پایانی نصاب داوطلبان ثبت نام کننده شکسته شد و ۷ هزار و ۸۵۶ نفر در این روز ثبت نام خود را کامل کردند، این در حالی است که حدود ۲۸ هزار نفر در سامانه وارد شدند اما تعدادی که موفق شدن ثبت نام خود را تکمیل کنند ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر بودند و محدودیت زمانی باعث شد که تعدادی نتوانند ثبت نام‌های خود را کامل کنند. در حالی که از روز ابتدایی از همه داوطلبان خواسته بودیم که کار تکمیل ثبت نام خود را به ساعات و روز پایانی موکول نکنند.

۱۳ درصد ثبت‌نام کنندگان خانم هستند

وی با اشاره به آمار جنسیتی ثبت نام کنندگان، اظهار داشت: ۱۳ درصد ثبت نام کنندگان از خانم‌ها و ۸۷ درصد از آقایان هستند.

وی با اشاره به آمار بازه‌های سنی شرکت کنندگان در انتخابات مجلس، اظهار داشت: بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال ۲۹ درصد، ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۷ درصد، ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۶ درصد و ۶۰ تا ۷۵ سال را ۸ درصد داوطلبان تشکیل می‌دهند.

اسلامی در خصوص مقاطع تحصیلی داوطلبان ثبت نام کننده، تشریح کرد: ۱۵ درصد شرکت کنندگان دارای مدرک دکترا، ۷۹ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۴ درصد دارای مدرک کارشناسی و دو درصد هم مدرک حوزوی دارند.

شرط ورود به انتخابات مجلس دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد است

وی ادامه داد: شرط ورود به انتخابات مجلس دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد است، اما آن ۴ درصدی که دارای مدرک کارشناسی هستند افرادی هستند که یا سابقه نمایندگی مجلس را دارند، یا از ایثارگری بهره‌مند هستند.

اسلامی گفت: ۲۲ درصد از داوطلبان ما دارای سابقه ایثارگری و دو درصد آن‌ها سابقه نمایندگی مجلس را دارا هستند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در مقایسه آماری داوطلبان این دوره با داوطلبان دوره‌های گذشته مجلس، تشریح کرد: در دوره نهم، دهم و یازدهم به ترتیب ۵ هزار ۳۸۵ نفر، ۱۲ هزار و ۷۲ نفر، ۱۶ هزار و ۳۴ نفر به عنوان داوطلب در انتخابات مجلس شرکت کردند، این در حالی است که در دوره دوازدهم با وجود مرحله پیش ثبت نام نزدیک به ۴۹ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند که حدود ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر آنان ثبت نام خود را کامل کردند که نشان دهنده رشد قابل توجه تعداد داوطلبان است.

اسلامی در خصوص مقایسه بازه‌های سنی داوطلبان در دوره‌های مختلف مجلس، اظهار داشت: بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال در مجلس نهم، دهم و یازدهم به ترتیب ۳۷، ۳۵ و ۳۶ درصد بود و برای دوره دوازدهم به ۲۸ درصد رسیده است. همچنین در بازه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال به ترتیب از مجلس نهم تا دوازدهم ۳۵،۳۷،۴۱ و ۳۷ درصد را شاهد بودیم.

وی افزود: برای بازه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال به ترتیب از مجلس نهم تا دوازدهم ۲۴،۲۲،۲۰ و ۲۶ است. همچنین برای بازه سنی ۶۰ و ۷۵ سال برای مجالس نهم و دهم ۴ درصد و مجلس یازدهم ۵ درصد و برای مجلس دوازدهم شاهد حضور ۸ درصد افراد در این سن هستیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خصوص مقاطع تحصیلی داوطلبان در دوره‌های مختلف مجلس اظهار داشت: در مقطع دکترا و به ترتیب از مجلس نهم تا دوازدهم به ترتیب ۱۷، ۱۷، ۱۴ و ۱۵ درصد را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که در مقطع کارشناسی ارشد در مجلس نهم شاهد حضور ۶۵ درصدی داوطلبان بودیم که در دوره‌های بعد به ترتیب ۷۲،۷۷ و در این دوره شاهد حضور ۷۹ درصدی داوطلبان با مقطع کارشناسی ارشد در انتخابات مجلس دوازدهم هستیم.

اسلامی ادامه داد: در مقطع کارشناسی و به ترتیب از مجلس نهم تا دوازدهم شاهد آمار ۱۱، ۶، ۵ و ۴ درصدی داوطلبان شرکت کننده هستیم. همچنین در خصوص مدارک حوزوی به ترتیب از مجلس نهم تا دوازدهم شاهد حضور ۷، ۵، ۴ و دو درصدی عزیزان داوطلب در انتخابات مجلس هستیم. در عین حال در خصوص داوطلبان با داشتن سوابق ایثارگری باید بگویم که در مجلس نهم ۴۷ درصد داوطلبان دارای سوابق ایثارگری بودند و در مجالس دهم، یازدهم و دوازدهم آمار داوطلبان به ترتیب ۳۳، ۲۶ و ۲۲ درصد است.

پیشتازی کرج از نظر تعداد ثبت نام داوطلبان در انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به استقبال داوطلبان در استان‌های مختلف، گفت: بر اساس شاخص میزان استقبال به ازای هر کرسی مجلس استان‌های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، یزد، اصفهان، قزوین، فارس و استان گلستان در صدر قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گیلان و هرمزگان استان‌هایی بودند که کمترین استقبال را داشتند.

منبع: ایرنا

کد خبر 699199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.