نگرانی آمریکا از پوشش خبری الجزیره

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از نخست وزیر قطر خواسته است تا پوشش خبری الجزیره از جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین را ملایم‌تر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبرگزاری اکسیوس نوشته است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه به جمعی از رهبران جامعه یهودی آمریکا گفته است که کمتر از دو هفته پیش از نخست وزیر قطر خواسته است تا گفتمان جاری الجزیره درباره جنگ اسرائیل و غزه را کاهش دهد.

رژیم صهیونیستی دارد در جنگ روایت‌ها شکست می‌خورد تا جایی که دولت‌های غربی که در ابتدا حمایت تمام و کمال خود را با افتخار در عموم بیان می‌کرده‌اند به علت فشار افکار عمومی و سازمان ملل در برابر جنایات این رژیم مجبور به عقب‌نشینی و درخواست پیروی از قوانین بین‌المللی و برقراری وقفه حقوق‌بشری (آتش‌بس) شده‌اند.

نگرانی آمریکا از پوشش خبری الجزیره

به گفته اکسیوس مقامات آمریکا علی‌رغم ادعای حمایت از آزادی خبرنگاری مستقل در جهان معتقد هستند که پوشش خبری الجزیره باعث تشدید تنش در سطح منطقه خواهد شد. لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی نیز برای کاهش پوشش خبری از واقعیت‌های غزه اقدام به بستن دفتر رسانه الجزیره کرده است.

شبکه خبری الجزیره که توسط دولت قطر حمایت مالی می‌شود همواره بر مستقل بودن پوشش خبری خود از موضع دولت قطر تاکید کرده است اما در چند هفته گذشته لابی‌های صهیونیستی و برخی از رقبای منطقه‌ای قطر، این کشور را به علت بازتاب موضع حماس مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند تا حدی که رژیم صهیونیستی این شبکه خبری را «سخنگوی تبلیغاتی» برای حماس خوانده است.

شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا شبکه خبری الجزیره را به عنوان بازوی قدرت نرم دولت قطر توصیف کرده است که به آن قدرت نفوذ و تأثیرگذاری در خاورمیانه و سراسر جهان می‌دهد.

نگرانی آمریکا از پوشش خبری الجزیره

به گفته اکسیوس منظور بلینکن پوشش خبری به زبان عربی الجزیره بوده است و نه الجزیره انگلیسی. به گفته سه نفر که با بلینکن دیدار داشتند، بلینکن روز دوشنبه به رهبران یهودی آمریکایی گفت که وقتی در ۱۳ اکتبر در دوحه بود، از دولت قطر خواست که موضع عمومی خود را در قبال حماس تغییر دهد و کمرنگ کردن پوشش خبری الجزیره از جنگ اسرائیل علیه غزه را مثال زد. از نظر بلینکن پوشش خبری الجزیره عربی پر از تحریک افکار عمومی علیه رژیم صهیونیستی است. این ادعا با توجه به کشته شدن بیش از ۲۰ خبرنگار و خانواده‌هایشان تا کنون در غزه در حین پوشش دادن بمباران‌های رژیم اسرائیل هر کسی را متعجب می‌کند.

با این حال بلینکن مثالی از این گفتمان تند ضد اسرائیل الجزیره نزده است و زمانی که با نخست وزیر قطر، محمد بن عبدالحرمن بن جاسم آل ثانی، ملاقات کرده به وی گفته «دیگر نمی‌توان مثل قبل با حماس طی کرد.»

این موضع در تناقض با قدردانی آمریکا از قطر بابت میانجی‌گری برای آزاد کردن دو اسیر آمریکایی از پیش حماس در هفته گذشته بوده است. ایالات متحده آمریکا در این عرصه به قطر نیازمند است زیرا رژیم صهیونیستی تا کنون با بمباران غزه نشان داده است که سلامت جان اسیرها برایش اهمیت ندارد و آنها را بیشتر به چشم یک مانع می‌بیند. به گفته یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، بلینکن قدردان زحمات دولت قطر برای آزادسازی این دو اسیر است و همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفته است که «ما از خط مستقیم ارتباط میان قطر با حماس اطلاع داریم.»

کد خبر 699116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.