کاشت ۱۵ میلیون اصله درخت در کهگیلویه و بویراحمد

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از کاشت ۱۵ میلیون اصله درخت طی چهار سال در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌محمد روستا روز _چهارشنبه، سوم آبان‌ماه_ در دومین نشست استانی کاشت یک میلیارد درخت اظهار کرد: کاشت یک میلیارد درخت یک طرح کشوری است و سهم کهگیلویه و بویراحمد در این طرح کاشت ۱۵ میلیون درخت طی چهار سال است.

وی با بیان اینکه این میزان درخت باید از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ کاشته شود، افزود: با توجه به فرسایش سالانه ۲۰ تن خاک در هکتار، کاشت این تعداد درخت در کاهش مخاطرات فرسایش خاک، عوامل زیست‌محیطی و امنیت غذایی مؤثر است.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه ۵۶ درصد وسعت استان را جنگل و ۳۲ درصد را مراتع تشکیل داده است گفت: سرانه جنگل استان ۱.۲۳ هکتار است که بالاترین سرانه در سطح کشور است لذا حفاظت و حراست از جنگل‌ها و مراتع وظیفه همه آحاد جامعه است.

وی تصریح کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور و استان با توجه به کاهش سرانه جنگل به دلیل افزایش جمعیت از ضروریات است.

روستا با بیان اینکه حوزه زاگرس ماندگارترین نقطه برای کاشت انواع گونه درخت است، خاطرنشان کرد: کنترل آلودگی آب، هوا و خاک، کنترل ریزگردها، جلوگیری از وقوع سیل و جلوگیری از فرسایش خاک از دیگر مزایای کاشت درخت است.

وی با بیان اینکه لرزش و ریزش زمین موجب از دست رفتن پوشش جنگلی شد است، گفت در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ روستا در معرض رانش و ریزش هستند.

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شرایط خاص و جنگلی میزان بذر جهت کاشت گونه‌های جنگلی به صورت مستقیم در عرصه و نیز به منظور تولید نهال جمع‌آوری و تأمین شده‌است.

وی افزود: این میزان بذر شامل انواع بادام، گلابی وحشی، بنه، زالزالک، بلوط، کنار، محلب، داغداغان، زبان گنجشک، ارس، ارغوان، افرا، سنجد، ابریشم و سایر درختان است.

وی تصریح کرد: یک هزار و ۸۹۰ مورد اصله نهال گلدون‌گیری شده که از این تعداد یک هزار و ۴۶۰ مورد درخت کاشت شده‌است.

کد خبر 699090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.