۱۳ کارخانه فرآوری در سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود

مدیرکل صمت سیستان و بلوچستان گفت: با وجود بیش از ۵۰۰ معدن، ۱۳ کارخانه فرآوری در بخش‌های مختلف در این استان در حال ساخت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایرج حسن‌پور امروز سوم آبان‌ماه ۱۴۰۲ در کارگروه عملیاتی جهاد تبیین و مردمی‌سازی در حوزه صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان که با حضور سردار شفاهی فرمانده سپاه سلمان استان برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از سال ۹۵ در صحبت‌هایشان به موضوع جهاد تبیین اشاره کردند که باید در سطح علمی و تحقیقی بر روی آن کار کنیم تا از وسوسه‌های دشمنان جلوگیری شود که این کلیدواژه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعریف شده و در این بین سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، معدن و تجارت حرف‌هایی برای گفتن دارد.

وی گفت: در حوزه معدن تا قبل از سال ۹۴ سیستان و بلوچستان وضعیت مطلوبی نداشتیم؛ اما با روشنگری‌هایی که صورت گرفت و همکاری مردم، سران طوایف و روحانیت توانستیم تولیداتی در استان داشته باشیم و با مشارکت مردمی هم اکنون بیش از ۵۰۰ معدن در بخش کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت وجود دارد و این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور و بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است

وی ادامه داد: این استان مملو از ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی است، برخی از معادن این استان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند به‌گونه‌ای که این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

حسن‌پور بیان کرد: هم اکنون حدود ۱۳ کارخانه فرآوری در حوزه‌های مختلف در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است تا از خام‌فروشی مواد جلوگیری شود و ارزش‌افزوده در این استان رخ دهد که کارخانه طلای تفتان و معدن مس جانجا از جمله این معادن بوده و با بهره‌برداری از آنها اشتغال بیش از ۹ هزار نفر در این استان رقم می‌خورد.

وی گفت: در حوزه صنعت نیز بیش از یک هزار واحد صنعتی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که کارخانه سیمان، تور ماهیگیری، تن‌ماهی و قوطی کنسرو از جمله آنهاست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: طرح جهاد آبرسانی برای حوزه سیستان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی در حال انجام است تا هرچه زودتر شاهد بهره‌مندی از این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ باشیم، علاوه براین قرار است با راه‌اندازی کارخانه تولید لوله در زاهدان اجرای طرح جهاد آبرسانی با سرعت بیشتر انجام شود.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف تجاری و مرز نیز با توجه به نگاه ویژه دولت شاهد ایجاد بازارچه‌های خرده‌فروشی در این استان هستیم که می‌طلبد بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران بومی بیشتر از قبل پای‌کار باشند و مشارکت مردمی نیز پررنگ‌تر شود.

حسن‌پور با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف باید روشنگری انجام شود، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است باید به‌گونه‌ای تولید کنیم که تولیدات ما با کالاهای مشابه خود رقابت کنند.

وی گفت: در زمینه توازن انباشت کالا در بندر چابهار با توجه اتفاقاتی که در بحث سوخت به وجود آمد و بندر امام خمینی (ره) با وجود بیش از سه میلیون تن کالای ذخیره با سه روز تعطیلی مواجه شد تصمیم بر توازن انباشت کالا در دستور کار قرار گرفت که این یک ظرفیت بالقوه به شمار می‌رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: ظرفیت‌های بی‌نظیری در این استان وجود دارد به طوری که با همراهی دولت و اختیارات ویژه‌ای که به استاندار این استان داده شده نیز بسیاری از مشکلاتشان در منطقه آزاد در حال برطرف‌شدن است.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک در حوزه‌های مختلف معدنی، تجاری و صنعتی شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود، همچنین شاهد رونق صادرات در بخش‌های مختلف هستیم که در این بین همدلی و همراهی در حوزه‌های مختلف باعث پیشرفت کار و رمز ماندگاری است.

کد خبر 699070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.