سیستم نظارت بر انتخابات شوراها نادرست است

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه سیستم نظارت بر انتخابات شوراها غلط است، گفت: همه به غلط بودن این سیستم اذعان دارند، اما هنوز نتوانسته‌ایم این مشکل را رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرویز سروری امروز _ چهارشنبه سوم آبان‌ماه _ در نشست با محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه و اعضای شورای اسلامی استان کرمانشاه، با اشاره به جایگاه ارزشمند شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: اگر شوراها مشکلی از شهر و روستا حل کنند، به صدها و هزاران نفر کمک کرده‌اند و همین امر اقدامات آنها را ارزشمند کرده است.

وی افزود: اعضای شوراها باید فرصت خدمت به مردم را غنیمت شمرده و از این جایگاه برای حل مشکلات مردم استفاده کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: توصیه ما به اعضای شوراها این است که تمرکز خود را بر حل مشکلات مردم گذاشته و به جای منافع شخصی به دنبال تأمین منافع شهر و مردم باشند که اگر غیر از این باشد مطمئن باشید خدا از ما نمی‌گذرد.

وی اضافه کرد: شوراها حلقه اتصال مردم و مسئولین هستند، بنابراین باید بتوانند ارتباط مؤثری با مسئولین در حوزه انتخابیه خود داشته باشند.

پیگیر اجرای مدیریت یکپارچه شهری در کشور هستیم

سروری با اشاره به برخی مشکلات شایع شهرها و شهرداری‌ها، اضافه کرد: از جمله این مشکلات نبود مدیریت یکپارچه شهری است که در این زمینه صحبت‌هایی صورت گرفته و با همکاری رئیس جمهور اقداماتی را در دستورکار داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در این زمینه با چند استاندار تفاهم نامه امضا کرده‌ایم که بتوانیم مدیریت یکپارچه شهری را در برخی از شهرستان‌ها عملیاتی و اجرایی کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این موضوع را برای تصویب در برنامه هفتم توسعه هم پیگیری می‌کنیم و از شوراها در تمام استان‌ها درخواست داریم این موضوع را از طریق نمایندگان مجلس در استان خود پیگیری کنند.

پیگیر رفع قانونی مشکل ساخت‌وساز زمین‌های قولنامه‌ای هستیم

سروری مشکل شایع دیگر در شهرهای کشور را بحث ساخت و ساز زمین‌های قولنامه ای عنوان و تصریح کرد: پیگیری این موضوع به صورت قانونی ادامه دارد، اما برای حل این مشکل در برخی استان‌ها، استاندار جلسه‌ای با دادستان داشته و با انعقاد تفاهم نامه‌ای تا حدی این مشکل رفع شده است.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها این بوده که در محضر به طور رسمی از فرد امضا و تعهد گرفته شده که اگر بعداً ثابت شد زمین قولنامه ای مربوط به او نبوده؛ علاوه بر باز پس گیری زمین تمام خسارات مربوطه طی آن مدت هم باید توسط فرد پرداخت شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: تا رفع قانونی این مشکل و پیدا کردن راهکار جامع برای آن، توقع داریم استاندار کرمانشاه هم در خود استان با همکاری دستگاه قضا در این زمینه چاره اندیشی کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه با نادرست دانستن سیستم نظارت بر انتخابات شوراها گفت: نکته جالب در این زمینه این است که همه به غلط بودن این سیستم اذعان دارند، اما هنوز نتوانسته‌ایم این مشکل را رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم نمایندگان مجلس در انتخابات شوراها دخالت می‌کنند، اما قطعاً نماینده‌ای که خودش از یک شهرستان رأی می‌گیرد، زمانی که برای تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان شورا ورود کند، در این زمینه اثرگذار است و حتی آسیب‌های این روند دامن گیر خود نمایندگان مجلس هم شده است. به طور مثال برخی نمایندگان عنوان کردند زمانی که برخی داوطلبان شوراها را رد صلاحیت کردیم، بعداً بررسی کردیم در همان محدوده انتخابیه کمترین رأی را آوردیم، چون آن فرد طرفداران خود را وادار کرده بود به آن نماینده برای دور بعد رأی ندهند.

سروری افزود: در همین راستا به طور جد پیگیر هستیم این نقیصه مهم قانونی را رفع کنیم که هم رد و تأیید صلاحیت شوراها اصلاح شود و هم نمایندگان مجلس از این معضل نجات پیدا کنند.

کد خبر 699041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.