کشف چرم نوشته‌های دوره ساسانی در غار زل دلیجان

معاون میراث‌ فرهنگی، اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از کشف چرم نوشته‌های دوره ساسانی به خط پهلوی ساسانی در غار زل شهرستان دلیجان خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار ایمنا، حسین محمودی امروز _ چهارشنبه سوم آبان‌ماه _ در جمع خبرنگاران از آغاز فصل اول کاوش باستان‌شناسی غار زل دلیجان خبر داد و اظهار کرد: در این غار تاریخی آثاری از چرم نوشته‌های دوره ساسانی به خط پهلوی ساسانی به دست آمده است.

وی افزود: بر اساس نتایج بررسی‌ها و کاوش‌های صورت گرفته، این غار نقش پناهگاه و نگهداری اشیا با ارزش را در اوایل ورود اسلام به ایران را داشته و برخی از آثار دوره ساسانی در این غار نگهداری می‌شده است

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: غارها یکی از مکان‌های استقراری انسان در طول تاریخ محسوب می‌شوند، این گونه عارضه‌های طبیعی که در طول تاریخ به نوعی مورد استفاده و یا استقرار انسان بوده‌اند غارهای تاریخی محسوب می‌شوند.

محمودی با اشاره به اینکه غار تاریخی زل در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان است، تصریح کرد: این غار در حال حاضر توسط دکتر محمدرضا نعمتی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی در دست کاوش قرار دارد.

وی اضافه کرد: در این غار تاریخی بقایای یک استخر مصنوعی و دست ساخته بشر به دست آمده که به منظور ذخیره و بهره برداری آب ایجاد شده است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اضافه کرد: خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در این فصل کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه قرار دارد.

کد خبر 698892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.