رفع ابهام از پرداخت مطالبات گندمکاران

در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده اند کل مطالبات گندمکاران تا سی‌ام مهرماه تسویه شده است، کشاورزان اعلام کرده ‌اند هنوز این پول را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تولید گندم در سال زراعی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۲) به ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تن رسید و با توجه به پیش بینی دولت مبنی بر تولید هشت میلیون تن گندم، تأمین اعتبار برای خرید این میزان گندم با مشکل مواجه شد به نحوی که پرداخت مطالبات گندم کاران از ابتدای سال جاری به تعویق افتاد.

از ابتدای تابستان نیز وعده‌های مختلفی برای پرداخت و تسویه مطالبات گندم کاران داده شد که تعدادی از آنها عملی نشد، در نهایت با تاکید رئیس جمهور در پایان تابستان و مهرماه پرداخت این مطالبات سرعت گرفت و آنطور که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند تا پایان مهرماه همه مطالبات گندم کاران بر مبنای قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان تسویه شد.

بار مالی خرید تضمینی گندم با نرخ هر کیلو ۱۵ هزار تومان برای دولت در مجموع بیش از ۱۵۵ هزار میلیارد تومان (همت) شد، بر اساس تبصره ۲ قانون خرید تضمینی گندم، دولت موظف است تا ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم مبلغ آن را پرداخت کند. همچنین بر اساس تبصره ۳ این قانون در صورت تأخیر در پرداخت، دولت باید بر اساس نرخ سود میان مدت اعلام شده از سوی بانک جریمه دیرکرد به گندم کاران بپردازد.

معیشت و شغل کشاورزان به طور مستقیم تحت تأثیر این عملکردها بوده و نگرانی‌هایی را در جامعه کشاورزی به وجود آورد، در ادامه تسویه هزینه گندم کاران، اوایل مهر ۱۰ هزار میلیارد تومان به گندم کارانی که هیچ دریافتی نداشتند با در نظر گرفتن مبلغ ۱۱.۵۰۰ تومان پرداخت شده و حدود ۳۰ همت از مطالبات باقی مانده بود. در ادامه نیز ۱۱ همت دیگر پرداخت شد.

رفع ابهام از پرداخت مطالبات گندمکاران

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی نیز روز سی‌ام مهرماه با تقدیر از کشاورزان اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به وعده خود در پرداخت مطالبات گندم‌کاران تا پایان مهر عمل کرد و این ایفای تعهد در حالی است که میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل آن از ۴۴ درصد رشد برخوردار بود.

در پی انتشار این خبر، کشاورزان از سراسر کشور مطالباتی را با خبرگزاری ایمنا، در میان گذاشتند که این خبرگزاری پیگیر آنها شد.

یکی از کشاورزان استان قزوین برای خبرگزاری ایمنا نوشت: «در استان قزوین هنوز برای بسیاری از کشاورزان حتی ۱۱۵۰۰ تومن هم واریز نشده است چه برسد به ۳۵۰۰ تومان، رسیدگی کنید، در اخبار اعلام می‌کنند که همه پول گندم کاران تسویه شده است اما ما پولی دریافت نکرده‌ایم و هزینه بدهی، قسط‌ها، وام، چک‌ها، اجاره زمین، کارگر، بذر، کود و تراکتور را نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم و دستمان هم به جایی نمی‌رسد که پیگیری انجام دهیم.»

۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان از مطالبات گندمکاران قزوین هنوز در دسترس کشاورزان نیست

خبرنگار ایمنا، در گفت و گو با عباس رحمانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قزوین، پیگیر پرداخت مطالبات گندم کاران این استان شد، وی می‌گوید: پیش از این هم اعلام کردیم کل مطالبات گندم کاران استان پرداخت شده است، فقط دو مورد در استان وجود دارد که حدود ۱۱ تا ۱۲ تن گندم تحویل داده و حساب بانکی آنها مسدود است، پیگیر آن هستیم که این حساب‌ها تأیید و باز شود، همچنین علت مسدود ماندن این حساب‌ها را از بانک پیگیری کرده ایم، این مطالبات حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است و مابقی مطالبات کشاورزان استان قزوین پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قزوین تصریح می‌کند: همه مطالبات استان براساس هر کیلو ۱۵ هزار توان تسویه شد، در این استان امسال ۱۸۵ هزار تن گندم خریداری شد و میزان مطالبات گندم کاران ۲۸۷۳ همت بوده است، برای موارد جزئی که در حساب‌های بانکی اشکال ایجاد شده بود نیز پیگیر هستیم.

رفع ابهام از پرداخت مطالبات گندمکاران

در استان اصفهان همه کشاورزان پول دریافت کرده‌اند

تعدادی از کشاورزان و گندم کاران استان اصفهان نیز از واریز نشدن مطالبات گلایه و به خبرگزاری ایمنا، اعلام کردند که هنوز پولی دریافت نکرده‌اند. در همین راستا محسن ضیایی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ما یک مورد هم در استان اصفهان نداریم که مطالبات پرداخت نشده باشد، کشاورزی که هنوز موفق به دریافت پول گندم نشده احتمالاً مشکل حساب بانکی دارد.

وی اضافه می‌کند: آن دسته از کشاورزان که در دریافت پول با مشکل مواجه شده‌اند، باید به شعب بانکی مراجعه کنند، همچنین با مراجعه به ادارات غله و خدمات بازرگانی نیز کشاورزان می‌توانند پیگیر مسئله برداشت پول شوند. برخی از افراد به دلیل بدهی حسابشان مسدود شده است، اما دولت کاملاً پول گندم کاران را پرداخت کرده‌اند.

در خوزستان ۵۰۰ نفر هنوز به پول گندم دسترسی ندارند

سید محمد هاشمی، عضو هیئت رئیسه بنیاد ملی گندم کاران کشور که از کشاورزان خوزستانی است نیز به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در استان خوزستان حدود ۵۰۰ نفر مشکل بانکی دارند و بانک اعلام کرد ظرف ۲۴ ساعت این مشکل را حل می‌کند و تاکنون باید این مشکل رفع شده باشد.

وی اضافه می‌کند: از ۴۵۰۰ گندمکار خوزستانی برای ۵۰۰ نفر مشکل ایجاد شده بود که به تدریج در حال رفع است و در تماس‌هایی که با آنها داشتم اعلام کردند که مشکل برداشت پول رفع شده است.

عطاء الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران نیز به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در چهار روز گذشته، با هماهنگی‌هایی که انجام شده سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد ۳۵ همت بدهی کشاورزان کاملاً واریز شده است، آن دسته از کشاورزان که مدعی‌اند پولی دریافت نکرده‌اند نیز می‌توانند با ارائه مدارک پیگیر موضوع شوند.

وی اضافه می‌کند: البته ممکن است مشکلات الکترونیکی و بانکی منجر به این موضوع شده است، این بدهی به حساب‌ها واریز شده است و نبود امکان برداشت مسئله‌ای قابل رفع است. شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز اعلام کرده است که همه پول گندم کاران را به بانک منتقل کرده تا به حساب کشاورزان واریز شود، بنابراین پول کشاورزان پرداخت شده است.

شرکت بازرگانی دولتی ایران: همه مطالبات گندمکاران پرداخت شده است

یک کشاورز کرمانشاهی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند گندم‌های آبی در دهه اول مردادماه تحویل داده شده اما هنوز پولی دریافت نکرده نکرده‌ایم، حتی ممکن است بانک پول‌ها را در حساب واسط نگهداری کند که به دست ما نرسیده است.

یکی از مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز به خبرنگار ایمنا، اعلام کرد همه مطالبات کشاورزان براساس ۱۵ هزار تومان پرداخت و تسویه شده است، این اتفاق تا دوم آبان ماه کاملاً افتاده است و ممکن است مطالبات کشاورزان نیز مربوط به این یکی دو روز باشد.

رفع ابهام از پرداخت مطالبات گندمکاران

مخاطبان ایمنا از استان‌های آذربایجان غربی آذربایجان شرقی شهر هشترود و گلستان نیز به ایمنا، اعلام کردند که هنوز پولی دریافت نکرده‌اند، برخی از مخاطبان ایمنا نیز از عدم امکان برداشت پول گندم نوشته‌اند.

یکی از مخاطبان ایمنا، نوشته است: «پول گندم ما چند روز پیش پرداخت شد و پیامک آن آمد، اما دیروز که نگاه کردم پول گندم غیب شده. یعنی پولی که از قبل توی کارت بود هست ولی پول گندم عملاً ناپدید شده. نه پیامکی آمده که پول منتقل شده باشد و نه در بخش تراکنش‌های اخیر همراه بانک چیزی نشان می‌دهد.»

مخاطب دیگری نیز نوشته است: «در گلستان هم پولی واریز نشده است. دیروز پیامک واریز آمد اما، هر چقدر کارت می‌کشم موجودی ناکافی نشان می‌دهد. تراکنش‌های اخیر را نیز بررسی کردم که نشان می‌دهد اصلاً هیچ پولی به حسابم واریز نشده است

بانک کشاورزی: مجوز بلوکه کردن پول گندم را نداریم

ماجرای پیامک‌های بانکی در پیام چندین مخاطب دیگر ایمنا نیز تکرار شده است، در همین راستا پیگیری‌های خبرنگار ایمنا، از مسئولان مرکزی بانک کشاورزی نشان می‌دهد که این بانک همه تعهدات خود را انجام داده است.

یکی از مسئولان این بانک به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: پول کشاورزان پرداخت شده است و افرادی که پیامک واریز پول را دریافت کرده‌اند، این احتمال وجود دارد که اطلاعات کد ملی و حسابشان مشکلی داشته است، این افراد باید به شعب بانک کشاورزی مراجعه کنند.

وی تصریح می‌کند: پول گندم به حساب حامی گندم افراد واریز می‌شود، ممکن است افرادی حسابشان مسدود شده باشد یا اطلاعات آنها در شرکت بازرگانی دولتی صحیح نباشد، ممکن است حساب افراد به دلیل نقص اطلاعات مسدود شده باشد، بانک پولی را بلوکه نمی‌کند و در حوزه گندم مجوز این کار را ندارد، افراد برای پیگیری مسائلشان باید به شعب بانکی و ادارات کل غله و خدمات بازرگانی مراجعه کنند.

نتیجه پیگیری‌های خبرنگار ایمنا، نشان می‌دهد به گفته مسئولان دولتی پول گندمکاران واریز شده و آن دسته از افرادی که در دریافت پول با مشکل مواجه‌اند نیز با مسائلی از جمله مسدود شدن حساب‌های بانکی و یا مغایرت اطلاعات مواجه‌اند که با مراجعه به ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها می‌توانند مسئله را پیگیری و رفع کنند.

گزارش از: فرشته بابائی؛ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 698882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.