روند رشد آمارهای ولادت و ازدواج در استان اصفهان جای امیدواری دارد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان گفت: در بررسی روند تغییرات ازدواج، نرخ ولادت از منفی شش به منفی دو و ازدواج از منفی ۱۳ به منفی ۱۰ رسیده است که این آمارها جای امیدواری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرضیه استکی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان، در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان اظهار کرد: استان اصفهان، پنجمین استان کشور از لحاظ درگیری با مشکلات ازدواج و در حال حاضر، میانگین ازدواج زنان ۲۴ سال و میانگین سن ازدواج مردان، ۲۸ سال است.

وی افزود: با توجه به حائز اهمیت بودن آمار ازدواج و موالید در شهرستان‌ها، بررسی‌هایی انجام شده است و بر اساس آن‌ها، سه شهرستان جرقویه، فلاورجان و برخوار دارای وضعیت بد از لحاظ نرخ ازدواج هستند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان با بیان اینکه میانگین سنی ازدواج زنان در سه شهرستان شاهین‌شهر، اصفهان و سمیرم در وضعیت بد به سر می‌برد، تصریح کرد: در بررسی روند تغییرات ازدواج، نرخ ولادت از منفی شش به منفی دو و ازدواج از منفی ۱۳ به منفی ۱۰ رسیده است که این آمارها جای امیدواری دارد.

وی با بیان اینکه میانگین سن مادر در تولد فرزند اول ۲۸ سال و میانگین سن پدر ۳۳ سال و بیانگر تأخیر در ازدواج یا فاصله ازدواج و اقدام برای فرزندآوری است، ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ بر رابطه آماری نرخ ازدواج و ولادت، در صورت کاهش ۲۱.۵۹ درصدی ازدواج، شاهد تأثیری ۳۰ درصدی بر نرخ ولادت‌ها خواهیم بود.

استکی با تاکید بر لزوم فعال بودن سمن‌های جمعیتی در شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: راهکارها و پیشنهادات به منظور افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری باید بر اساس مشکلات هر شهرستان در نظر گرفته شود.

برگزاری جشن ازدواج دانشجویی برای ۳۰۰ زوج دانشجوی دانشگاه پیام نور و فنی‌وحرفه‌ای و ۱۷۴ زوج دانشجوی دانشگاه اصفهان

همچنین در این جلسه، نفیسه فقیهی مقدس، مشاور رئیس دانشگاه اصفهان در امور بانوان، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان در بحث ازدواج به طور مشخص مرکزی تحت عنوان مرکز «ازدواج و خانواده متعالی» پیش‌بینی کرده است و اهداف مورد نظر آن تحقق سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و حمایت از قانون خانواده و جوانی جمعیت است.

وی با تاکید بر فعالیت در حیطه تحقق ازدواج پایدار، افزود: در شش ماه نخست سال جاری، ۱۰۴ مورد مراجعه حضوری به این مرکز به ثبت رسیده است و ۲۹۲ نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

مشاور رئیس دانشگاه اصفهان در امور بانوان با اشاره به بالا بودن نرخ تجرد در دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: جشن ازدواج برای ۱۷۴ زوج دانشجو برگزار و هدایایی به آن‌ها اهدا شده است.

صدیقه واعظی‌فر، معاون دانشگاه پیام نور استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه پیام نور استان اصفهان که به صورت مشترک با دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، برای ۳۰۰ زوج دانشجو برگزار شد که از این تعداد ۶۰ تا ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه پیام نور و ۳۰ تا ۴۰ درصد آنها دانشجویان دانشگاه‌های فن و حرفه‌ای بودند.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌ها و مشاوره‌های گروهی، مسابقات فرهنگی تحت عنوان در و تخته، ویژه برنامه استمرار عاشقی، تولید محتوای مرتبط با حوزه ازدواج و کارگاه‌های آموزشی متاهلی از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 698770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.