خسارت فرونشست چگونه ارزیابی می‌شود؟ / لزوم تدوین آئین‌نامه‌ ساخت‌وساز در مناطق خطرپذیر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه آئین‌نامه‌ای درباره چگونگی ساخت‌وساز در مناطق مواجه با فرونشست تهیه نشده است، گفت: تدوین آئین‌نامه بهسازی ساختمان‌های آسیب دیده از فرونشست در مناطق خطرپذیر از سوی سازمان‌های و ارگاهای مرتبط امری ضروری است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه فرونشست زمین در دشت اصفهان_برخوار و دشت‌های پرخطر مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، اردستان، فلاورجان، گلپایگان با استفاده از تکنیک دورسنجی و دستگاه‌های جی پی اس توسط سازمان‌های زمین شناسی، نقشه‌برداری و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی مورد ارزیابی قرار گرفته است، اظهار کرد: نرخ محاسبه شده در دشت‌ها از سوی سازمان زمین شناسی سالیانه بین ۵ تا ۱۸ سانتی‌متر در مناطق مختلف تعیین شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظایف ارگان‌ها و سازمان‌ها در برابر تدوین آئین‌نامه ساخت‌وساز در پهنه‌های متأثر فرونشست زمین چیست؟ افزود: مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی نسبت به انجام مطالعه و تدوین آئین‌نامه ساخت و ساز در پهنه‌های متأثر از فرونشست زمین و نیز تدوین آئین‌نامه بهسازی ساختمان‌های آسیب دیده از این پدیده در مناطق خطرپذیر اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرای طرح‌های کاهش اثرات این پدیده در دشت اصفهان نسبت به تسریع در اختصاص اعتبار مصوب به استان اصفهان اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد، وزارت جهاد کشاورزی نیز نسبت به اختصاص اعتبارات و بسته‌های حمایتی اعتباری به استان برای اجرای طرح الگوی کشت، اجرای طرح‌های آب و خاک و آبخیزداری را اجرایی کند.

وی پیرامون اینکه تأثیر خسارات ناشی از فرونشست زمین بر زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: ایجاد شکاف در ساخت و سازها، جاده‌ها، فروافتادگی در ساختار ساختمان‌ها، شکستگی خطوط، لوله و سایر خدمات شبکه‌های آب، گاز، آسیب به کارکردهای ساختمانی و شریان‌های حیاتی، کج شدن ساختار بناها، مختل شدن سیستم فاضلاب و زهکش‌ها، تأثیر بر توانایی ذخایر منابع آبی در آبخوان‌ها، تغییر در کانال‌ها و رودخانه‌ها، افزایش نفوذ آب شور در آبخوان‌ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی تأثیرات و خسارت‌هایی را در پی خواهد داشت.

شیشه‌فروش درباره وظایف دستگاه‌ها و نهادهای مسئول بر اساس قانون مدیریت بحران کشور، گفت: بر اساس بند (ض) ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور؛ وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) موظف است، نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زلزله، خطرپذیری لرزه‌ای در سطوح ملی، استانی و شهری را تهیه و تصویب کند و نقشه‌های طرح‌های تفصیلی شهری را بر آن اساس مورد بازبینی قرار دهد.

ضرورت ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه با کاربری‌های مختلف و با اولویت‌بندی کلانشهرها در کشور

وی اضافه کرد: مناطق با خطر فروریزش و فرونشست را با در نظر گرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری‌های زیرسطحی و مواردی از این قبیل در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و در فرودگاه‌ها و بنادر تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش‌های شهری و فرونشست زمین با هدف تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های مرتبط باید فراهم شود، لذا به استناد بند (ض) ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران که تکلیف کرده که این اقدامات باید اجرایی شود، تاکید داریم که به طور حتم انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت و ضرورت ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه با کاربری‌های مختلف و با اولویت‌بندی کلانشهرها در کشور، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) موظف است، ارزیابی آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی نشان‌های (المان‌های) حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای را از دیدگاه خطر زلزله، فرونشست، فروریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی و ارتقای تاب‌آوری آنها انجام دهد.

وی افزود: تاکید در قانون مدیریت بحران است که وزارت راه و شهرسازی باید ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها را اجرایی کند و تاکید داریم که هنوز آئین‌نامه‌ای درباره چگونگی ساخت و ساز در مناطق مواجه با فرونشست تهیه نشده و این از الزامات مهمی است که باید تهیه شود و از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با جدیت خواستاریم که نسبت به تدوین و ابلاغ آئین‌نامه چگونگی ساخت و ساز در قسمت‌هایی با خطر فرونشست زمین به ویژه در مناطق شهری اقدامات ضروری را در دستور کار خود قرار دهد، زیرا در استان اصفهان شاهد بیشترین نرخ فرونشست زمین در کشور هستیم.

شیشه‌فروش درباره مهم‌ترین راهکارهای راهبردی برای مقابله به آسیب‌های پدیده فرونشست زمین گفت: ارتقای ظرفیت نهادی و قانونی برای پایش پدیده فرونشست، نگاه ملی به فرونشست زمین، متناسب‌سازی الگوی کشت با وضعیت اقلیم جغرافیایی، جبران کسری آبخوان‌ها با اجرای طرح‌های تأمین آب در حوزه زاینده‌رود، جلوگیری از هرگونه بارگذاری اضافی بر حوزه بالادست زاینده‌رود، اجرای احیای طرح‌های رودخانه و اجرای طرح‌های تعادل بخشی از جمله راهکارهای اساسی برای کنترل این پدیده است.

وی خاطرنشان کرد: قانون مدیریت بحران کشور وظایفی را برای تمام بخش‌ها مشخص کرده و درباره وزارت راه و شهرسازی متذکر شده است که مرکز تحقیقات مسکن راه و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی موظف است که رعایت ضوابط شورای‌عالی معماری شهرسازی، نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت کلانشهرها به همراه دستورالعمل‌های فنی نحوه ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها را تهیه کند.

کد خبر 698624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.