هوای اصفهان ناسالم است / ۶ ایستگاه در وضعیت بنفش و قرمز

کیفیت هوای اصفهان امروز _سه‌شنبه دوم آبان‌ماه_ براساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط زیست استان، هم‌اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۳۸ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و آلاینده غالب، ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه بیشترین بار آلایندگی از ایستگاه کردآباد با شاخص ۲۲۷ در وضعیت هوای بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد، افزود: دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۵۹، کاوه با شاخص ۱۵۶ و رهنان با شاخص ۱۵۱ در وضعیت (قرمز) است.

مسئول امور کنترل هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های پارک زمزم با شاخص ۱۴۴، فرشادی با شاخص ۱۳۷، فیض با شاخص ۱۳۳، انقلاب با شاخص ۱۲۹، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۲۶، ولدان با شاخص ۱۲۱ و میرزاطاهر با شاخص ۱۲۰ در وضعیت (نارنجی) قرار دارد. ایستگاه سپاهان‌شهر با شاخص ۱۰۰ و دانشگاه صنعتی با شاخص ۸۶ در وضعیت (زرد) قرار دارد.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط قابل قبول خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این رو افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۳۶ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۶۶ و خرازی با شاخص ۱۵۵ در وضعیت قرمز قرار دارد و رودکی با شاخص ۹۹ در وضعیت زرد است.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، شهر اصفهان، شاهین‌شهر، مبارکه، سجزی و قهجاورستان است که قهجاورستان با شاخص ۱۸۹ در وضعیت ناسالم (قرمز)، سجزی با شاخص ۹۲، شاهین شهر با شاخص ۷۲ و مبارکه با شاخص ۶۳ در وضعیت سالم است. ایستگاه‌های استانداری اصفهان، پروین، خواجو، باغ‌غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف آباد و دولت‌آباد فعال نیست.

گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، نقشه‌های هواشناسی بیانگر استقرار جوی نسبتاً پایدار و نفوذ سامانه ناپایدار بارشی از عصر امروز است. از این رو وضعیت جوی صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد نسبتاً شدید و افزایش ابر در مناطق غربی طی اواخر وقت بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. فردا در بیشتر نواحی ابرناکی، وزش باد نسبتاً شدید گاهی شدید و بارش باران و احتمال رعدوبرق به ویژه در نیمه غربی و جنوبی استان دور از انتظار نیست. آسمان اصفهان صاف تا کمی ابری از بعدازظهر افزایش ابر، گاهی وزش باد و شب هنگام نیز احتمال بارش پراکنده خواهیم داشت.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 698560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.