تاریخ شفاهی ملتی که مغفول ماند/ ضرورت تولید آثار فاخر برای زنده نگه داشتن هویت فلسطین

مسئول امور بین‌الملل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: نویسندگان، شعرا و قصه نویس‌ها علاوه بر اینکه تاریخ سیاسی مبارزه مردم فلسطین را می‌نویسند لازم است به تاریخ شفاهی آوارگی این ملت هم بپردازند.

حجت الاسلام علی اکبر براتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رفتارهایی که در طول ۷۵ سال گذشته اشغالگری رژیم صهیونیستی بر سرزمین فلسطین رخ داده است، اظهار کرد: جنگی که بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها است، غیر از اشغال سرزمین فلسطینیان انکار هویت آنها توسط صهیونیست‌ها می‌باشد.

وی با بیان اینکه پرچم، زبان و ادبیات فلسطین و حتی حق حاکمیت مردم بر سرزمین خود در فلسطین انکار شده است، تاکید کرد: این مردم از حضور در سرزمین خود منع شده و به بیرون رانده شده‌اند تا جایی که نیمی از جمعیت آن روز فلسطین در اردوگاه‌های مصر، اردن، لبنان و سوریه مستقر شدند.

مسئول امور بین‌الملل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: فلسطینیان از سرزمین مادری خود در حالی که شناسنامه فلسطینی نداشتند چون دولت فلسطینی نداشتند، بیرون رانده شدند.

براتی افزود: وقتی که اشغالگری ۷۵ سال طول می‌کشد یعنی مدرسه، وزارت فرهنگ و جایی که لالایی مادران را برای آیندگان تاریخ بخواهد تکرار کند وجود ندارد؛ این مسئله همان کشتن هویت یک ملت، فرهنگ و آداب و رسوم یک ملت است و علاوه بر آنکه باید این سرزمین به صاحبانش بازگردد این موضوع مغفول مانده است که باید به آن توجه کرد که بخشی از آن می‌تواند در حوزه کتاب خود را نشان دهد.

وی ابراز کرد: نویسندگان، شعرا و قصه نویس ها علاوه بر اینکه تاریخ سیاسی مبارزه مردم فلسطین را می‌نویسند لازم است به تاریخ شفاهی آوارگی این ملت هم بپردازند.

مسئول امور بین‌الملل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه بچه‌ها باید بدانند آداب و رسوم ملتی که از سرزمین خود بیرون شدند و در جای دیگری زندگی می‌کند چه بوده است، اذعان کرد: نحوه برگزاری جشن‌ها و عزاها، خوراک‌ها و … هویت یک ملت را نشان می‌دهد و جامعه هنرمندان، نویسندگان، شعرا و… باید توجه کنند که اگر می‌خواهند فلسطین یک روز به مردمش بازگردد نباید اجازه دهند هویت و تاریخ آن از بین برود و لازم است همین حالا برای زنده نگه داشتن این هویت آثاری فاخر تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه هر گونه حمایت از مردم فلسطین به شدت در رسانه‌ها انکار می‌شود اما رشادت‌های افرادی مانند برای جوانان فلسطینی الگوسازی شده است، تصریح کرد: در این انکار تاریخی هویت، عده‌ای مانند عماد مغنیه و عزالدین قسام پرچم برافراشته‌اند تا آن را زنده نگه دارند و یقیناً هویت فلسطینی پای حماسه‌ها باقی می‌ماند و نسل امروز این حماسه‌ها را می بیند و با خود می‌گوید که ما یک روز مردان شجاعی داشتیم که سلاح به‌دست از هویت سرزمین، تاریخ، فرهنگ آداب، زبان و بوم فلسطین دفاع کردند و آن را به مردم خود برگردانند.

براتی ادامه داد: نسل جدید عقب ماندگی خود را در سازش کردن سیاستمدارانی مانند محمود عباس با صهیونیست‌ها می بیند و به آن اعتراض می‌کند؛ بنابر این مردم خود را در قالب قهرمان‌های خود بازیابی می‌کنند و لذا این گروه‌ها مبارز مانند کتائب قسامه یعنی گردان‌های عزالدین قسام را تشکیل می‌دهند به این معنا که قسام های جدید برگشته‌اند.

وی تصریح کرد: در طول این ۷۵ سال رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش کردند که مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود و تا قبل از انقلاب اسلامی ایران نیز شاهدیم که سران کشورهای عربی با خیانت و سازش به مردم فلسطین پشت کرده و پای میز مذاکره با استکبار رفتند تا جایی که برخی روند عادی سازی و تبادل سفیر را در پیش گرفتند اما با پیروزی انقلاب اسلامی شعارهای «مرگ بر شاه» از اولین جمعه ماه رمضان به شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» تبدیل شد و با فرمان امام خمینی (ره) اجازه ندادیم مسئله قدس در جامعه اسلامی به فراموشی سپرده شود و هر بار ابعاد جدیدی به آن دادیم تا اینکه می‌بینیم امروز مبارزان نسل جدید فلسطینی در قالب گروه‌های حماس و جهاد اسلامی در برابر صهیونیست‌ها سلاح به دست گرفته‌اند.

مسئول امور بین‌الملل مجمع جهانی بیداری اسلامی در خصوص شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ رسانه‌ای علیه مردم فلسطین، به راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از مردم مظلوم غزه در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: برایند ۴۰ سال مبارزه همین بوده که امروز انسان‌های فلسطینی که در جوامع دنیا به فراموشی سپرده شده بودند با مظلومیت در عین اقتدار خود توانسته‌اند همه محاصره‌های رسانه‌ای دنیا را بشکند و خود را اثبات کنند.

کد خبر 698512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.