آیت‌الله رئیسی: دخالت بیگانگان موجب تشدید مشکلات منطقه قفقاز می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله غیرقابل حلی در منطقه قفقاز وجود ندارد، گفت: ما به همان میزان که معتقدیم گفتگوها میان کشورهای منطقه قفقاز زمینه‌ساز حل مشکلات خواهد شد، دخالت بیگانگان را موجب پیچیده‌تر شدن مسائل و تشدید مشکلات منطقه می‌دانیم.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در دیدار «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه که به منظور شرکت در نشست «گروه همکاری قفقاز» به تهران سفر کرده است، همگرایی و همفکری ایجاد شده بین کشورهای منطقه را در حل مسائل و چالش‌های موجود مؤثر دانست و اظهار کرد: ما به همان میزان که معتقدیم گفتگوها میان کشورهای منطقه قفقاز زمینه‌ساز حل مشکلات خواهد شد، دخالت بیگانگان را موجب پیچیده‌تر شدن مسائل و تشدید مشکلات منطقه می‌دانیم.

وی با بیان اینکه مسئله غیرقابل حلی در منطقه قفقاز وجود ندارد، بر استفاده از ظرفیت «گروه همکاری قفقاز» در نشست تهران برای رفع چالش‌ها و مشکلات موجود تأکید کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروش بی‌نظیر و بی‌سابقه مردم کشورهای جهان در پنج قاره در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، نقش ترکیه را در جلوگیری از گسترش جنایات علیه زنان و کودکان غزه با اهمیت دانست و بر لزوم همگرایی کشورهای اسلامی در فشار آوردن به صهیونیست‌ها برای توقف بمباران و برقراری آتش‌بس تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار ضمن تاکید بر همسویی ترکیه با جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حل مسائل منطقه از طریق گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای و بدون دخالت خارجی، برگزاری نشست «گروه همکاری قفقاز» را زمینه‌ساز رفع چالش‌های موجود میان کشورهای قفقاز و به نفع مردم منطقه دانست.

«هاکان فیدان» نقش جمهوری اسلامی ایران در استقرار صلح و ثبات در منطقه را مؤثر، تعیین کننده و همراه با ابتکار عمل دانست.

به گزارش ایمنا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آرارات میرزوئیان وزیر خارجه جمهوری ارمنستان، جیحون بایرام‌اف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و هاکان فیدان وزیر خارجه جمهوری ترکیه در دومین نشست سازوکار منطقه‌ای «۳+۳» در تهران حاضر شد.

دومین نشست «۳+۳» به میزبانی وزیر امور خارجه ایران، در تهران برگزار شد و شرکت کنندگان به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای (سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی، انرژی و …) پرداختند.

از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری این گروه منطقه‌ای، حل مشکلات منطقه با حضور کشورهای منطقه و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی است و بر این اساس، یکی از محورهای نشست فردا، گفت‌وگوهای صلح بین آذربایجان و ارمنستان خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 698485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.