۱۰ حمله اساسی سایبری را پیش از حمله شناسایی و دفع کرده‌ایم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: از سال گذشته تاکنون توانستیم با کمک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، ۱۰ حمله اساسی سایبری را پیش از حمله شناسایی و دفع کنیم.

به گزارش ایمنا، سردار غلامرضا جلالی در نشست خبری که در آستانه هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: امسال در بیستمین سالگرد تشکیل پدافند غیر عامل قرار دارید و به همین مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای را در این خصوص برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی افزود: رژیم صهیونیستی که در ۷۰ سال گذشته با شکست ارتش کشورهای عربی یک حاشیه امنیت و بازدارندگی عمده‌ای را برای خود ایجاد کرده بود از لحاظ اطلاعاتی هم با همکاری مشترک با سازمان‌های امنیتی سایر کشورها یک استراتژی تهاجمی و اقدامات باز دارنده ایجاد کرده بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل استراتژی مقاومت و گسترش آن در لبنان و فلسطین شرایط تغییر کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: مقاومت تحقیر ارتش‌های اسلامی را جبران کرد و یک قدرت بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است و ما در روزهای اخیر شاهد بودیم تمام استراتژی‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در هم شکست و آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های امنیتی این رژیم وارد شد.

سردار جلالی بمباران غیرنظامیان را تنها راهکار رژیم صهیونیستی دانست و گفت: این رژیم یک کشتار عظیم غیرنظامیان به راه انداخته و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری و همه کسانی که دفاع از مظلومین را یک اولویت می‌دانند باید اقدام جدی را در برابر این جنایات انجام دهند تا این جنایات متوقف شود.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل با تهدیدات انسان ساخت روبه‌روست، تصریح کرد: تهدیدات پایش و الگوی تهدیدات انسان‌ساز باید کشف شود، همان‌گونه که سال قبل با یک تهدید انسان‌ساز روبه‌رو بودیم، پس شناخت الگوی تهدیدات وظیفه سازمان پدافند غیرعامل است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته پدافند غیرعامل گفت: برنامه‌های مختلفی در این هفته برنامه‌ریزی شده و بسته‌های مختلفی متناسب با سطح ملی و استانی تنظیم و اجرا می‌شود. بر همین اساس حدود ۵ هزار برنامه در سطح ملی، استانی و شهرستانی از قبیل برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و رزمایشی اجرا می‌شود.

سردار جلالی گفت: تلاش می‌کنیم در قالب برنامه‌های مختلف تجربیات و آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف از جمله زیستی، شیمیایی، هسته‌ای و رسانه‌ای را به جوامع هدف انتقال دهیم تا سطح تاب‌آوری در برابر این تهدیدات را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه زیستی به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان با «پشه‌های مهاجر ای اس» روبه‌رو هستیم که باید برای مقابله با آن آمادگی داشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تهدیدات شناختی را یکی از مهمترین تهدیدات امروز دانست و گفت: در حوزه شناختی دشمن تلاش دارد با استفاده از رسانه، ذهن جوامع هدف را تحت تأثیر قرار دهد و به اهداف خود برسد، به همین دلیل ایجاد بازدارندگی در این خصوص یکی از برنامه‌های ماست.

سردار جلالی افزود: در حوزه سایبری و تهدیدات سایبری به دستاوردهای خوبی رسیده است و سال گذشته توانستیم حمله‌های سایبری را با آنتی‌ویروس‌های داخلی خنثی کنیم، همچنین توانستیم با عملیات‌های پیشگیرانه با همکاری دستگاه‌های امنیتی و نظامی ۱۰ حمله سایبری راهبردی دشمن به زیرساخت‌های حیاتی کشور از جمله شبکه برق را خنثی کنیم.

وی تدوین الگوی حفاظت از زیر ساخت‌ها با همکاری دانشگاه امام حسین (ع) و چند دانشگاه دیگر را از دیگر اقدامات سازمان پدافند غیرعامل کشور دانست و افزود: برای ۳۱ استان طرح جامع پدافند غیرعامل تدوین و به ۳۰ استان ابلاغ شده است و تنها استان تهران باقی مانده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: قانون تشکیل پدافند غیرعامل توسط مجلس، شهریورماه امسال و بعد از ۲۰ سال ابلاغ شد که اقدام بسیار خوبی بود.

وی تصریح کرد: تصویب قانون پدافند غیرعامل در مجلس و قانونی شدن فعالیت‌های پدافند غیرعامل، نقطه عطفی در فعالیت‌های این سازمان است که جا دارد از نمایندگان مجلس تشکر کنم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در حوزه سایبر احساس ما این بود که تهدیدات اصلی کشور ما در این حوزه است، بر همین اساس با آموزش سازمان‌ها تلاش کردیم که بخشی از تهدیدات را غیرفعال کنیم، همچنین با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی و وزارت دفاع سامانه‌های مختلف کنترل صنعتی بومی تولید و بیش از ۳۰۰ محصول تولید کرده‌ایم که ۸۰ درصد عملیات سایبری علیه زیرساخت‌ها با همین تجهیزات تولید شده بومی دفع شد.

سردار جلالی تشکل مرکز ملی پدافند سایبری را یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط پدافند غیرعامل دانست و گفت: تشکیل این مرکز می‌تواند گام بزرگی در مقابله با تهدیدات سایبری باشد.

وی گفت: ساخت بزرگترین مرکز درمان بیماران شیمیایی در منطقه یکی دیگر از اقدامات انجام شده است، همچنین بیمارستان‌های مختلفی را تجهیز کردیم تا بتوانند به نیازهای مختلف ما در این حوزه پاسخ دهند. در حوزه هسته‌ای نیز تجهیزات بسیار پیشرفته را تولید و در شهرهای هسته‌ای مانند اصفهان، کاشان و بوشهر مستقر شد.

سردار جلالی گفت: در درگیری ارمنستان و آذربایجان ما نگران آسیب نیروگاه هسته‌ای ارمنستان بودیم که در ۶۰ کیلومتری مرز ما قرار داشت به همین دلیل مرکز شهید باکری در تبریز ایجاد و طرح دفاعی لازم اورژانس هسته‌ای و تجهیزات لازم نیز پیش‌بینی و در سه استان شمال غربی کشور مستقر شد و با برگزاری رزمایش‌های متنوع سطح آمادگی در دستگاه‌ها را ارتقا دادیم.

وی افزود: در استان‌های هسته‌ای نیز متناسب با الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، زیرساخت‌ها و اورژانس هسته‌ای پیش‌بینی و این شهرها به بیمارستان‌هایی با اورژانس هسته‌ای تجهیز شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: بعد از حادثه تروریستی حرم شاه‌چراغ برای پنج حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، شاه‌چراغ (ع)، حرم امام خمینی (ره) و مسجد جمکران، طرح پدافند غیرعامل برای جلوگیری از تهدیدات و افزایش امنیت تدوین شد تا در کنار سایر دستگاه‌های مسئول بتوانیم تهدیدات را کاهش و امنیت را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین آزمایشگاه زیستی منطقه با عنوان شهید فخری‌زاده ساخته شده است، افزود: کمیته ملی مهاجمان زیستی مانند پشه‌ها، تشکیل شده است.

سردار جلالی گفت: برگزاری رزمایش‌های متنوع از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور است و مانورها و رزمایش‌های مختلفی تا پایان سال انجام می‌شود.

منبع: ایرنا
کد خبر 698345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.