علت کم‌اشتهایی کودکان مبتلا به آنفلوانزا چیست؟ / احتمال شیوع پیک اول از نیمه پاییز

فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان گفت: به دلیل اینکه کودکان مبتلا به ویروس آنفلوانزا با تب بالا دچار تعریق، سرفه و ترشحات تنفسی منتقل می‌شود، بنابراین آب بدن کودکان بیمار کاهش پیدا می‌کند و دچار کم‌اشتهایی می‌شوند و تغذیه با مایعات برای این گروه از کودکان توصیه می‌شود.

محسن رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بروز بیماری آنفلوانزا در کودکان اظهار کرد: آنفلوانزا یک ویروس تنفسی است و از گذشته تاکنون اپیدمی‌های زیادی را در جوامع ایجاد کرده است، بعضی از علائم آنفلوانزا با سرماخوردگی مشابه بوده و بیماری آنفلوانزا بین کودکان شدیدتر از سرماخوردگی است، کودک مبتلا به آنفلوانزا دچار تب بالا تا حدود ۴۰ درجه هم می‌شود، لرزش شدید ناگهانی و طولانی، بدن درد شدید و دردهای عضلانی نشان‌دهنده بیماری آنفلوانزا در کودکان است.

وی با بیان اینکه در بین کودکان مبتلا به بیماری آنفلوانزا علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ با دیگر علائم تنفسی همراه است، ادامه داد: پیک‌های شیوع بیماری آنفلوانزا دو با در شش ماهه دوم سال اتفاق می‌افتد، پیک اول این بیماری از اواسط فصل پاییز شروع شده و تا آخر پاییز و اوایل زمستان ادامه دارد، پیک دوم شیوع بیماری آنفلوانزا آخر زمستان است و کودکان هم مانند بزرگسالان درگیر بیماری آنفلوانزا می‌شوند.

عوارض بیماری آنفلوانزا در کودکان

فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان تصریح کرد: در پیک اول بیماری علائم بیماری شدیدتر و طولانی‌تر است و در پیک دوم طول دوره بیماری کوتاه‌تر و علائم هم خفیف‌تر است، در بهار و تابستان هم شیوع بیماری آنفلوانزا به شکل مقطعی دیده می‌شود و به شکل اپیدمی نیست.

وی با اشاره به عوارض بیماری آنفلوانزا در کودکان مبتلا به این بیماری گفت: دوره بیماری آنفلوانزا به طور معمول هفت روز طول می‌کشد، آنفلوانزا تمام سیستم‌های بدن را درگیر می‌کند و احتمال دارد که التهاب مغز و ریه، عفونت‌های ریه، درگیری دستگاه گوارش و کبد، دردهای عضلانی بسیار شدید و التهاب عضله را ایجاد کند و کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

رئیسی ادامه داد: احتمال درگیری کودکان در تمام سنین با بیماری آنفلوانزا وجود دارد، افراد بزرگسالی که در محیط‌های شلوغ و پرترافیک قرار دارند و افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوانزا هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اهمیت تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا و اثرات آن در پیشگیری از این بیماری و مرگ ناشی از آنفلوانزا اثبات شده است، برخی افراد اگر به ویروس آنفلوانزا مبتلا شوند، بیشتر در معرض خطر هستند و بروز بیماری در بدن آن‌ها شدیدتر است و ممکن است دچار مرگ‌ومیر شوند.

وی خاطرنشان کرد: اولین گروه پرخطر شیرخواران هستند و از بدو تولد تا شش سالگی در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوانزا قرار دارند و بروز بیماری در این گروه سنی بسیار شدیدتر است، علاوه بر کودکان گروه‌های دیگر بزرگسالان بالای ۶۰، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی مزمن و ریوی در معرض خطر ابتلاء به این ویروس هستند و مرگ‌ومیر در آن‌ها بیشتر است، بنابراین توصیه می‌شود واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

راه‌های پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری آنفلوانزا

وی در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری آنفلوانزا اظهار کرد: شست‌وشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، تهویه هوا، رعایت فاصله دو متری فرد مبتلا شده از سایر افراد خانواده و کودکان مهم است تا با عطسه و سرفه آنها درگیر این بیماری نشوند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان تصریح کرد: به دلیل اینکه کودکان مبتلا به ویروس آنفلوانزا با تب بالا دچار تعریق، سرفه شده و ترشحات تنفسی منتقل می‌شود، بنابراین آب بدن کودکان بیمار کاهش پیدا می‌کند و دچار کم‌اشتهایی می‌شوند و تغذیه با مایعات و تغذیه با شیر مادر برای این گروه از کودکان توصیه می‌شود.

وی در خصوص درمان بیماری آنفلوانزا در کودکان اظهار کرد: آنفلوانزا درمان دارویی دارد و ضروری است در ۴۸ ساعت اول بیماری داروی اوسلتامیویر (تامی‌فلو) توسط پزشک معالج تجویز شود تا علائم آنفلوانزا و طول دوره بیماری در کودکان کاهش پیدا کند، مصرف دارو با تجویز پزشک موجب می‌شود که عوارض بیماری کمتر شود، علاوه بر آن استراحت زیاد و مصرف مایعات کافی طول دوره بیماری کودکان مبتلا به آنفلوانزا کمتر خواهد کرد.

کد خبر 698220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.