پیش بینی نرخ تورم / افزایش صادرات نفت دلیل اصلی رشد اقتصادی

رئیس مرکز ملی آمار ایران گفت: شرایط تورم همچنان ادامه دارد و کیک اقتصاد نسبت به ۱۵ سال گذشته کوچک است، اما امیدواریم این رشد ادامه پیدا کند تا اثرات خود را در زندگی عموم مردم نشان دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داریوش ابوحمزه در برنامه صف اول با اشاره به فرایند تهیه آمار در کشور، اظهار کرد: آمار علمی است که کمک می‌کند شاخص‌هایی از واقعیت‌های پیچیده و گسترده دنیای امروز تعریف کنیم تا وضعیت کشور را در آن حوزه نشان دهد مثل نرخ تورم که با نمونه‌گیری و روش‌های علمی از میان چهار هزار نوع کالای مختلف در هزاران ناحیه شهری و روستایی به دست می‌آید.

وی با اشاره به سه بار نمونه‌گیری در ماه از چند صد قلم کالای مختلف افزود: طبق روش‌های آزمایشی آماری نمونه‌گیری در حوزه‌های مختلف شامل ۱۲ گروه کالایی می‌شود که بر اساس آن گزارشی از نرخ تورم و حوزه‌های مختلف دیگر از جمله بیکاری، وضعیت هزینه‌کرد خانوار، قیمت تمام شده تولید و در حوزه‌های کشاورزی و صنعت تهیه می‌شود.

رئیس مرکز ملی آمار ایران زمان اجرای سرشماری را هر پنج سال یک‌بار دانست و گفت: آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ انجام شد که تا آن زمان سرشماری در کشور ما به شکل سنتی صورت می‌گرفت یعنی مأموران آمار با مراجعه به خانه‌ها، اطلاعات مربوط به جمعیت و محل اسکان افراد را ثبت می‌کردند اما با توجه به نیاز به دقت بیشتر در دنیای امروز و پرهزینه بودن این روش، تلاش می‌کنیم روش‌های ثبتی مبنا جایگزین روش سنتی شود که شامل استفاده از اطلاعات سازمان بهداشت، ثبت احوال، شهرداری، پست، وزارت مسکن و دیگر نهادهای مربوطه است.

وی اظهار امیدواری کرد سرشماری سال ۱۴۰۵ بر اساس روش ثبتی مبنا انجام شود و افزود: محاسبه شاخص‌های مهمی مانند نرخ تورم و ضریب جینی بر مبنای روش‌های علمی و مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود البته ممکن است بسیاری از مردم و حتی برخی مسئولان احساس کنند واقعیت‌های جامعه و زندگی روزمره به ویژه اوضاع معیشتی با این ارقام سازگار نیست و امکان شائبه غیرواقعی بودن آمار وجود دارد اما اطمینان می‌دهم که هیچ آماری در مرکز آمار دستکاری نمی‌شود، بلکه همه آمارها مبتنی بر محاسبات به دست می‌‎آید.

روند نزولی تورم ماهیانه در دو سه ماه اخیر

ابوحمزه با اشاره به روند نزولی تورم ماهانه در دو سه ماه اخیر خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، شاخص قیمت مصرف کننده ماهانه دو درصد رشد دارد که نسبت به ماه و سال گذشته افت قابل توجهی نشان می‌دهد اما این کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست بلکه از کاهش رشد قیمت‌ها حمایت دارد.

وی تاکید کرد: کنترل تورم به معنای بزرگ شدن سفره مصرف‌کنندگان نیست و آنچه مردم در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند میزان درآمد و قدرت خرید آن‌ها است که طی یک دهه گذشته به دلیل رشد اقتصادی منفی، درآمد سرانه و قدرت خرید مردم افت کرده و با اینکه در یکی دو سال گذشته شاخص قدرت خرید مصرف‌کننده در حال بهبود است، اما همچنان مردم احساس می‌کنند معیشت آنها دچار مشکل است که این به معنای نادرست بودن آمار رشد قیمت‌ها نیست.

رئیس مرکز ملی آمار ایران آخرین نرخ تورم منتشر شده را مربوط به شهریورماه اعلام کرد و گفت: نرخ تورم در ماه پایانی تابستان دو درصد ثبت شد که نشان می‌دهد میانگین سطح عمومی قیمت‌ها در شهریورماه نسبت به مرداد دو درصد و نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافت.

پیش بینی نرخ تورم

وی با اظهار خوشبینی به آینده یادآور شد: پیش‌بینی نرخ تورم در آینده تابعی از عوامل برون‌زا به ویژه سیاست‌های دولت است، تورم کنونی نتیجه سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت است، بنابراین این متغیر قابل پیش‌بینی نیست، با این حال امیدواریم که در صورت ادامه سیاست‌های ثباتی، نرخ تورم در همین محدوده به شکل باثبات بماند.

ابوحمزه بیشترین سهم تورم را مربوط به خوراکی‌ها به ویژه گوشت قرمز و سفید معرفی کرد و گفت: در بخش غیرخوراکی نیز نرخ اجاره مسکن بیشترین افزایش را ثبت کرده است که حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های خانوار را نیز تشکیل می‌دهد.

وی درباره وضعیت رشد اقتصادی طی سه ماهه نخست امسال اظهار کرد: برای بهبود وضعیت اقتصادی باید اقتصاد به میزانی بیش از تورم رشد یابد، اتفاق خوبی که در بهار امسال رخ داد رشد ۷.۹ درصدی اقتصادی بود که این عدد بدون نفت به ۶.۲ درصد می‌رسد که حوزه‌های صادرات نفت و خدمات در این رشد، سهم بیشتری داشتند.

افزایش صادرات نفت دلیل اصلی رشد اقتصادی

رئیس مرکز ملی آمار ایران افزایش صادرات نفت و تلاش برای شکستن تحریم‌ها را دلیل اصلی رشد اقتصادی دانست و گفت: پس از دو سال اخیر که از کرونا فاصله گرفتیم و ثبات نسبی در اقتصاد ایجاد شد، کم‌کم بخش خصوصی نیز فعال شد و در حوزه خدمات و بعضی حوزه‌های صنعت و معدن با رشد مثبت اقتصادی روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: شرایط تورم همچنان ادامه دارد و کیک اقتصاد نسبت به ۱۵ سال گذشته کوچک شده است، اما امیدواریم این رشد ادامه یابد تا اثرات خود را در زندگی عموم مردم نشان دهد.

پیش‌بینی روند کاهشی ضریب جینی

ابوحمزه ضریب جینی را یکی از مفاهیم مهم در اقتصاد معرفی کرد و یادآور شد: شاخص‌های مختلفی برای سنجش چگونگی توزیع درآمد بین مردم وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها ضریب جینی است و هرچه عدد بزرگ‌تری را نشان دهد به معنای افزایش فاصله طبقاتی است، این ضریب در طول سال‌هایی رشد داشته اما در دو سه سال اخیر روند نزولی در پیش گرفته است.

وی با اشاره به آمار اشتغال و نرخ بیکاری گفت: روی دیگر رشد اقتصادی افزایش اشتغال است، در بهار امسال که رشد اقتصادی را تجربه کردیم آمار بیکاری و اشتغال نیز با آن سازگار بود به طوری که نرخ بیکاری از ۹.۲ درصد در بهار سال گذشته به ۸.۲ درصد در بهار امسال رسیده است و امیدواریم این روند در تابستان نیز ادامه پیدا کند.

رئیس مرکز ملی آمار ایران درباره اختلاف در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار تصریح کرد: ریشه برخی تفاوت‌ها در آمار و ارقام به اختلاف در چگونگی محاسبه‌ها، تفاوت‌های فنی آماری و گاهی مبانی آماری مورد استفاده برمی‌گردد که در این زمینه‌ها اختلاف نظرهای کارشناسی وجود دارد، اما جدا از مباحث فنی طبق قانون، اسناد بالادستی و قانون احکام دائمی توسعه، مرکز آمار به عنوان مرکز تخصصی این امر شناخته می‌شود.

کد خبر 698200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.