۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
نتیجه نشست صلح قاهره چه بود؟

رهبران کشورهای منطقه بمباران غزه توسط اسرائیل را محکوم کردند و خواستار تلاش‌های مجدد برای پایان دادن به چرخه چندین دهه خشونت شدند، اما نتایج عملی آن نامعلوم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جدا از تعهد همیشگی محور مقاومت بر سر مسئله فلسطین برخی کشورهایی که در سال‌های اخیر مشغول به نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی بودند در پی درگیری اخیر میان اسرائیل و غزه مجبور به یادگیری مجدد برقراری تعادل و آزمون و خطا در پیام‌هایشان شده‌اند. نشست اخیر در قاهره و توافق نکردن بر سر بیانیه نهایی نشان از نبود درک شرایط موجود توسط برخی از کشورها است. همان‌طور که کشورهای غربی به حمایت از اسرائیل وبرخواسته‌اند، لازم است که کشورهای مسلمان منطقه نیز برای ایجاد تعادل نقشی سازنده‌تر و فراتر از صدور بیانیه اتخاذ کنند.

کشورهای غربی همچنان خواهان محکومیت حماس و اعلام حمایت از «مشروعیت حق دفاع از خود» از کشورهای منطقه هستند، امری که با واقعیت موجود در صحنه و ادامه بمباران غزه توسط صهیونیست‌ها هم‌خوانی ندارد تا حدی که برخی سیاست‌مداران شرقی اقدامات رژیم صهیونیستی را خلاف قوانین بین‌الملل و برابر با تنبیه دسته‌جمعی و فراتر از حق دفاع مشروع خوانده‌اند.

نتیجه نشست صلح قاهره چه بود؟

وبگاه شبکه خبری الجزیره در خصوص این نشست نوشته است که مقام‌های ارشد و رهبران ۲۱ کشور (مصر، فلسطین، اردن، امارات، بحرین، قطر، کویت، ترکیه، عراق، ایتالیا، اسپانیا، یونان، قبرس، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه، ژاپن، بریتانیا، نروژ، روسیه، چین) و دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایتخت مصر، قاهره، دور هم جمع شدند تا درباره کاهش تنش درگیری رژیم صهیونیستی و حماس و خطر احتمالی گسترش جنگ منطقه‌ای صحبت کنند. نشست یک‌روزه روز شنبه با عنوان «اجلاس قاهره برای صلح» نام‌گذاری شد.

به گفته الجزیره، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، در سخنان افتتاحیه خود از رهبران دعوت کرد تا برای نقشه راه برای پایان دادن به «فاجعه انسانی» در نوار غزه و احیای مسیر صلح بین اسرائیل و فلسطین به توافق برسند. او گفت که اهداف این طرح شامل ارسال کمک به غزه و توافق بر سر آتش‌بس و به دنبال آن پیگیری مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل دو کشوری (دو دولتی) می‌شود.

ملک عبدالله پادشاه اردن در سخنرانی خود در این اجلاس گفت: «جان همه غیرنظامیان مهم است. بمباران بی‌امان در غزه در حالی که ما صحبت می‌کنیم از هر نظر ظالمانه و بی‌وجدان است. این مجازات دسته‌جمعی مردم محاصره شده و درمانده است، این نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است، این یک جنایت جنگی است. در هر جای دیگری، حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی و منع عمدی کل جمعیت از غذا، آب، برق و مایحتاج اولیه محکوم است. هر کجای دیگر بود پاسخگویی اعمال می‌شد… اما در خصوص غزه صدق نمی‌کند.»

محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین در این اجلاس شرکت کرد و خواستار باز شدن کریدورهای بشردوستانه شد.

وی همچنین گفت که فلسطینی‌ها خانه خود را ترک نخواهند کرد: «ما در سرزمین خود خواهیم ماند.»

حضور نداشتن نماینده‌ای از طرف اسرائیل یا یک مقام ارشد آمریکایی، انتظارات را برای دستاوردهای اجلاس کاهش داد.

نتیجه نشست صلح قاهره چه بود؟

جیمز بیز، سردبیر دیپلماتیک الجزیره، به این شبکه گفته است که اگرچه برای این کشورها خوب است که یک نقشه راه برای خروج از این بحران پیشنهاد کنند، اما آیا رژیم صهیونیستی به این پیشنهادها گوش خواهد داد؟ اسرائیل نماینده‌ای به این نشست نفرستاده است. این ژنرال‌های اسرائیلی، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه جنگی اسرائیل هستند که تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کاری باید از نظر نظامی انجام دهند را بر عهده دارند و همان‌طور که می‌بینید هم‌زمان با سخنرانی‌ها، بمباران غزه ادامه دارد.

به گفته الجزیره، این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که اسرائیل پس از هفته‌ها حمله هوایی که منجر به کشته شدن بیش از ۴۲۰۰ فلسطینی شده است، برای حمله زمینی به غزه آماده می‌شود.

مصر هفته گذشته خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی برای بحث در مورد «تحولات و آینده آرمان فلسطین» شد.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر گفت که این نشست به دنبال «توافق بین‌المللی» در مورد نیاز به کاهش تنش و ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است.

الجزیره درباره تلاش‌ها برای بازگشایی گذرگاه مرزی رفح بین غزه و مصر، به عنوان تنها نقطه دسترسی که توسط اسرائیل کنترل نمی‌شود (اما همچنان به هماهنگی با رژیم صهیونیستی نیاز دارد) نوشته است که این کریدور به مدت حدود دو هفته، حین بمباران نوار غزه توسط اسرائیل بسته شده بود، اما روز شنبه، بیست‌ویکم اکتبر برای عبور تنها ۲۰ کامیون کمک‌رسانی باز شد.

رئیس‌جمهور مصر روز چهارشنبه گفت که مصری‌ها با حضور میلیونی خود، با هرگونه جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها به صحرای سینا مخالفت خواهند کرد و افزود که چنین اقدامی مصر را به پایگاهی برای حملات علیه اسرائیل تبدیل می‌کند. موضع مصر منعکس‌کننده ترس اعراب است که فلسطینی‌ها دوباره می‌توانند به‌طور دسته‌جمعی از خانه‌های خود فرار کنند یا مجبور به ترک خانه‌های خود شوند، همان‌طور که در طول جنگ پیرامون ایجاد رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ نیز چنین بود. کشورهای عربی خشم خود را از بمباران و محاصره بی‌سابقه غزه که محل سکونت ۳.‏۲‬ میلیون نفر از سوی اسرائیل است، ابراز کرده‌اند.

مارک اوون جونز، استادیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه حمد بن خلیفه دوحه، به الجزیره گفته است که در بیانیه‌های آغازین رهبران عرب در نشست قاهره، مقدار زیادی شعارهای سیاسی بی‌فایده وجود داشته است. «بسیاری از اینها مربوط به مشروعیت داخلی رهبران است، به ویژه السیسی که نگران ناآرام شدن مردم است؛ اگر نبینند که او کاری در مورد فلسطین انجام می‌دهد.»

اوون جونز در ادامه افزود، علی‌رغم این خودنمایی‌ها این نشست تأثیر محدودی بر تحولات میدانی خواهد گذاشت. او گفت که واقع‌بینانه‌ترین حالت «حداقل یک آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه بیشتر» خواهد بود. «به‌نظرم بدون حضور اسرائیل در این اجلاس، نفوذ سیاسی کافی برای متوقف کردن بمباران غزه وجود ندارد.»

هشام الغنام، تحلیلگر سعودی، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشته است که «من سعی کردم که اهداف و پیشنهادهای کاربردی نشست صلح قاهره یا حتی یک موضع مشترک در بین شرکت‌کنندگان را شناسایی کنم، اما موفق نشدم.»

نتیجه نشست صلح قاهره چه بود؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در این اجلاس خواستار «آتش‌بس بشردوستانه فوری» شد. او بر سه نکته کلیدی برای کمک به کاهش تنش تاکید کرد: «کمک‌های بشردوستانه فوری، بدون محدودیت و پایدار برای غیرنظامیان محاصره شده در غزه، آزادی فوری بدون قید و شرط همه گروگان‌ها در غزه و تلاش‌های فوری و اختصاصی برای جلوگیری از گسترش خشونت، که خطر لبریز شدن خشونت در منطقه را افزایش می‌دهد.

به گفته الجزیره، درگیری‌ها در مرز اسرائیل با لبنان و تلاش برای حملات به منافع آمریکا در نقاط دیگر، به ترس از سرریز آن دامن زده است، به‌ویژه اگر حمله زمینی رژیم صهیونیستی خونین باشد، در حالی که آزار و اذیت فزاینده اسلام‌ستیزانه و ضد یهودی در سراسر جهان نگرانی‌های امنیتی را در بسیاری از کشورها برانگیخته است. کشورهای اروپایی پس از روزها سردرگمی و پیام‌های متناقض، تلاش کرده‌اند تا بر رویکردی واحد به بحران، فراتر از محکومیت حمله حماس، توافق کنند، اما دست یافتن به آن بدون آزردن و انتقاد از اسرائیل برای آنها ممکن نیست.

نتیجه نشست صلح قاهره چه بود؟

کد خبر 698182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.