روزانه ۴ هزار تن زباله تولید می‌شود/ «اصپاک» خدمت جدید مدیریت شهری برای تفکیک پسماند

شهردار اصفهان گفت: تعدادی از شهروندان تصور می‌کنند مدیریت پسماند یک مسئله کلان بر عهده‌ شهرداری است، اما با بررسی‌ها متوجه خواهیم شد که این کار تنها از عهده شهرداری برنمی‌آید، بلکه یک‌ مدیریت اشتراکی است و مردم باید کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده شامگاه یکشنبه سی‌ام مهرماه_ در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: هیچ شهر و خانواده‌ای نمی‌تواند نسبت به مدیریت پسماند بی‌تفاوت باشد چرا که یکی از مسائل مهم در هر شهر مدیریت پسماند است.

وی افزود: تعدادی از شهروندان تصور می‌کنند مدیریت پسماند یک مسئله کلان بر عهده شهرداری است، اما در بررسی‌ها متوجه خواهیم شد که این کار تنها از عهده شهرداری برنمی‌آید، بلکه یک مدیریت اشتراکی است و مردم باید به کمک بیایند؛ مدیریت پسماند باید از داخل خانه‌ها آغاز شود تا در کلان‌شهر مدیریت درستی برای پسماند داشته باشیم.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت پسماند در چند مرحله انجام می‌شود، تصریح کرد: مرحله نخست تولید پسماند است، مبدا تولید پسماند خشک و تر در خانه‌ها، ادارات و مدارس است که تمرکز ما بیشتر بر خانه‌ها است، مدیریت ابتدا باید از خانه‌ها به‌ویژه مادران آغاز شود.

وی با اشاره به هرم تولید پسماند، گفت: دنیا معتقد است که پسماند باید در قالب این هرم مدیریت شود و کاهش تولید زباله مهم‌ترین نکته در این هرم است و حتی باید به تولید زباله صفر برسیم و این هدف‌گذاری دور از انتظار نیست چرا که این اتفاق در دنیا رخ داده است.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه در اصفهان زباله ۵۰۰ خانواده صفر است، ادامه داد: انتظار نداریم سریع به این نقطه برسیم، اما بر روی کاهش تولید زباله تاکید داریم، زیرا می‌توان از تبدیل بسیاری از مواد به زباله جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه مرحله پس از مدیریت کاهش تولید زباله، استفاده مجدد از موادی است که ممکن است زباله به نظر بیاید، اما قابل استفاده است، افزود: در واقع مرحله سوم، بازیافت مواد، سپس تبدیل بازیافت به انرژی و در آخر سوزاندن و دفن پسماند است که این مراحل در کارخانه انجام می‌شود، اما سه مرحله اول در خانه‌ها مدیریت می‌شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در شهر اصفهان روزانه حدود چهار هزار تن زباله تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: این عدد شامل سه هزار تن مصالح ساختمانی، حدود ۹۰۰ تن زباله تر و ۷۵ تن زباله خشک است که در خانه‌ها تولید و باید به بیرون منتقل شود که البته ۲۵ تن از زباله خشک نیز تحویل شهرداری داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان نسبت به سایر شهرها در تفکیک زباله پیشتاز است، گفت: بهتر است تفکیک در مبدا انجام شود و اصفهان در این زمینه پیشتاز است، اصفهان سال‌ها است که در زمینه تفکیک پسماند موفق است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه پس از تفکیک مهم‌ترین اقدام انتقال زباله است، ادامه داد: پس از این نقش شهرداری پررنگ‌تر می‌شود، سایر شهرها روش‌های مختلفی را برای انتقال زباله تجربه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در اصفهان خودروهای حمل زباله خشک یک روز در هفته برای جمع‌آوری درِ منازل می‌آید، گفت: مشکل این است که بسیاری از خانواده‌ها در آن ساعت در منزل حضور ندارند و نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند، شهرداری سال‌ها است که ایستگاه‌های ثابت را احداث کرده است، اما کفایت نکرد و به‌تازگی در حوزه خدمات شهری نرم‌افزاری به نام اصپاک مخفف «اصفهان پاک» طراحی شد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: کافی است شهروندان وارد سامانه اصپاک شوند، درخواست خود را ثبت کنند تا طبق زمانی که به آن اعلام می‌کنند، خودروی جمع‌آوری پسماندهای خشک درِ منازل آن‌ها حاضر شوند و پسماند خشک و خشکاله را پس از وزن کردن تحویل بگیرد.

وی با بیان اینکه مشوق‌های خوبی در این نرم افزار در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: شهروندان در قبال تحویل ۲۵ کیلو زباله می‌توانند منازل خود را به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بیمه آتش‌سوزی کنند.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه پس از گذشت حدود دو ماه از راه‌اندازی این طرح، چهار هزار خانواده سامانه را نصب کرده‌اند، افزود: تا کنون ۲۷۰۰ بیمه صادر شده و یک خانه که دچار آتش‌سوزی شده از این بیمه استفاده کرده است، مشوق‌های دیگر از جمله اصکیف در آینده معرفی می‌شود که شهروندان از موجودی آن می‌توانند برای دریافت خدمات در شهر استفاده کنند.

کد خبر 698173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.