حذف  ۵۰۹ ریز پروژه در متمم بودجه سال گذشته شهرداری شیراز

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه ۵۰۹ ریز پروژه در متمم بودجه سال گذشته شهرداری به جهت عملکرد صفر حذف شده اند، گفت: خرد کردن پروژه ها باعث آسیب به اجرا و یا عدم اجرای آنها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افسانه خواست خدایی _ یکشنبه سی‌ام مهر_ در یکصد و سی و دومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: بودجه را می‌توان مهمترین ابزار اجرای سیاست توزیع درآمدهای شهری و انعکاس رقمی فعالیت‌های شورا دانست.

وی افزود: بودجه یعنی پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از بودجه ارائه داد که در آن متضمن پیش‌بینی همه درآمدها و برآورد همه هزینه‌ها، از شروط لازم کافی و واقعی بودن بودجه است، در غیر این صورت، تنها با پیش‌بینی برخی از درآمدها، نه همه درآمدها و یا برآورد بخشی از هزینه‌ها نه همه هزینه‌ها، بودجه تنظیمی تنها مفهوم یک صورتحساب مالی را دارد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: مطابق گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ که توسط شهرداری شیراز به شورا ارائه شد، بودجه سال ۱۴۰۱ بعد از افزایش در متمم با ۱۸ هزار میلیارد تومان مصوب شده است که ۶۷% آن منابع نقدی و ۳۳% آن منابع غیر نقد است و در بخش درآمد حاصل از ستاد باغات با ۸۰ درصد عدم تحقق و در بخش درآمد عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری کمیسیون ماده پنج ۷۰ درصد عدم تحقق داشت که باید در این خصوص برنامه‌ریزی دقیق و جامع‌تری صورت پذیرد.

خواست خدایی با بیان اینکه موضوع حفظ باغات از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در شورای ششم برخوردار است، تأکید کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در متمم ۱۴۰۲ و در بودجه سال ۱۴۰۳ مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

وی ادامه داد: شهر شیراز چند مدتی است که درگیر موضوع ترافیک است که یکی از عللی که می‌تواند تأثیر مطلوبی بر کاهش ترافیک داشته باشد، قطعاً تأمین پارکینگ به تعداد مناسب در نقاط پر ترافیک شهر است.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه، بودجه حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز، در درآمد ناشی از عدم تأمین پارکینگ با توجه به افزایش ۲. ۵ برابری تحقق درآمد به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان متأسفانه شاهد تأثیر چندانی در تأمین توسعه پارکینگ‌های سطح شهر نبوده‌ایم.

خواست خدایی تصریح کرد: گرچه گسترش حمل و نقل عمومی به جهت کاهش ترافیک و ارائه خدمات بهتر به شهروندان در سطح شهر مورد تأکید شورا و در دستورکار شهرداری است اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه یارانه خرید اتوبوس و مینی بوس در حدود ۵۲ درصد پرداخت شده است، باید دقت بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز به هزینه‌های عمرانی شهرداری در بودجه مصوب سال جاری اشاره کرد و افزود: ۵۰۹ ریز پروژه در متمم بودجه سال گذشته به جهت عملکرد صفر حذف شده‌اند که با احتساب ۲۶۱۵ ریز پروژه این تعداد معادل ۲۰ درصد ریز پروژه‌های بودجه مصوب می‌باشد.

خواست خدایی خاطر نشان کرد: این پروژه‌ها از نظر ریالی ۲,۰۰۰ میلیارد تومان و نزدیک به ۱۵ درصد حجم بودجه را تشکیل می‌دهند وقت زیادی را هم، از شورا و هم از شهرداری هدر می‌دهد و در صورت عدم اصلاح می‌تواند یکی از دلایل عدم تحقق بودجه عمرانی شهرداری باشد.

وی اضافه کرد: از ۲۶۸ پروژه شهرداری ۱۱۸ پروژه یعنی نزدیک به ۴۴ درصد پروژه‌های باقیمانده در زمان نیز عملکردی کمتر از ۲۰ درصد را شامل می‌شود که از این ۱۱۸ پروژه ۶۵ پروژه آن مربوط به پروژه‌های زیر یک میلیارد تومان می‌باشد و فقط ۱۰ مورد از این پروژه‌ها مربوط به پروژه‌های کلان با بودجه بالای ۵۰ میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: نزدیک به ۹۶ درصد عملکرد حوزه عمرانی نیز مربوط به پروژه‌های کلان با بودجه بالای ۵۰ میلیارد تومان است که مجموعاً ۹۲ پروژه و سهم ۳۵ درصد از تعداد پروژه‌ها را دارد و این آمارها به ما می‌گوید که خرد کردن پروژه‌ها باعث آسیب زدن به اجرای پروژه‌ها و عدم اجرا یا اجرای ضعیف آن‌ها خواهد شد.

خواست خدایی تأکید کرد: در تعریف ریز پروژه‌ها باید کارشناسی صحیح صورت پذیرد تا از هدر رفتن وقت و انرژی شورا و شهرداری جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: بررسی بودجه در حوزه مأموریت‌های شهرداری نیز مشخص می‌کند که سه مأموریت حمل و نقل ترافیک، کالبدی و شهرسازی و محیط زیست و خدمات عملکردی بسیار بالاتری نسبت به مأموریت‌های اجتماعی فرهنگی، ایمنی و مدیریت بحران و خدمات مدیریت دارند و به نظر می‌رسد شهرداری در حوزه پروژه‌های سخت‌افزاری و زیرساختی موفق تر از پروژه‌های نرم افزاری عمل می‌کند و این موضوع در بودجه سال‌های آتی باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 698159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.