استراتژی دو لایه بایدن برای غزه

اکسیوس نوشته است که جو بایدن رویکردی دو ریلی را در قبال بحران غزه در پیش گرفته است، حمایت تمام و کمال از نتانیاهو در انظار عمومی در حالی که پشت پرده تلاش می‌کند جلوی او را بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبرگزاری اکسیوس نوشته است با اینکه ایالات متحده آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند اما نمی‌خواهد وارد عملیات نظامی بزرگ یا طولانی دیگری در خاورمیانه شود. حفظ این تعادل بزرگترین چالش دولت بایدن در حال حاضر است.

استراتژی دو لایه بایدن برای غزه

به گفته اکسیوس، بایدن در سخنرانی ۱۰ اکتبر خود، زمانی که حماس را با داعش مقایسه کرد، لحن واکنش‌های بعدی ایالات متحده را تعیین کرد. این سخنرانی در ساعات پربیننده تلویزیون اسرائیل پخش شد و یکی از پربیننده‌ترین رویدادهای تلویزیونی در تاریخ اسرائیل بود.

تام نایدز سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل به اکسیوس گفت که این پیام هم در بین رهبران سیاسی اسرائیل و هم در بین مردم اسرائیل مورد استقبال قرار گرفت و به بایدن در ابتدای بحران اعتبار بخشید. نایدز گفت: «چه بایدن را دوست داشته باشید، چه از او متنفر باشید، از تعهد کامل او به اسرائیل نمی‌توانید گله‌مند باشید.»

به گفته این خبرگزاری، بایدن از این اعتبار با ظرافت استفاده کرده است. بایدن و نتانیاهو تاریخ پرتنشی با یکدیگر دارند، اما این چند وقت در طول تماس‌هایشان - که تقریباً هر روز اتفاق می‌افتد - بایدن از فشار وارد کردن به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اجتناب کرده است. به گفته برخی مقامات آمریکایی در عوض، او سوالاتی را مطرح کرده است که روشی ملایم‌تر برای طرح همان نگرانی‌هاست.

یکی از این موارد به گفته اکسیوس، متقاعد کردن مصر و اسرائیل در طول سفرش برای اجازه ارسال حدود ۲۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه در روز شنبه و ۱۷ کامیون در یکشنبه به غزه بود.

استراتژی دو لایه بایدن برای غزه

اکسیوس مدعی است که یکی از اهداف اصلی بایدن جلوگیری از تبدیل جنگ اسرائیل و غزه به یک جنگ منطقه‌ای است. فرستادن ناوهای هواپیمابر به منطقه بخشی از این تلاش است، علاوه‌بر پیام‌هایی که ایالات متحده به صورت علنی و خصوصی برای ایران و حزب‌الله ارسال کرده است.

به گفته مقامات آمریکایی، بایدن همچنین چندین بار از نتانیاهو پرسیده است که چگونه قصد تشدید تنش دارد اما به صورتی که حزب الله را وارد جنگ نشود. خود بایدن نیز گفته است که از نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی در مورد گزینه‌های جایگزین برای تهاجم زمینی به غزه پرسیده و اینکه آیا اصلاً برنامه‌ای برای پس از حذف حماس در غزه دارند یا نه. آنها به بایدن گفته‌اند که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای بعد از شکست دادن حماس ندارند.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفته است: «بایدن سعی کرد از موضع عشق و دوستی به اسرائیلی‌ها بفهماند که بلندمدت فکر کنید و اشتباهاتی را که ما بعد از یازده سپتامبر مرتکب شدیم مرتکب نشوید.» بایدن با سفر خود به اسرائیل این استراتژی را به سطحی بالاتر ارتقا داد.

استراتژی دو لایه بایدن برای غزه

به گفته این خبرگزاری، این دیدار در زمان جنگ نمایش بی‌سابقه‌ای از حمایت واقعی آمریکا بود و به بایدن فرصتی داد تا به طور خصوصی با مقامات رژیم اسرائیل تعامل داشته باشد تا آنها را وادار به برداشتن اقدامات مورد نظر ایالات متحده کند.

اکسیوس در ادامه نوشته است که به گفته مقامات اسرائیلی و آمریکایی، بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به اسرائیلی‌ها گفته‌اند که اجازه دادن به عبور کمک‌های بشردوستانه به غزه به نفع اسرائیل است. آنها گفتند که انجام این کار به حفظ حمایت بین‌المللی از عملیات اسرائیل علیه غزه کمک می‌کند و مقامات رژیم صهیونیستی موافقت کردند.

یکی از مقامات ارشد رژیم اسرائیل به آکسیوس گفت که پس از حمایت بایدن، چه در گفتار و چه در عمل، آنها نمی‌توانند نه بگویند. افراد آشنا به این روند می‌گویند که بایدن شخصاً، بخش اساسی در اجرا و پیاده‌سازی این استراتژی است.

اکسیوس همچنین به نقل از یک منبع آگاه از روند نوشتن متن سخنرانی رئیس جمهور ایالات متحده ذکر کرده است که بایدن تلاش دستیاران برای کم کردن چاشنی کلام یا متعادل کردن پیام‌ها را رد کرد و سخنرانی او در ۱۰ اکتبر «همه و همه اصلِ جو بایدن بود.»

استراتژی دو لایه بایدن برای غزه

بایدن به خبرنگاران در ایر فورس وان (هواپیمای رئیس جمهور آمریکا) گفت بسیاری از افراد تیمش نمی‌خواستند او به اسرائیل برود، اما او تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. دو مقام آمریکایی گفتند، بایدن همان دستور کار را که برای میانجیگری آتش‌بس در ۱۱ روز طی جریان جنگ مه ۲۰۲۱ غزه استفاده کرده بود، دوباره دارد استفاده می‌کند.

اکسیوس در پایان نوشته است که این بار اجرای این استراتژی یک حرف جلوی مردم و حرفی دیگر به صورت خصوصی به زمان بیشتری نیاز دارد. مشاوران ارشد بایدن می‌دانند که به این زودی‌ها آتش‌بسی برقرار نخواهد شد. و به همین خاطر برای برقراری آتش‌بس اصرار نمی‌کنند. هدف فعلی تأثیرگذاری بر اقدامات اسرائیل در زمین است.

بایدن نمی‌تواند جنگ را متوقف کند، اما احتمالاً همچنان از محبوبیت و اعتبار خود در میان اسرائیلی‌ها برای تأثیرگذاری بر مسیر آن استفاده خواهد کرد. نایدز به اکسیوس گفته: «دلیلی وجود دارد که پوسترهای جو بایدن در سرتاسر اسرائیل دیده می‌شود. بایدن با اعمال و سخنرانی‌اش توانست جایگاه اخلاقی برتر در بین مردم اسرائیل و جامعه یهودی در ایالات متحده به دست آورد و او [از این نفوذ] هر طور که صلاح بداند استفاده خواهد کرد.»

کد خبر 698113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.