افزایش شیوع سرطان سینه در کشورهای توسعه‌یافته / ضرورت انجام ماموگرافی در زنان

یک رادیوآنکولوژیست با بیان اینکه سرطان سینه سرطان شایع در کشورهای توسعه‌یافته است، گفت: سالانه ۸ هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، از نظر محدوده جغرافیایی شیوع سرطان سینه در مرکز و جنوب کشور بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پوریا عادلی امروز _یکشنبه سی‌ام مهرماه_ در نشست خبری اکتبر ماه اطلاع‌رسانی سرطان سینه اظهار کرد: یکی از قابل درمان‌ترین سرطان‌ها، سرطان سینه است به شرط آن که این نوع سرطان به‌سرعت و صحیح شناخته شود.

وی با بیان اینکه ماه اکتبر به عنوان ماه اطلاع‌رسانی سرطان سینه شناخته شده است، افزود: به دلیل شیوع و باری که به جامعه تحمیل می‌کند به دلیل اینکه شیوع ۱۰۰ برابر در زنان نسبت به مردان دارد؛ مهم‌ترین علتی که یک ماه را به این بیماری تخصیص دادند، این است که تشخیص این بیماری و زمان آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این رادیوآنکولوژیست تصریح کرد: این بیماری می‌تواند اگر در مرحله‌های پایین تشخیص داده شود با جراحی توسط پزشک، رادیوتراپی و هورمون‌درمانی درمان شود و فرد مبتلا می‌تواند زندگی معمولی داشته باشد. در مواردی که بیمار در مرحله متاستازیک است و هر درمانی برای بیمار انجام شود، به صورت تسکینی است. در نهایت با وجود پیشرفت علم می‌توان دو سال باقی‌مانده از عمر بیمار را به چهار سال ارتقا داد.

وی با اشاره به ضرورت تشخیص زودهنگام سرطان سینه در زنان ادامه داد: گاهی تشخیص سرطان به‌خوبی انجام می‌شود، اما ابزار تشخیص وجود ندارد، این در حالی است که ابزار معاینه و تشخیص و ماموگرافی به‌خوبی در کشور ما در دسترس است.

عادلی با اشاره آمار سرطان سینه گفت: سرطان سینه سرطان کشورهای توسعه‌یافته است، یعنی هر چقدر شهر و کشوری توسعه یافته و بیشتر مبتلا به سرطان می‌شود، به صورت حدودی سالانه ۸ هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، به عنوان مثال از ۱۰۰ هزار نفر ۱۵ نفر در شهرهای کوچک تا حدود ۳۶ نفر در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها این سرطان شیوع داشته باشد.

وی اضافه کرد: از نظر محدوده جغرافیایی هرچقدر از سمت شمال و غرب ایران به سمت مرکز و جنوب حرکت می‌کنیم، شیوع سرطان سینه افزایش پیدا می‌کند؛ از آن جایی که اصفهان کلان‌شهر است و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، شیوع بالای سرطان سینه وجود دارد، اما امروز در اصفهان اکثر قریب به اتفاق تومورها از نظر اندازه کوچک هستند و بسیاری از آن‌ها به لنف‌ها دست‌اندازی نکردند.

این رادیوآنکولوژیست گفت: فرد سالمی که هیچ‌گونه سابقه فامیلی از سرطان سینه ندارد، به ۴۰ سال که رسید باید ماموگرافی انجام دهد، این در حالی است که بسته به کشوهای مختلف زنان باید هر یک تا دو سال ماموگرافی انجام دهند.

وی افزود: اسکرینینگ و غربالگری و معاینه توسط پزشک معالج از جمله اقداماتی است که برای تشخیص زودرس سرطان سینه انجام شود.

عادلی با بیان اینکه گاهی دچار بی‌توجهی به غربالگری در اکثر جامعه می‌شویم، اظهار کرد: غربالگری مفهوم خاص خود را دارد، ما قرار نیست تمام جامعه را سالانه مورد غربالگری قرار دهیم که آیا به سرطان مبتلا می‌شوند؛ غربالگری در مورد چند سرطان بیشتر مفهوم ندارد و در مورد سایر سرطان‌ها غربالگری انجام نمی‌شود، زیرا شاید وسیله مناسبی برای غربالگری نداشته باشیم، از این‌رو غربالگری بیماری‌هایی را انجام می‌دهیم که وسیله مناسب آن وجود دارد و شیوع بالایی در جامعه داشته و اگر در مرحله پایین بیماری تشخیص داده شود، بهتر از مراحل بالایی است.

وی گفت: یکی از غربالگری‌ها سرطان سینه بوده و دیگری سرطان روده است که گفته می‌شود زنان و مردان بالای ۴۵ سال برای تشخیص سرطان روده کولونوسکپی انجام دهند، سپس هر ۱۰ سال یک بار آن را تکرار کنند؛ دیگری سرطان سرویکس یا دهانه رحم است که گفته می‌شود زنان پاپ‌اسمیر انجام دهند، همچنین نوع دیگری از سرطان در کشور ما سرطان پروستات است که مردان بالای ۵۰ سال باید غربالگری شوند.

این رادیوآنکولوژیست خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل در درمان سرطان سینه انجام ندادن ماموگرافی در زمان تعیین شده است، نباید زنان از ماموگرافی بترسند؛ ماموگرافی اقدام ساده و در دسترس بوده و در کشور ما ارزان است، از این‌رو باید ماموگرافی سالانه توسط زنان جدی گرفته شود؛ این در حالی است که سن سرطان پستان در ایران پایین آمده است و اکنون جوانان بیشتر مبتلا می‌شوند.

کد خبر 697962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.