باتلاقی برای اشغالگران

شکست در عملیات طوفان‌الاقصی، کشته شدن بیش از هزار اسرائیلی و به اسارت درآمدن بیش از صد تن از نیروهای رژیم صهیونیستی، موجب شد تا احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه برای بازیابی اعتبار رژیم اشغالگر به‌طور جدی مطرح شود، اما ورود به این جنگ تبعاتی دارد که اسرائیل را بیش از پیش گرفتار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر نیروهای حماس به شهرک‌های اسرائیلی و عملیات طوفان‌الاقصی، به اذعان بسیاری از کارشناسان اسرائیلی و تحلیلگران، موساد و دستگاه‌های امینتی رژیم صهیونیستی شکست اطلاعاتی بی‌سابقه‌ای را متحمل شدند. بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های عربی، بزرگترین شکست تل‌آویو، شکست اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) و امنیت عمومی (شین بت) در پیش‌بینی و به دست آوردن اطلاعات این عملیات است. شکست بزرگ‌تر شکست دیوار امنیتی بود که اسرائیل اطراف غزه ساخته بود و روی توانایی آن حساب ویژه‌ای می‌کرد تا از نفوذ مبارزان فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کند. ارتش اسرائیل، همچنین نتوانست از شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی خود در نزدیکی نوار غزه محافظت کند که این موضوع باعث شکست رهبری نظامی و سیاسی رژیم اسرائیل شد.

این شکست و کشته شدن بیش از هزار اسرائیلی و به اسارت در آمدن بیش از صد تن از نیروهای رژیم صهیونیستی که تعدادی از فرماندهان این رژیم را نیز در بر می‌گرفت، موجب شد تا احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه برای جبران حقارت متحمل شده و بازیابی چهره این رژیم اشغالگر به‌طور جدی مطرح شود.

باتلاقی برای اشغالگران

بر اساس گزارش اسپوتنیک، «هرتسی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه در سخنانی فاش کرد که ارتش اسرائیل با هدف مأموریت خود در از میان بردن جنبش حماس به زودی به نوار غزه لشکرکشی خواهد کرد. طبق این گزارش، سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از رئیس ستاد ارتش این رژیم مدعی شد که به‌زودی عملیات زمینی ارتش به خاک غزه با هدف انهدام گروه‌های مقاومت و تشکیلات نظامی وابسته به جنبش حماس عملیاتی خواهد شد.

در همین راستا چندین روز است که نشانه‌هایی از آمادگی نیروهای اسرائیلی برای ورود به خاک غزه و با هدف نابودی شاخه نظامی حماس مشاهده می‌شود و مزارع، زمین‌ها و کیبوتص‌های اسرائیلی در مجاورت مرز غزه مملو از تانک‌های مرکاوا، خودروهای نظامی مجهز به توپ‌های جنگی و هزاران پیاده‌نظامی شده که مجهز به تسلیحات سنگین و آماده نبرد هستند، اما با وجود سخنان مقامات مختلف رژیم اسرائیل از حمله زمینی، تاکنون این عملیات چندین بار به بهانه‌های گوناگون به تعویق افتاده است و به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد علت این تأخیر ترس از عواقب ورود زمینی اسرائیل به نوار غزه باشد. روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» نیز در همین زمینه در گزارشی نوشت: حمله زمینی به غزه ممکن است که «اسرائیل» را با خطر موجودیتی روبه‌رو کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در جدیدترین یادداشت خود به عواقب حمله زمینی به غزه پرداخته و نوشته است: اسرائیلی‌ها خواستار شکست دادن حماس و رفع تهدید غزه با تعبیر «یک بار برای همیشه» هستند؛ این خطرناک‌ترین جمله است. واقعیت آن است که تمام جنبش‌های اسلام‌گرا و شبه‌نظامی از طالبان گرفته تا حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله لبنان و انصارالله در یمن همه ریشه‌های عمیق فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی در جوامع خود دارند. آن‌ها به منابع بی‌پایانی از جوانان برای بسیج شدن دسترسی دارند. به همین علت است که هیچ‌یک از این جنبش‌ها یک بار برای همیشه حذف نشده‌اند. اشغال دوباره غزه اشتباهی بزرگ برای اسرائیل خواهد بود. چنین اقدامی می‌تواند شکست تاکتیکی تحقیرآمیز اسرائیل از حماس را به دنبال داشته باشد و برای اسرائیل به یک بحران استراتژیک در بلندمدت تبدیل شود.

این روزنامه در ادامه با اشاره به تلاش‌های چند سال اخیر اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی، درباره عواقب این جنگ این‌طور می‌نویسد: اگر اسرائیل وارد غزه شود، توافق ابراهیم از هم پاشیده خواهد شد و دو متحد ما یعنی مصر و اردن بی‌ثبات خواهند شد و عادی‌سازی رابطه اسرائیل با عربستان را غیرممکن خواهد ساخت و همه این موارد کنار یکدیگر، شکست‌های استراتژیک بزرگی خواهد بود. همچنین، این وضعیت کرانه باختری را به آتش می‌کشد و باعث آغاز جنگ بین فلسطینیان و شهرک‌نشینان می‌شود.

از سوی دیگر حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت بارها هشدار داده‌اند که در صورت آغاز جنگ زمینی، واکنش نشان خواهند داد و وارد عمل خواهند شد. به نقل از شبکه المیادین شیخ «نعیم قاسم» روز شنبه در اظهاراتی تأکید کرد که دشمنان مقاومت، به شدت از توانمندی‌های آن واهمه دارند و به همین دلیل در مسیر نابودی گام برمی‌دارند.

وی گفت: اگر لازم به مداخله بیشتر ما باشد، این کار را انجام خواهیم داد. آنچه هم‌اکنون در جنوب [لبنان] انجام می‌دهیم، مرحله‌ای است که با مقابله [با دشمن صهیونیستی] هم‌خوانی دارد، اما اگر دشمن، بیشتر مداخله کند، درگیری گسترش پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه حزب‌الله تمام تلاش خود را خواهد کرد تا دشمن صهیونیستی ضعیف شود، تاکید کرد: «حمله زمینی اسرائیل به غزه، گورستان دشمن خواهد بود. ما چاره‌ای جز پیروزی و صهیونیست‌ها چاره‌ای جز شکست ندارند.»

باتلاقی برای اشغالگران

بررسی‌های اخیر توانایی موشکی حزب‌الله نیز حاکی از زرادخانه‌ای با ظرفیت ۲۰۰ هزار راکت و نرخ شلیک ۱۵۰۰ راکت در روز است. همچنین حزب‌الله در سال‌های اخیر توانایی رصد خود را در مرز به‌طور قابل توجهی افزایش داده است که امکان اتخاذ مواضع اختفا و استتار خوبی را حین و بعد از شلیک به آن‌ها می‌دهد که مقابله با آن‌ها را بسیار مشکل می‌سازد. واحدهای ضدزرهی حزب‌الله نیز توانایی اقدام فوری علیه هر هدفی را دارند و هر هدفی را نیز به سرعت کشف می‌کنند.

بازی در زمین نیروهای حماس

اولین مشکلی که ارتش اشغالگر با ورود به غزه با آن مواجه خواهد شد مسیرهای زمینی خواهد بود که حماس پیش از عملیات طوفان‌الاقصی فیلم‌های آن‌ها را منتشر کرده بود. به نظر می‌رسد، مقاومت از مسیرهای زمینی و راه‌های مخفی در غزه به نحوی متمایز استفاده خواهد کرد، به شکلی که می‌تواند از هر جهت ارتش اشغالگر را به لحاظ فرماندهی کنترل و ارتباطات آن را با نیروهای پشتیبان، دچار چالش اساسی کند.

نکته قابل توجه دیگر، تراکم جمعیتی بالا در نوار غزه و خیابان‌‎ها و کوچه‌ها تو در تویی است که باعث می‌شود در عمل پیشروی زمینی برای ادوات نظامی و تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی عملی نباشد. از سوی دیگر، کمین‌گیری تک‌تیراندازان مقاومت در ساختمان‌ها و مناطق متراکم باعث می‌شود که حجم تلفات صهیونیست‌ها در صورت ورود زمینی به غزه بسیار گسترده و زیاد باشد، به همین دلیل ارتش رژیم صهیونیستی در صورت ورود به غزه، باید خود را با حجم زیادی از تلفات در نتیجه پیچیدگی جنگ شهری در غزه آماده کند.

مشکل دیگر ارتش رژیم صهیونیستی، تونل‌های غزه است که همواره می‌تواند به‌عنوان یک سلاح خاص به کار رود، به‌گونه‌ای که می‌تواند عامل برهم زننده توازن قوا در عملیات زمینی باشد. این شبکه تونلی پیچیده با ورودی‌ها و خروجی‌های نامحدود می‌تواند به لحاظ فنی و تاکتیک نظامی، برای مقاومت بسیار کارساز و برای صهیونیست‌ها بسیار چالش‌برانگیز باشد. زیرا معمولاً این تونل‌های زیرزمینی همچون راه‌های مخفی است که دارای یک مسیر اصلی و چندین مسیر فرعی است که ممکن است هر کدام به جایی از جمله یک خانه، انبار مهمات، اتاق‌های فرماندهی و عملیات و حتی تله‌های انفجاری با چاشنی محدود برسد و این مواردی است که سربازان مقاومت نسبت به آن آگاهی کامل دارند، اما ارتش اشغالگر اطلاعات چندانی از کم و کیف آن ندارد و همین برتری زیادی برای مقاومت ایجاد می‌کند.

نکته مهمی که در این زمینه به نقل از جان اسپنسر (متخصص جنگ شهری) می‌توان گفت این است که نظریه‌پردازان نظامی این واقعیت را درک کرده‌اند که دفاع شاید یکی از قوی‌ترین موقعیت‌های تاکتیکی در جنگ شهری باشد، زیرا برای حمله به نیروهای بیشتری نیاز است، درحالی‌که نیروهای مستقر در شهرها با استفاده از ساختمان‌ها و خاک‌ریزهای دفاعی می‌توانند موفقیت و برتری نسبی بیشتری نسبت به نیروهای مهاجم داشته باشند.

باتلاقی برای اشغالگران

جنگ زمینی و تبعات افزایش بحران انسانی

عامل بازدارنده دیگر بحران انسانی است. وقتی موضوع ریشه‌کن کردن حماس از غزه مطرح است، دولت اسرائیل درک متفاوتی از بحران انسانی نسبت به مفهوم مورد نظر جامعه جهانی دارد. با افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامی فلسطینی در نتیجه حملات هوایی بی‌امان اسرائیل، بخش بزرگی از همدردی جامعه جهانی با اسرائیل که در پی اقدامات حماس در روز هفتم اکتبر به راه افتاده بود، جای خود را به درخواست‌های روزافزون جهانی محافظت از جان شهروندان عادی در غزه داده است. در صورت ورود نیروهای ارتش اسرائیل به غزه، شمار کشته‌شدگان حتی بیش از این افزایش خواهد یافت و موجب محکومیت و انزوای رژیم صهیونیستی در سطح افکار عمومی جهان خواهد شد.

در انتها باید گفت به نظر می‌رسد علت تأخیر و تعلل‌های رژیم صهیونیستی در حمله زمینی به غزه، وجود موانع فوق و آگاهی از این مسئله است که در صورت ورود به این جنگ مطابق پیش‌بینی تحلیلگران در باتلاقی گرفتار خواهد شد که بیش از پیش این رژیم را به سمت نابودی و شکست سوق خواهد داد.

کد خبر 697912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.